• چهارشنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401102113825
  • خبرنگار : 50454

یک روانشناس:

طلاق؛ تصمیمی که می‌تواند نگرش افراد نسبت به جنس مخالف را تغییر دهد

طلاق؛ تصمیمی که می‌تواند نگرش افراد نسبت به جنس مخالف را تغییر دهد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس خانواده در چهارمحال و بختیاری گفت: در بسیاری از موارد افراد پس از طلاق نگرشی منفی نسبت به جنس مخالف پیدا می‌کنند درحقیقت فرد گمان می‌کند از سمت طرف مقابل دچار ضربه و آسیب شده و این موضوع را به تمامی گروه جنس مخالف بسط می‌دهد یعنی نسبت به آن‌ها دچار بدبینی می‌شود.

امین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص شرایط و ویژگی‌های ازدواج مجدد افراد پس از طلاق، اظهار کرد: طلاق اگر یک تصمیم صحیح باشد و طرفین با درایت و منطق تصمیم به جدایی بگیرند یعنی این انتخاب براساس احساسات، هیجانات و ناراحتی‌های موقت نباشد اما همچنان یک ضربه روانی برای مرد و زن محسوب می‌شود و به همین علت طرفین پس از طلاق به فرصتی برای بازسازی افکار و احساسات خود نیاز دارند.

این روانشناس خانواده افزود: یکی ازاز روش‌هایی که افراد می‌توانند پس از طلاق در پیش بگیرند و با استفاده از آن خود را از نظر ذهنی و روانی بازسازی کنند کمک گرفتن از افرادی است که در این زمینه از تخصص، آگاهی و تجربه لازم برخوردار هستند، درصورتی که افراد موفق به بازسازی افکار خود شوند قادر خواهند بود برای آینده خود تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه پس از طلاق، طرفین یعنی زن و مرد هرکدام به نحوی دچار ضربه می‌شوند، ادامه داد: نکته بسیار مهمی که درخصوص مردها وجود دارد این است که این افراد به شدت به همسر خود وابسته هستند حتی اگر رفتار آن‌ها بیانگر این موضوع نباشد، درحقیقت مردان پیش از ازدواج به مادر خود وابستگی دارند و پس از ازدواج این وابستگی را نسبت به همسر خود پیدا می‌کنند بنابراین نبود همسر در زندگی مردان می‌تواند به شدت برای آن‌ها آسیب‌زا باشد.

مختاری عنوان کرد: در بسیاری از موارد آسیبی که در اثر نبود همسر به مردان وارد می‌شود در ظاهر و رفتار آن‌ها نمایان نمی‌شود اما حقیقت امر این است که با توجه به وابستگی که مردان به همسر خود پیدا می‌کنند پس از طلاق و در اثر خلا همسر خود دچار ضربه و آسیب شدیدی خواهند شد البته این آسیب درخصوص خانم‌ها نیز وجود دارد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: در بسیاری از موارد افراد پس از طلاق نگرشی منفی نسبت به جنس مخالف پیدا می‌کنند درحقیقت فرد گمان می‌کند از سمت طرف مقابل دچار ضربه و آسیب شده و این موضوع را به تمامی گروه جنس مخالف بسط می‌دهد یعنی نسبت به آن‌ها دچار بدبینی می‌شود، اگر فرد تصمیم به ازدواج مجدد بگیرد نیز این نگرش منفی حاصل از ازدواج اول می‌تواند برای او مشکل‌ساز شده و حتی منجر به تصمیم‌گیری و انتخاب ناصحیح توسط فرد شود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد مشاهده می‌کنیم ازدواج‌های مجدد نیز ناموفق هستند، تصریح کرد: علت این موضوع این است که افراد از تجربه ازدواج اول خود و پس از طلاق دچار یک پیش داوری می‌شوند و با یک نگرش منفی و جبهه‌گیری نسبت به جنس مخالف اقدام به ازدواج می‌کنند.

مختاری یادآور شد: توصیه می‌شود افراد پس از طلاق خود را در یک فضای منصفانه قرار دهند و با کمک روان‌شناسان دلایل جدایی خود را بررسی کنند چراکه تمامی دلایل به سرانجام نرسیدن یک رابطه مربوط به طرف مقابل نیست بنابراین فرد می‌تواند با بررسی منطقی علت‌های طلاق به مشکلات و ایراداتی که در خود وجود دارد پی ببرد برای مثال برخی از این دلایل شامل روش‌های ناکارآمد برای زندگی، اختلالات رفتاری، شخصیتی و خلقی موجود در فرد، عدم آگاهی نسبت به بسیاری از مسائل و... هستند.

این روانشناس خانواده بیان کرد: افراد می‌توانند پس از طلاق با بررسی علت‌های جدایی اطلاعات خود را نسبت به اختلالات خلقی و شخصیتی و ناآگاهی‌هایی که در بسیاری از زمینه‌ها دارند ارتقا دهند و برای رفع این مشکلات از یک فرد آگاه و متخصص مانند روانشناسان یا سایر افرادی که دارای تجربه و علم کافی هستند کمک بگیرند، به این ترتیب رفتارهای موجود در افراد که منجر به شکست ازدواج اول آن‌ها شده شناسایی می‌شوند.

وی افزود: لازم است افراد پس از طلاق یک دوره‌ی شش ماهه تا یک ساله را به بازنگری رفتار همچنین بازسازی روحیه، افکار و احساسات خود اختصاص دهند به این ترتیب فرد برای تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی در آینده آماده می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود افراد پس از طلاق حدود یک سال از زمان خود را صرف بازیابی روحیه و افکار خود کنند و علل جدایی از همسر خود را مورد بررسی قرار دهد.

مختاری خاطرنشان کرد: بررسی علل جدایی و طلاق باید با یک نگاه درون‌نگری انجام شود یعنی فرد بیشتر به بررسی علت‌هایی بپردازد که مربوط به خود او هستند، پس از شناسایی این علل نیز افراد باید تلاش کنند آن‌ها را برطرف سازند چراکه این علل منجر به طلاق در ازدواج قبلی شده‌اند و به همین علت می‌توانند کیفیت ازدواج بعدی را نیز کاهش دهند و آن را نیز با خطر شکست مواجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha