• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401101912703
  • خبرنگار : 30147

۲ رقم بذر پنبه ورامین و خورشید در انحصار شرکت کشاورزی رضوی است

۲ رقم بذر پنبه ورامین و خورشید در انحصار شرکت کشاورزی رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت کشاورزی رضوی گفت: در حال حاضر ۲ رقم ورامین و خورشید بیش از ۵۰ درصد تولید بذر داخلی کشور را که در انحصار شرکت کشاورزی رضوی قرار دارد، تامین می‌کنند.

سید مهدی موسوی دوشنبه، ۱۹ دی‌ ماه، در آئین راه‌اندازی کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه با مدیریت شرکت کشاورزی رضوی افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مسائل مرتبط با دانش‌بنیان مهم‌ترین موضوعات، سرفصل‌ها و بازوی استان قدس رضوی بوده که با جدیت پیگیری شد.

وی با بیان اینکه شرکت کشاورزی رضوی امسال برنده مزایده واگذاری مدیریت کارخانه لینترگیری بذر پنبه کاشمر شد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم خدمات بهینه‌تری را به نسبت گذشته ارائه دهیم. با تعمیرات اساسی که در کارخانه لینترگیری کاشمر انجام دادیم، بهره‌وری و حجم روزانه کرک‌زدایی بیشتر از گذشته خواهد شد.

مدیر عامل شرکت کشاورزی رضوی افزود: امیدواریم بهتر از قبل بتوانیم ۲ رقم انحصاری شرکت کشاورزی رضوی را با مشارکت مرکز تحقیقات کشاورزی کاشمر تکثیر و بهره‌وری آن را ایجاد کنیم.

موسوی به بخشی از فعالیت‌های دانش‌بنیان در شرکت کشاورزی رضوی اشاره و بیان کرد: بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش حیاتی مورد نیاز مردم و به عنوان زیربنای اصلی تحقق امنیت غذایی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد هر جامعه محسوب می‌شود.

وی گفت: تولید کشاورزی در کشور طی ۲۰ سال گذشته سهمی حدود ۸.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و در این سهم آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی اقتصادی کشور نقش موثر و منحصر به فردی ایفا کرده است.

مدیر عامل شرکت کشاورزی رضوی با اشاره به اینکه شرکت کشاورزی رضوی در سال ۱۳۷۴ تاسیس و از سال ۱۳۹۷ به فعالیت‌های پرثمری در زمینه زراعت، باغداری، دام‌پروری، آبزی‌پروری و فراوری محصولات اقدام کرده، تصریح کرد: شرکت کشاورزی رضوی در حال حاضر علاوه بر مدیریت کشاورزی و کشت‌های مشارکتی با مردم مساحتی بالغ‌ بر ۴۲ هزار هکتار اراضی به انضمام ۲۵۴ حلقه چاه کشاورزی از آستان قدس رضوی را مدیریت و بهره‌برداری نموده است.

وی محصولات تولیدی شرکت آستان قدس رضوی را در بخش‌های تولیدات زراعی، بذر، گلخانه‌ای، دامی و شیلات برشمرد و خاطرنشان کرد: برای تعیین الگوی کشت از توان مراکز علمی استفاده می‌شود.

موسوی همچنین به بهره‌گیری از روش‌های مدرن کشاورزی در کشت متراکم و گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در این راستا ۴۰ هکتار باغات الگویی متراکم شامل ۱۵ هکتار گلابی و ۲۵ هکتار سیب احداث شده است.

۷۰ درصد اراضی زیر کشت شرکت کشاورزی رضوی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند

وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور بذرهای هیبرید کلزا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی تولید شده است، همچنین در راستای بهره‌وری بهتر و صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از روش‌های نوین آبیاری امکان کشت بیشتری فراهم شده به طوری که ۷۰ درصد اراضی زیر کشت این شرکت مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری زیرسطحی در سطح ۶۵ هکتار و آبیاری تحت‌فشار در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار که منجر به بهره‌وری حداکثری از منابع آب و خاک شده است را از دیگر اقدامات این شرکت دانست.

وی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در شرکت کشاورزی رضوی زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۴۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۱۸۰۰۰ نفر نیروی انسانی در شرق کشور فراهم شده است.

موسوی تصریح کرد: پراکندگی واحدهای تابعه منجر به تنوع تولید بیش از ۲۵ گونه محصول زراعی با بیش از ۷۰ رقم و ۱۷ گونه رقم محصول باغی با بیش از ۶۵ رقم شده است.

در پایان مراسم از کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه بازدید شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha