• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401102819383
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

به همت جهاد دانشگاهی اصفهان؛

کتاب «اصول شهر پیاده‌مدار» رونمایی می‌شود

کتاب «اصول شهر پیاده‌مدار» رونمایی می‌شود

ایسنا/اصفهان این کتاب هندبوکی مفید برای کسانی است که می‌خواهند به‌صورت تجربی با گام‌های مؤثر بر پیاده‌مداری فضاهای شهری و تجارب مرتبط با آن آشنا شوند و نیز اصول و راهبردهای ارائه شده در آن را، در طرح‌ها و مطالعات خود به کار برند.

ترجمه کتاب «Walkable City Rules; 101 Steps to Making Better Places» با عنوان «اصول شهر پیاده‌مدار؛ ۱۰۱ گام برای ساخت مکان‌های بهتر»، حاصل تلاش جمعی از اعضای هیئت علمی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است که توسط نشر طحان منتشر شده است.

این کتاب، نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توسط چهره شناخته‌ شده در حوزه مطالعات فضاهای پیاده‌مدار، با عنوان انگلیسی «Walkable City Rules; 101 Steps to Making Better Places»، توسط جف اسپک (Jeff Speck) به زبان انگلیسی منتشر شد. در این کتاب نویسنده کوشیده است که در ادامه کتاب قبلی خود تحت عنوان «شهر پیاده مدار» با ارائه اصول کاربردی مرتبط با مبحث پیاده‌مداری، راهکارهای عملیاتی و چگونگی رسیدن به این هدف را در طرح‌ها و برنامه‌های شهری تبیین نماید. این اصول، در قالب ابعاد گوناگون اثرگذار بر حوزه فضاهای پیاده‌مدار، اعم از اصلاح کاربری‌ها، شبکه معابر، مسیرهای دوچرخه، مشخصات هندسی و عرض معابر، قواعد مرتبط با تقاطع‌ها، پارکینگ‌ها و پیاده‌روها و ارتقا و بهینه‌سازی فضاهای عمومی جذاب در قالب ۱۹ فصل، تدوین و ارائه شده است.

می توان گفت کتاب «اصول شهر پیاده‌مدار؛ ۱۰۱ گام برای ساخت مکان‌های بهتر» به‌عنوان هند بوکی مفید برای کسانی است که می‌خواهند به‌صورت تجربی با گام‌های موثر بر پیاده‌مداری فضاهای شهری و تجارب مرتبط با آن آشنا شوند و نیز اصول و راهبردهای ارائه شده در آن را، در طرح‌ها و مطالعات خود به کار برند.

علاوه بر این، کتابی مفید برای جامعه حرفه‌ای و آکادمیک اعم از اساتید، دانشجویان و همچنین مدیران حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل، مدیریت شهری و نیز همه کسانی است که در شهرها زندگی می‌کنند.

کتاب «اصول شهر پیاده‌مدار» رونمایی می‎شود

آنچه که می خوانید یک پاراگراف منتخب از متن این کتاب است:

از کجا شروع کنیم؟ با نگاه به شبکه خیابانی هر شهر، فرصت‌هایی پدیدار می‌شود. بیشترین کاری که می‌توان انجام داد، استفاده از «آسفالت اضافی» است که با کاهش عرض خطوط رانندگی فراهم می‌شود. این فرصت‌ها باید با درنظر گرفتن تصویر کلان منطقه‌ای تجمیع شوند، به طوری که مسیرهای پیاده‌روی و سایر امکانات بزرگ‌مقیاس همه به هم گره خورده و در هم آمیخته‌اند. چنانچه همه چیز خوب پیش برود، می‌توان ادعا کرد شبکه دوچرخه‌ای که سفر با آرامش را بین دو مقصد فراهم می‌کند، ممکن خواهد بود.

کتاب «اصول شهر پیاده‌مدار؛ ۱۰۱ گام برای ساخت مکان‌های بهتر» به ترجمه مینا کشانی همدانی، پرستو دارویی، الهام قاسمی، مریم کریمی‌آذر، سید بهزاد صائب و نیز ویراستاری جمشید لقائی توسط انتشارات طحان به چاپ رسیده است.

 جلسه رونمایی و نقد این کتاب در تاریخ  ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ مصادف با روز ملی هوای پاک، در محل کتابفروشی اردیبهشت، جنب درب شمالی دانشگاه اصفهان، در ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha