به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر امروز در همایش بانوان فرهنگیار ترافیک، گفت: بسیاری سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه را عامل وقوع تصادفات میدانند اما اینها تنها دلایل تصادفات نیستند، بلکه باید به این سه مورد، دوعامل مدیریت و آموزش را هم اضافه کنیم.
وی ادامه داد: امروز باور داریم که با مدیریت صحیح و آموزش درست هم میتوان از وقوع تصادفات جلوگیری کرد و هم شمار مصدومان و فوت شدگان را کاهش داد.
هادیانفر با بیان اینکه سیاستگذاریها، نقشها و تامین منابع در قانون مشخص است، گفت: اما صریح بگویم که این کافی نیست؛ در قانون پیشبینی شده است شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهور برگزار شود به عبارت دیگر موارد بسیاری در قانون وجود دارد، اما باید به آن عمل هم بشود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به وضعیت رانندگی در کشور عراق، گفت: در عراق اصلا گواهینامه رانندگی موضوعیت و وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد از خودرو استفاده میکند، به همین دلیل تصادفات کشور عراق سه و نیم برابر ایران است اما کشتههای تصادفات عراقیها نصف ایرانیها است و این موضوع تنها به دلیل خودروهای ایمنی است که دارند.
به گفته هادیانفر، سالانه در تصادفات بیش از ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست می دهند، اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد ۸.۳ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میشود و باید راهکاری برای کاهش قربانیان و تصادفات پیدا و آن را اجرا کرد.
هادیانفر همچنین در پایان مراسم با حضور در جمع خبرنگاران اجرای طرحهایی چون بانوان فرهنگیار ترافیک را موثر توقیف کرد و گفت: از سال ۹۸ که طرح بانوان فرهنگیار ترافیک به اجرا درآمد شاهد کاهش ۱۸ درصد تصادفات بودیم که این موضوع نشان میدهد که زنان نقش برجسته و ویژهای در این زمینه دارند.
رییس پلیس راهور فراجا همچنین با بیان اینکه متاسفانه برخی از قوانین ما بازنشسته شده است و باید قوانین و مجازاتهای جدید جایگزین آن شود؛ گفت: آنچه که در عرصه ترافیک به عنوان یک مسئله مهم در سایر کشورها به آن توجه میشود بحث انضباط ترافیکی است. امروز ۳۸ میلیون وسیله نقلیه و ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه در راههای کشور تردد میکنند که اگر انضباط در این تردد هاحاکم نباشد هرروز شاهد تصادفات بیشتر خواهیم بود.
هادیانفر با بیان اینکه یکی از شاخصهای ترافیکی کاهش سوانح است، گفت: ۱۱ هزار عنوان قانون گذاری که در کشور وجود دارد، اما اینها قطعا کافی و لازم نیست و بایداز سازمانها و دستگاهها نسبت به ایفای وظایفشان سوال پرسیده شود. در حوزه تصادفات نیز باید از سازمانها سوال پرسیده شود که چه اقداماتی را که قانون برایشان مشخص کرده انجام دادهاند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا ادامه داد: ۸۵ میلیون جمعیت کشور همگی کاربر ترافیکی هستند، یا راننده هستند، یا سرنشین یا حتی عابرپیاده. تمام اینها باید آموزش ببینند که رفتار یک کاربر ترافیک باید چگونه باشد.
انتهای پیام
نظرات