• سه‌شنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401102013095
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

توضیحات اداره کل دامپزشکی اصفهان درباره شرایط ذبح دام در مهاباد

توضیحات اداره کل دامپزشکی اصفهان درباره شرایط ذبح دام در مهاباد

ایسنا/اصفهان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن تأیید کشتار غیرمجاز دام در شهر مهاباد اردستان، امکان عرضه دام مردار به مردم را مردود دانست.

رئیس دامپزشکی شهرستان اردستان در تاریخ ۱۴ دی‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شبکه دامپزشکی نظارتی بر کشتار دام در مهاباد ندارد و ممکن است گوشت‌های وارد شده به بازار به انواع بیماری‌ها مبتلا و یا حتی امکان ذبح دام‌های مُرده، حرام گوشت و مکروه وجود دارد.

بعد از این مصاحبه، اداره کل دامپزشکی استان اصفهان درباره شرایط ذبح دام در مهاباد اردستان توضیحاتی ارائه داد:

«این اداره کل به منظور ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان نسبت به پیگیری موضوع در استانداری اصفهان اقدام نموده و موفق به تشکیل کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان به ریاست مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان و دبیری اداره کل دامپزشکی استان در سال ۱۳۸۴ گردیده است.

همچنین پروانه بهداشتی تأسیس کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی‌شهر، و سمیرم نیز صادر گردیده که دو کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌های خمینی‌شهر نجف‌آباد طی سال جاری و سال آینده راه‌اندازی و با افتتاح این دو کشتارگاه زمینه تعطیلی ۵ کشتارگاه سنتی دام دیگر نیز فراهم خواهد شد.

تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر در یک دهه اخیر این اداره کل احداث و راه‌اندازی سالن پیش سرد در عمده کشتارگاه‌های دام استان اصفهان را به منظور کاهش احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک و مهلک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو به همراه داشته است.

 اصلاح ساختار سایر کشتارگاه‌های دام استان به ویژه کشتارگاه‌های وابسته به شهرداری پیش سرد آن کشتار منجر گردیده و متأسفانه به دلیل عدم همکاری سایر نهادهای ذیربط همچنان برخی از نواقص بهداشتی کشتارگاه برطرف شده است که این اداره کل پیگیری رفع نواقص بهداشتی باقیمانده را تا حصول نتیجه دنبال خواهد نمود.

متأسفانه پدیده کشتار غیرمجاز دام در شهر مهاباد اردستان علیرغم پیگیری‌های مستمر این اداره‌کل همچنان بر طرف نگردیده است و انجام کشتار غیرمجاز دام توسط قصابان مهاباد می‌تواند به علت عدم بازرسی پیش از کشتار دام عدم بازرسی بهداشتی لاشه دام، آلودگی‌های زیست‌محیطی و.... زمینه تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی گردد که رفع این معضل با حمایت کلیه دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر خواهد بود تا ضمن هدایت آنها به کشتارگاه اردستان و زواره زمینه دسترسی اهالی شریف مهاباد به گوشت حاصل از لاشه‌های دامی سالم و بهداشتی فراهم شود.

 بدیهی است کشتار غیرمجاز دام در مهاباد می‌تواند مشکلات بهداشتی و شرعی متعددی را به دنبال داشته باشد که رئیس شبکه دامپزشکی اردستان نیز در مصاحبه خبری مذکور به آن اشاره نموده است که در پاسخ باید گفت امکان کشتار و عرضه دام مردار در مهاباد وجود ندارد.

 اداره کل دامپزشکی اصفهان نسبت به نظارت بهینه بر چرخه تولید فرآوری توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی با تمام توان تلاش خواهد کرد به انتظار می‌رود سایر دستگاه‌های و نهادهای مرتبط نیز نسبت به همکاری با این اداره کل در راستای ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه اقدام کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha