• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401102819226
  • خبرنگار : 50534

زوجین توقع به جا از همدیگر داشته باشند

زوجین توقع به جا از همدیگر داشته باشند

ایسنا/زنجان پژوهشگر خانواده و استاد دانشگاه زنجان گفت: توقعاتی که از افراد داریم کاملا امر طبیعی است و هرکس در زندگی اجتماعی این توقعات را از طرف مقابل خود دارد. 

رباب شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه توقعات از طرفین در یک زندگی باید در حیطه و توان افراد باشد، اظهار کرد: اگر این‌گونه باشد قابل ارزش‌گذاری است وگرنه خارج از توان، غیرمنطقی به نظر می‌آید؛ در کل توقع داشتن بد نیست و همه ما انسان‌ها از یکدیگر توقعاتی داریم.

وی با اشاره به توقع احترام و انجام وظایف طرفین از هم‌دیگر، افزود: خانم‌ها از آقایان توقع و انتظارتی دارند همین‌طور برعکس؛ مثلا خانم‌ها یک سری خواسته‌ها دارند؛ به طور مثال خانم‌ها توقع محبت دارند که امری طبیعی در آن‌ها است یا انتظار دارند همسرشان در کارهای خانه کمک‌شان کند و توقع قدردانی و ارزش‌گذاری دارند و هر از گاهی ‌هدیه‌ای برای ابراز محبت لازم به نظر می‌رسد.

شاهمرادی با بیان اینکه فراهم آوردن و تامین مایحتاج زندگی و همسر که نشان‌دهنده ارزش طرفین برای خانواده است جزء امور مهم است، ادامه داد: برخی خانم‌ها توقع دارند با همسران‌شان در امور مختلف مشورت کنند؛ از طرفی مردها نیز انتظاراتی از همسرخود دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حفظ احترام و اقتدار مرد در خانه سبب ارزش‌گذاری و استحکام خانواده می‌شود، اضافه کرد: این توقع مهمی است که آقایان از خانواده‌ خود دارند؛ همین طور داشتن صداقت در زندگی، درک شرایط معیشتی، همدلی و همراهی از دیگر خواسته آقایان از خانم‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه توقعات زوجین باید کاملا منطقی و به‌جا باشد، ابراز کرد: در ابتدای هر توقعی، باید شناخت کامل از طرف خود داشته باشیم و یک لیست از انتظارات و توقعات مهم خود آماده و براساس واقعیت‌ طبقه‌بندی کنیم، اینکه بدانیم همسرمان چقدر توانمند است و تا چه حدی می‌تواند خواسته‌های‌مان را برآورده کند، بسیار حائز اهمیت است.

شاهمرادی با اشاره به اینکه تنها شناخت کامل از هم دیگر در برآورده‌سازی انتظارات موثر است، اذعان کرد: توقعات خود را براساس توانمندی طرف مقابل تنظیم کرده و سعی کنیم انتظارات نابه‌جا نداشته باشیم.

وی با اشاره به داشتن توقعات ضروری زوجین از همدیگر، بیان کرد برآورده‌سازی یک سری خواسته‌ها در یک زندگی آشکار و بدهی است و ضروری است که نیازهای مهم و غیرضروری خودمان و طرف مقابل را بدانیم.

این محقق حوزه خانواده با بیان اینکه گاهی یک طرف برای برآورده‌سازی یک توقع نیاز به مهارت، آموزش و توانمندی دارد و باید صبور بود، خاطرنشان کرد: در روابط انسانی دست‌مان به هیچ‌کس جز خودمان نمی‌رسد لذا در حدامکان نیاز است هر کس خودش نیازهایش را برآورده کند و از همه اعضای خانواده برای یک خواسته‌ای کمک گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha