• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401102114247
  • منبع : سازمان شهرداری‌ها

ابلاغ شیوه‌نامه توسعه مراکز عرضه محصولات کشاوزی و مایحتاج عمومی تحت نظر شهرداری به استانداری‌ها

ابلاغ شیوه‌نامه توسعه مراکز عرضه محصولات کشاوزی و مایحتاج عمومی تحت نظر شهرداری به استانداری‌ها

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه احداث و توسعه مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، ارزاق و مایحتاج عمومی تحت نظر شهرداری به استانداری‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی زینی‌وند ضمن بیان خبر فوق به اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم این مراکز اشاره کرد و گفت: هدف از ابلاغ این شیوه نامه ارائه خدمات مناسب و مورد نیاز شهروندان از طریق افزایش سرانه خدماتی و تسریع و تسهیل در احداث مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های کشاورزی، ارزاق و مایحتاج عمومی تحت نظر شهرداری است.

وی افزود: اثر مستقیم این مراکز از طریق عرضه میوه و تره‌بار، فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی باقیمت‌هایی پایین‌تر از میانگین قیمت‌های سطح شهر، کمک به‌صرفه جویی اقتصادی در هزینه‌های تأمین سبد مصرفی خانوار و کمک به تنظیم بازار کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم به ویژه دسترسی آسانتر در راستای امنیت غذایی و تامین نیاز شهروندان، نقش مهمی ایفا می‌کنند.
 
وی افزود: آثار غیرمستقیم فعالیت این مراکز، باعث تعدیل قیمت های عرضه میوه و تره‌بار، فرآورده‌های کشاورزی و مایحتاج عمومی در واحدهای صنفی فعال در محدوده این مراکز می‌شود و به تعدیل قیمت در سطح شهر کمک می کند و نظارت‌های مستمر و نظام‌مند بر نحوه فعالیت بهره‌برداران فعال در غرف تحت اختیار، موجبات جلب اعتماد و رضایت هر چه بیشتر مصرف‌کنندگان را از بابت نظارت‌های سازمانی فراهم آورده است.
 
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه این تأسیسات خدمات شهری به دلیل نوع و ماهیت فعالیت و نحوه اداره میادین و بازارها که بر جنبه‌های نظارتی تأکید داشته و امکانات و زیرساخت‌های عرضه را تأمین می‌نماید، امری ضروری بوده و در این راستا شیوه‌نامه مزبور به موجب قوانین و مقررات مربوطه با محوریت دفتر محیط‌زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همکاری برخی از شهرداری­ها تدوین شده است.
 
زینی وند اضافه کرد: در این شیوه نامه، فرآیند احداث و توسعه میادین منطقه‌ای، بازارها و بازارچه‌ها توسط شهرداری در سه بخش کلی "مکان‌یابی و انتخاب زمین جهت ایجاد و راه‌اندازی مراکز عرضه"، "طراحی، اجرا و ساخت مراکز عرضه" و "مدیریت، نظارت، پشتیبانی و بهره‌برداری از اماکن فعالیت‌های عرضه محصولات و خدمات موجود در مراکز عرضه" تشریح شده است.
 
وی با بیان اینکه انتخاب مکان استقرار هر فعالیت شهری در موقعیت فضایی-کالبدی در سطح شهر می‌بایست تابع اصول، قواعد و سازوکارهای استاندارد باشد تا موفقیت و کارایی عملکردی آن فعالیت در  مکان انتخاب‌شده افزایش یابد، گفت: بررسی و انتخاب صحیح شاخص‌های مکان‌یابی این مراکز دارای اهمیت می‌باشد و به همین منظور در شیوه‌نامه به مهم‌ترین شاخص‌ها و عوامل مؤثر در مکان‌یابی بهینه مراکز عرضه شهرداری اشاره شده است.
 
وی افزود: در این شیوه نامه، فعالیت‌های متداول عمومی در مراکز عرضه شامل دسته‌بندی فعالیت و گروه‌های محصولی باغی زراعی، محصولات و فرآورده‌های پروتئینی، محصولات فرآوری شده (غیر پروتئینی و لبنی)، محصولات و فرآورده‌های لبنی و همچنین حداقل فعالیت‌های قابل‌اجرا در سطوح مختلف مراکز عرضه تشریح شده است.
 
بنا براعلام روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، زینی وند اضافه کرد: در بخش انتهایی شیوه‌نامه هم، مباحث مرتبط با مدیریت، نظارت و پشتیبانی شامل مدیریت، نظارت و بهره‌برداری از مراکز عرضه و پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تدارکات مراکز عرضه بیان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha