• یکشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401101811503
  • خبرنگار : 71282

فرهنگ کار، مقدمه آشنایی نسل جوان با محیط کار

فرهنگ کار، مقدمه آشنایی نسل جوان با محیط کار

کارشناسان معتقدند فرهنگ کار باید از طریق مشارکت‌های اجتماعی ارتقاء پیدا کند و زمانی که فرهنگ کار نهادینه شد، کار ارزش تلقی می‌شود و افراد جامعه از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، امروز فرهنگ کار از اهمیت بسزایی برخوردار است و در آشنایی افراد با محیط کار و راهیابی به بازار کار تاثیرگذار است. فرهنگ کار باید از خانواده‌ها آغاز شود و از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در سطح جامعه نهادینه شود.

فرهنگ محیط کار مجموعه‌ای از نگرش‌ها، باورها و رفتارهایی است که جو منظم یک محیط کار را فراهم می‌آورد و مشخص می‌کند که فرد تا چه اندازه با محیط خود در یک شغل جدید سازگار است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ کار در ایران در مقایسه با جوامع پیشرفته در سطح نسبتا پائینی قرار دارد، این در حالی است که کشورهای پیشرفته با وقوف بیشتر به نقش استراتژیک نیروی انسانی و نگرش‌های آن به کار و تولید به مفهوم فرهنگ کار پرداخته‌اند.

رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت فرهنگ کار می‌فرمایند: "باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج کنیم و روحیه نشستن و ثروت باد آورده را انتظارکشیدن باید از بین برود."ایشان در سخنانی رعایت و در نظر داشتن جامعه‌ کارگری را مورد تاکید قرار داده و می‌فرمایند: جامعه کارگری بایستی احساس تکریم بکند، احساس احترام بکند، احساس کند که قدر او دانسته می شود، قدر کار او دانسته می شود، اگر این به‌ وجود آمد، آن‌ وقت خستگی از کار، بی‌حوصلگی نسبت به کار، بی‌اعتنایی نسبت به کار دیگر وجود نخواهد داشت و کار، درست و صحیح انجام می گیرد. یکی‌ از الزاماتی که وجود دارد این است که ما فرهنگ کار را ترویج کنیم، اهمیت کار را ترویج کنیم. بله عدّه‌ای هستند که تشنه‌ کارند و کار پیدا نمی کنند؛ عده ای هم هستند که از بیکارگی بدشان نمی‌آید؛ ما باید فرهنگ کار را، ارزش کار را، اهمیت کار را در جامعه رایج کنیم،جوری باشد که در بینش عمومی مردم ما، کار جایگاه خودش را پیدا کند.

علیرغم آنکه آسیب‌های اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود اما طبق آمارها در جامعه کار و تولید ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی کمتری وجود دارد زیرا افراد در مجموعه‌های کار و تولید مدیریت می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند فرهنگ کار باید از طریق مشارکت‌های اجتماعی ارتقا پیدا کند و نفس کار و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ کار برای عموم جامعه تببین و ترویج شود.به زعم آنها زمانی که فرهنگ کار نهادینه شود، کار ارزش تلقی شده و افراد جامعه از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می‌کنند.

فرهنگ کار، مقدمه آشنایی نسل جوان با محیط کار

محمد چکشیان - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش جامعه کار و تولید را در ارتقای سرمایه اجتماعی کشور موثر دانسته و می‌گوید: برای‌ حرکت به سمت اهداف کلان کشور نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم و هرچه در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری شود، بیشتر به سرمایه اجتماعی افزوده خواهد شد.

وی ضمن تأکید بر نقش مهم سیاست‌گذاری در حوزه ارتقای سرمایه اجتماعی جامعه کار و تولید می‌گوید: جامعه کار و تولید جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر دارد که با احتساب خانواده شامل بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل کشور هستند و به دلیل گستردگی باید در اولویت‌بندی سیاست‌گذاری‌های کشور قرار گیرند.

معاون وزیر کار دلیل دیگر اهمیت جامعه کار و تولید در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور را کنشگری فعال این جامعه عنوان کرده و معتقد است: بهبود مؤلفه‌های اقتصادی در اجتماع وابسته به رشد فرهنگ کار در جامعه کار و تولید است و ارتقای فرهنگ کار موجب رشد اقتصادی و افزایش بهره‌روی می‌شود.

در حال حاضر اهتمام به ورزش کارگری، تلاش برای پایین‌ آوردن نرخ آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات اجتماعی و توجه به موضوعات فرهنگی جامعه کار و تولید از جمله برنامه‌هایی است که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و تقویت روحیه نشاط و سلامت، بهره‌وری و رضایت شغلی دنبال می‌شود.

راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ کار در شهرک‌های صنعتی، کارخانه‌ها و شهرک‌های مسکونی ویژه کارگران با هدف تبیین ابعاد مختلف فرهنگ کار نیز می‌تواند زمینه ساز ارتقای فرهنگ کار و تلاش باشد و بسترهای لازم برای رشد مولفه های کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، بهره‌وری، روحیه کار جمعی و مسئولیت پذیری در محیط های کاری را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر نبود فرهنگ کار یکی از معضلات اساسی کشور در بحث اشتغال به شمار می‌رود و کمرنگ شدن روحیه کارآفرینی در بین جوانان در این زمینه اثرگذار بوده است این در حالی است که فرهنگ کار، مقدمه اشتغال و کارآفرینی است و باید پیوند میان فرهنگ کار و آموزش و مهارت شکل بگیرد تا زمینه آشنایی نسل جوان جویای کار با محیط واقعی کسب و کار پیش از ورود به بازار اشتغال به وجود آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha