• یکشنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401102516605
  • خبرنگار : 50599

نتیجه پیگیری ایسنا در رفع مشکلات مردم پیرسهراب؛

رفع شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار

رفع شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار

ایسنا/سیستان و بلوچستان بخشدار پیرسهراب از توابع شهرستان چابهار گفت: خط اصلی لوله انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست که در محدوده روستای هوشمب و نیامبیت شکسته و بیش از 2 ماه آب بصورت یک جوی روان رها بود با رسانه ای شدن این خبر در خبرگزاری ایسنا در کمتر از چند روز ترمیم و مشکلات رفع شد.

عبدالصمد پناد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از خبرگزاری ایسنا برای پیگیری این مشکل که بیش از 2 ماه گذشته بود و کسی بفکر نبود نهایت تشکر و قدردانی را دارم که به مسائل و مشکلات مردم روستاهای دورافتاده توجه دارند و آنها را رسانه ای می کنند و کاری که بیش از 2 ماه پیش باید انجام می شد با یک پیگیری رسانه ای سریعا مورد رسیدگی قرار می گیرد واقعا جای سپاس دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم و عمده مردم پایین دست سد زیردان، عدم افتتاح تصفیه خانه آب است که اکنون مردم آب خام را که مستقیم از سد زیردان می آید به قیمت آب تصفیه شده و کلرزنی شده و استاندارد می‌خرند و استفاده می کنند، آیا این قابل قبول است که آب مردم بخش پیرسهراب و سایر مناطق دشتیاری و پلان و تلنگ حتی کلرزنی نشود.

وی خواستار پیگیری این مشکل شد و افزود: رسانه ها مشکلات را منعکس کنند تا شاهد آبادانی و توسعه مناطق محرومی نظیر پیرسهراب باشیم.

بخشدار پیرسهراب در ادامه با بیان این مطلب که مردم تشنه و بی آب مجبورند این آب خام را بنوشند چون چاره ای ندارند، یادآور شد: مسوولان حوزه آب و فاضلاب چابهار آمار می دهند که صدها روستا را آبرسانی کردیم اما اقدام خاصی برای آماده‌سازی و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه آب هنوز انجام نشده است و آب فعلی مصرف مردم بخش پیرسهراب از نظر کیفیت و بهداشتی فرق چندانی با آب هوتگ ندارد و مردم همیشه می گویند غیر بهداشتی است و نیاز است سریعا کیفیت آن بررسی شود تا مردم دچار مشکلات و بیماری ها نشوند.

وی گفت: بخش پیرسهراب ۱۲۱ روستا، ۳۵ هزار نفر جمعیت، ۸۳ روستا دارای شورای اسلامی و ۶۹ روستا دارای دهیاری دارد و این بخش در حوزه راه، مدرسه و زیرساختها و به ویژه اجرای طرح هادی و اجرای طرحهای تولیدی و اشتغالزایی از محروم ترین مناطق ایران است.

کریم بلوچ یکی از مطالبه گران و پیگیرکنندگان مشکلات مردم بخش پیرسهراب چابهار نیز به خبرنگار ایسنا گفت: چرا متولیان حوزه آب و فاضلاب چابهار و کشور به مشکلات مردم روستاهای بخش پیرسهراب و حوزه دشتیاری درخصوص تامین آب شرب بهداشتی و سالم رسیدگی نمی کنند؟

وی گفت: در 11 سال اخیر 52 کودک و همچنین افراد بزرگ و کوچک ساکن در منطقه دشتیاری، تلنگ و چابهار برای تامین آب از گودال های حفر شده جهت جمع آوری آب باران برای استفاده مردم و احشام یا به زبان بلوچی هوتگ افتاده و غرق شده اند و یا طعمه گاندو (تمساح پوزه کوتاه) شده اند و شمار زیادی نیز زخمی شده اند. آیا وقت آن نرسیده با این همه کشته و زخمی برای تامین آب مردم بعد از گذشت چند دهه از آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند آیا حق مردم این است که بعد از سالها انتظار آب خام با بوی لجن و بی کیفیت از عمق سد زیردان به لوله های آب هدایت و به خانه های مردم روستایی ارسال شود بدون اینکه تصفیه شود و کلرزنی و بهداشتی شده و بعد به مردم داده شود.

بلوچ ادامه داد: دستگاههای نظارتی، قضایی، اطلاعاتی، سازمان بازرسی و دهها نهاد ناظر در عملکرد مسوولان و به ویژه فرماندار محترم چابهار و استاندار جدید انقلابی و جهادی واقعا خبر ندارد 400 روستای پایین دست سد زیردان در حوزه شهرستان چابهار و تلنگ قصرقند آب خام و غیر بهداشتی با قیمت آب بهداشتی خریداری و در حال مصرف هستند چرا پیگیری نمی کنند؟ آیا برای آنها جان مردم مهم نیست که به دلیل استفاده از این آب بی کیفیت دچار بیماری شده و جان دهند.

کریم بلوچ گفت: باید روشن شود متولیان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان این آب که هیچ فرقی با آب هوتگ ندارد به چه قیمتی به مردم فروخته می شود درخواست داریم این مورد سریعا رسیدگی و با جزییات به اطلاع عموم مردم برسانند.

رفع شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار

گلشاه بلوچ عضو شورای اسلامی روستا و یکی از معتمدان بخش پیرسهراب نیز گفت: چندین مرتبه از شبکه بهداشت و درمان برای تست و بررسی کیفیت آب بخش پیرسهراب و سایر روستاهای پایین دست سد زیردان آمده اند و آنان با آزمایشاتی که انجام داده اند صراحتاً عنوان کردند این آب خام که بدون تصفیه از سد زیردان می آید غیرقابل شرب و آشامیدن است و فقط برای استحمام، شستشو ظروف و احشام قابل استفاده است.

وی خواستار رسیدگی به مشکلات مردم بخش پیرسهراب شد و افزود: چرا برخی مسوولان کم کاری و پاسخگوی مشکلات مردم نیستند آیا نباید مسوول با انگیزه انتخاب تا درد و مشکلات مردم را بهتر متوجه باشند.

عبدالندیم صدیقی فر نیز گفت: بدلیل استفاده از آب لوله کشی غیر بهداشتی در بخش تلنگ چند نفر از اعضای خانواده دچار سنگ کلیه و بیماری های روده ای شده اند و حتی برای درمان چند نوبت به کرمان رفته ایم، بنظرم این آب غیر بهداشتی است و سریعا باید پیگیری کشوری شود و مسوولان مرکز کشور به داد مردم برسند و نباید این آب برای آشامیدن استفاده شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار نیز از پیگیری رسانه ها در رفع مشکلات مردم این منطقه تشکر کرد و افزود: چابهار با ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد مشکلات زیادی در حوزه آب، راه، حاشیه نشینی، برق و طرح هادی دارد، تمامی مشکلات براساس اولویت ها در حال پیگیری هستیم و از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم. چون مردم ولی نعمت هستند و نظام جمهوری اسلامی بر پایه و قدرت مردمی استوار است. آنها در همه صحنه ها حضور دارند و خدمت بی منت از وظایف مسوولان است.

جواد سپاهی افزود: پس از رسانه ای شدن شکستگی خط لوله آب سد زیردان شخصا چندین مرتبه در روستای نیامبیت و بخش پیرسهراب حضور پیدا کرده و این مشکل را بررسی و دستورات لازم را صادر کردم که به نتیجه رسید و طی چند روز شکستگی رفع شد.

وی گفت: برای ساخت تصفیه خانه آب برای 400 روستای پایین دست سد زیردان هم پیگیری هایی انجام شده است و امیداوریم به نتیجه برسد و مشکلات بیش از 100 هزار نفر از مردم حوزه شهرستان چابهار در این خصوص هم حل شود و از آب با کیفیت و تصفیه شده بهره مند باشند.

بیشتر بخوانید:

شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار به ۴۰۰ روستای پایین دست، به ۲ ماه رسید

نبود تصفیه‌خانه و کیفیت پایین آب شرب روستا نشینان پایین دست سد زیردان چابهار

داغ «پیرسهراب» با جان باختن فرزندان دشتیاری در هوتگ زنده شد

قتلگاهی به نام «هوتک»

رفع شکستگی خط انتقال آب از سد زیردان چابهار

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha