• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1401102819432
  • خبرنگار : 71650

برگزاری نخستین کنگره بین المللی بانوان اثرگذار در ۳۰ دی

خزعلی: موظفیم چهره نامناسبی که از زن ایرانی نشان دادند را اصلاح کنیم

خزعلی: موظفیم چهره نامناسبی که از زن ایرانی نشان دادند را اصلاح کنیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، درباره نقش برگزاری نخستین کنگره بین المللی "بانوان اثرگذار" در عضویت مجدد ایران در کمیسیون مقام زن، گفت: برای برگشت عضویت در کمیسیون مقام زن نیاز به زمان داریم، اما وظیفه داریم چهره نا مناسبی که از زن ایرانی نشان دادند را اصلاح کنیم.

به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در نشستی خبری در خصوص تبیین نخستین کنگره بین المللی بانوان اثرگذار که جمعه ۳۰ دی برگزار خواهد شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه تا چه اندازه برگزاری چنین کنگره‌هایی به بازگشت عضویت ایران در کمیسیون مقام زن کمک خواهد کرد؟، اظهار کرد: برای برگشت عضویت در کمیسیون مقام زن نیاز به زمان داریم، اما وظیفه داریم چهره نا مناسبی که از زن ایرانی نشان دادند را اصلاح کنیم. توانمندی زنان ایرانی بی نظیر است و دستاوردهای زنان ایرانی در زمینه اقتصادی، علمی، فرهنگی و ورزشی و ...‌ باید به دنیا نشان داده شود.

وی ادامه داد: گاهی حتی نتوانستیم این توانمندی‌های زنان ایرانی را به داخل کشور نشان دهیم. در توییتر توییتی زدم که در این دولت زنان ورزشکار ۸۷۸ مدال به دست آورده‌اند. این برای برخی عجیب بود و باور نمی‌کردند. این آمار بی‌نظیر است و باید این زنان شناخته شوند و این توانمندیها به عنوان الگو به جهان نشان داده شود.

خزعلی در بخش دیگر سخنان خود به بیان جزئیات این کنگره پرداخت و اظهار کرد: در این کنگره ۷۰ نفر از مقامات زن کشورهای مختلف حاضر هستند، تعداد زیادی از زنان تاثیر گذار حضور دارند و مجموعا حدود ۴۰۰ میهمان داریم.

به گفته خزعلی، زنان شناسایی شده در بخش‌های مختلف اعم از علمی، پژوهشی، نوآوری، اقتصادی، بهداشت و درمان،هنر، بازیگری، عکاسی، نقاشی، کنشگری اجتماعی و اقتصادی، فعالان مدنی، فعالان حوزه محیط زیست، حقوقدانان، فعالین رسانه‌ای و ... در این کنگره شرکت کرده‌اند و تلاش شده است تا از این طریق ارتباطی میان زنان تاثیر گذار در حیطه بین المللی با زنان تاثیر گذار ایرانی برقرار شده و هم‌افزایی برای پیشرفت کشور شکل گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به برگزاری همایشی طی سال گذشته و بهره گیری از برخی بانوان توانمند عرصه بین الملل در آن همایش، توضیح داد: بنابر این شد امسال این را گسترش دهیم. از همین رو برگزاری آن در قالب کنگره ملی و بین الملل "بانوان اثرگذار" طی دو روز برنامه ریزی شد. روز نخست که در خصوص بانوان ایرانی اثرگذار بود، دیروز برگزار شد و جمعه ۳۰ دی نیز روز دوم کنگره که در خصوص بانوان اثرگذار بین‌المللی است، برگزار خواهد شد. در کنگره ملی، ۳۱ زن برتر شناخته شدند.

وی با بیان اینکه این کنگره، زنان اثرگذار در حیطه‌های مختلف علمی، هنری، پژوهشی، خانه داری و ... را شناسایی کرده است، درباره روشهای شناسایی زنان اثرگذار ایرانی تصریح کرد: برای شناسایی این زنان تمام حیطه‌ها در نظر گرفته شده است و در این مسیر از شیوه‌های مختلف شناسایی استفاده شده است. بخشی از این زنان به واسطه استانداری‌ها و مدیران امور بانوان شناسایی شدند، بخشی از طریق مردم و با ثبت اسامی در سایت گوهرشاد احصاء شدند و رزومه این افراد در سایت گوهرشاد بارگزاری شده است. اینگونه حدود ۱۴ هزار زن تاثیر گذار از طریق عموم مردم شناسایی شدند.

خزعلی استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره بانوی ایرانی را از دیگر راه‌های شناسایی زنان تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: هدف ما از برگزاری این کنگره تقدیر، بهره‌برداری و حمایت و نیز کمک به رشد و ارتقای خلاقیت و ایده‌های این بانوان است.

وی همچنین درباره نحوه شناسایی زنان تاثیر گذار در حیطه بین المللی، افزود: از طرق مختلف اعم از وزارت خارجه و سازمان ارتباطات زنان اثر گذار حوزه بین المللی شناسایی شدند. همچنین این زنان به واسطه نیروهای مردمی و حلقه‌های میانی شناسی شدند و از آنها دعوت به عمل آمد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای زنان موثر ایرانی به صورت جانبی در کنار این کنگره نیز اشاره و در اینباره توضیح داد: این نمایشگاه در سه بخش قابل بازدید است. در روزهای نخست برای میهمانان خارجی و سپس برای داخلی‌ها قابل بازدید است. ۹۰۰ خانم مدیر عامل شرکت‌های دانش بنیان شناسایی شده‌اند که از میان آنها ۱۰۰ نفر به عنوان برترین‌ها در حیطه علمی و فناوری برگزیده و نهایتا ۵۰ نفر برتر دراین نمایشگاه شرکت کرده‌اند. بخش زیادی از این افراد در حیطه اقتصادی و کارآفرینی فعال هستند اما در خدمت زنان فعال در حیطه‌های اجتماعی، هنری و فرهنگی نیز هستیم.

به گفته ،زنان شرکت کننده در نمایشگاه یاد شده در حیطه‌هایی نظیر برق و الکترونیک، تجهیزات پزشکی، فناوری و تکنولوژی، مراکز نوآوری شتاب دهی و مشاغل خانگی فعال هستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری نمایشگاه مهمترین دستاوردهای زنان کارآفرین را موقعیت خوبی برای زنان بازرگان و فعال در حوزه اقتصادی و تجاری دانست تا بتوانند ارتباط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها برقرار کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از پتانسیل خانم ها بهترین بهره را ببریم و با برنامه‌ریزی خوب از این نیروها بهره‌مند شویم، افزود: سال قبل برنامه‌هایی را با کشورهای مختلف از طریق پنل‌های تخصصی داشتیم و با دانشگاه‌های مختلف آموزش مشترک داشتیم. در آیورا (اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند) وبیناری را برگزار کردیم که دو سال مسئولیت آن را ایران بر عهده دارد و هنوز برگزار می‌شود. از سوی دیگر جشنواره آرای قضایی و گزینش بهترین آرای صادره در حوزه زن و خانواده را نیز برگزار کردیم. همچنین زنان معروف به پاک دستی هستند و بنا داریم برنامه‌ای در راستای مبارزه با اشکال مختلف فساد اعم از مالی و اداری داشته باشیم که مبنای آن در نشست سال قبل سازمان ملل ریخته شد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، کارگروه زنان ضد فساد در این جلسات فعال خواهد بود.

خزعلی اظهار کرد: امیدواریم با پیشنهادات خوب ایران و تعاملاتی که میان ایران و فعالین سایر کشورها اعم از مقامات، مسئولین و فعالین اجتماعی و اقتصادی ایجاد می‌شود، بتوانیم شاهد حرکت خوبی برای تاثیر گذاری بیشتر بانوان در جهان باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری تاکید کرد: برای افرادی که از سایر کشورها در این کنگره شرکت کرده‌اند پیشنهاداتی داریم که اگر مایل باشند بهره‌ ببرند. از جمله این پیشنهادات جام ورزشی نوروز خاص بانوان و نیز صندوق نوآوری و شکوفایی است. زنان ما با همکاری کشورهای مشارکت کننده در این کنگره که در بخش اقتصادی و اجتماعی فعال هستند می‌توانند کارهای مشترکی را تعریف کنند که نهایتا به صادرات، آموزش و پژوهش کمک می‌کند. همچنین ۱۰ سند و تفاهم نامه‌هایی دوجانبه آماده شده که بین دستگاه های مختلف با همتایان امضاء خواهد شد. اینگونه کار جدی در سطح بین المللی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه مقامات و وزراء در این کنگره مشارکت دارند، بیان کرد: در همین راستا تفاهم نامه هایی خواهیم داشت و قراردادهایی خواهیم بست. میان برخی معاونت ها و وزارتخانه های کشور با همتایان خود نشست های دو جانبه‌ای برگزار خواهد شد. در واقع این نشست‌ها با حضور برخی زنان اثرگذار در حیطه‌ها و حوزه‌های مربوطه برگزار خواهد شد.

خزعلی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت ایران از زنان افغانستانی گفت: سال گذشته در سازمان ملل اعلام کردیم و آنها هم اذعان داشتند که ایران حمایت خوبی از زنان افغانستانی انجام داده‌اند و از همین رو از ما تقدیر کردند. امیداورم بیشتر در کنار زنان افغانستانی باشیم.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، "فراوانی دیگرانِ اثر پذیر"، "کیفیت اثر گذاری در تغییر دیگران"، "نقش آفرینی مادران"، "نقش آفرینی جهادی و حرکت‌های ایثارگرانه و جهاد گرانه"، "شرایط ویژه محیط" و "نوع تاثیر گذاری متاثر از محیط" و "تعیین عرصه اثرگذاری" از جمله شاخص‌های انتخاب زنان در کنگره زنان تاثیر گذار بوده است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست بی بی فاطمه حقیر السادات، دبیر علمی کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار نیز اظهار کرد: ما برنامه خود را در خصوص روابط بین الملل و بانوان تاثیر گذار جهان از چند ماه قبل تدوین کردیم. فکر نمی‌کردیم با این استقبال خوب از کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی مواجه شویم. فراخوان این برنامه را در سه بخش دادیم و از داورهای بین‌المللی، ملی و میانی استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه برای شناسایی این زنان از وزارت خارجه، یونسکو، بنیاد ملی نخبگان و رابطین کشورهای مختلف و نخبگان ایرانی خارج از کشور کمک گرفته شده است، تصریح کرد: زنان تاثیر گذار بین المللی در سه سطح ارزیابی شدند. برخی کاندیداهای حاضر در این کنگره حتی جایزه بین المللی یونسکو را نیز دریافت کرده‌اند.

دبیر علمی کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار، افزود: جمعه نیز در سه سطح جوایزی اعطا می‌شود. سه نفر اول که در سطح نخست قرار می‌گیرند مدال گوهرشاد را دریافت می‌کنند. جوایز این کنگره نیز در سطح بین المللی است. به گروهی مدال ویژه اعطا می‌شود، به گروهی به خاطر فعالیت اجتماعی، اقتصادی و...‌ جایزه اهدا می‌شود و در کنار آن جایزه ملی یونسکو نیز اعطا می‌شود.

به گفته حقیرالسادات، در این کنگره دانشمندانی از کشورهای مختلف اعم از سوئد، اتریش، بوسنی و هرزگوین، صربستان، قزاقستان، استرالیا، کانادا و... کاندیدا هستند و بین این زنان رقابت انجام می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار با اشاره به اینکه در مراسم جمعه از نفرات برگزیده تجلیل به عمل می‌آید، افزود: همچنین تفاهم نامه‌های مشترکی در بحث علمی انجام خواهد شد که باعث تبادل بین نخبگان داخلی و خارجی می‌شود.

وی با بیان اینکه رقابت بین زنان ایرانی و خارجی موثر در عرصه بین الملل بسیار تنگاتنگ بود، گفت: تعدادی از نخبگان ایران که در کشورهای مختلف بودند نیز در این رویداد ما را یاری کردند. از بنیاد ملی نخبگان خیلی کمک گرفتیم. همچنین از یونسکو ایران برای اعطا گواهی ویژه به برگزیدگان نیز کمک گرفتیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha