به گزارش ایسنا به نقل از تعمیرکار، گیربکسهای اتومات این روزها در حال تصرف بازار خودروسازی هستند و بسیاری از ماشینهای جدید به انواع گیربکسهای اتوماتیک مجهز میشوند. یکی از گیربکسهای اتومات که جدیداً علاقهمندان زیادی نیز به آن تمایل پیدا کردهاند، گیربکس نیمه اتوماتیک است. این انواع گیربکس نیمه اتوماتیک از چه نوع گیربکسی است و اصلا چرا این نام را برای آن در نظر گرفتهاند، مواردی است که در این مطلب به آنها پرداخته خواهد شد. پس اگر شما هم دوست دارید در مورد این نوع از گیربکسهای اتوماتیک اطلاعات بیشتری را در اختیار داشته باشید، پیشنهاد میکنیم که حتماً تا انتها این مطلب را مطالعه کرده و از بخشهای مختلف آن استفاده کنید.
ساختار گیربکس اتوماتیک
پیش از پرداختن به گیربکس نیمه اتوماتیک به عنوان یکی از انواع گیربکس اتومات، به بررسی ساختار کلی گیربکسهای اتومات خواهیم پرداخت. در حالت کلی گیربکسهای اتومات ساختار پیچیدهتری نسبت به گیربکسهای دستی و معمولی دارند و همین پیچیدگی کار نگهداری و تعمیر کردن آنها را نیز حساستر و سختتر میکند. یکی از حرفهایترین تعمیرگاههای گیربکس اتوماتیک مجموعه تعمیر کار میباشد. شما میتوانید جهت اطلاعات تکمیلی به صفحه تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.
اما در حالت کلی ساختار این گیربکسها چگونه است و چه بخشهایی در آن تعبیه شده؟ به شکلی ساده باید گفته شود که گیربکس اتومات به این صورت کار میکند که نیرویی را از موتور ماشین دریافت کرده و نیروی دریافتشده را به شکلهای مختلف به دیفرانسیل و چرخها منتقل میکند.
به صورت کلی گیربکسهای اتوماتیک را به ۴ بخش مختلف تقسیمبندی میکنند:
- مبدل گشتاور؛
- کامپیوتر مرکزی یا ایسیو، شیر برقی؛
- کلاچ گیربکس؛
- چرخ دندهها.
کارکرد گیربکس به این شکل است که در زمانی که خودرو شما سرعتهای بالاتری را تجربه میکند، به گشتاور به نسبت کمی نیاز دارد و دندهها این وظیفه را دارند که گشتاور انتقالی را کنترل کرده و آن را کم یا زیاد کنند. دنده سنگینتر به معنای انتقال بیشتر گشتاور و دنده سبکتر نیز به معنای انتقال گشتاور کمتر است. به طور طبیعی در ماشینهایی که گیربکس دستی دارند، خود راننده این فرآیند را انجام میدهد و کنترل دنده را بر عهده میگیرد. اما در ماشینهایی که دارای گیربکس اتومات هستند، این کار به صورت کاملاً خودکار توسط سیستم انجام میشود.
البته خود گیربکسهای اتومات دارای انواع مختلفی هستند که ممکن است در عملکرد و ساختار با هم تفاوتهایی را هم داشته باشند. از انواع گیربکس اتومات میتوان به گیربکسهای سی وی تی، AT، AMT و نیمه اتوماتیک اشاره کرد. در ادامه در خصوص نوع آخر، یعنی گیربکس نیمه اتوماتیک اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
قیمت گیربکس نیمه اتوماتیک
قیمت گیربکس نیمه اتوماتیک به نوع و کیفیت آن بستگی دارد. اما دلیل نامگذاری این گیربکس چیست؟ گیربکسهای نیمه اتومات در واقع هر دو ویژگی گیربکس اتومات و دستی را دارند و این باعث میشود که راننده در زمان دلخواه بتواند از ویژگیهای دستی گیربکس نیز استفاده کند. البته در این گیربکسها خبری از کلاچ مجزا به مانند خودروهای با گیربکس دستی نیست.
این گیربکس نیز انرژی مورد نیاز خود را از موتور خودرو میگیرد و برای حرکت خودرو از شافت ورودی و چرخ دندههای خورشیدی کمک میگیرد. کلاچی نیز بین موتور و گیربکس قرار دارد که باعث درگیر شدن گیربکس میشود. واحد کنترلی نیز وجود دارد که زمان و جهت تعویض دنده را مشخص میکند. وقتی دنده تعویض میشود، واحد کنترل کلاچ را با منتقل کردن نیمه اتومات از موتور درگیر میکند.
اهرم این گیربکسها ممکن است دارای دکمهها و کنترلکنندههای مختلفی باشد. معمولاً نشانگر پارک روی اهمر دیده نمیشود و به جای حالت درایو نیز حالت اتوماتیک قرار داده شده است. برای تعویض دنده نیز نشانههای مثبت و منفی وجود دارد که راننده در صورتی که بخواهد به صورت دستی عمل تعویض دنده را انجام دهد، این امکان را دارد که از این طریق دندهها را تعویض کند.
انواع گیربکس صنعتی
گیربکس صنعتی گیربکسی است که به منظور منتقل کردن قدرت کاربرد دارد. طرز کار این گیربکسها به این شکل است که سرعت و گشتاور به یکدیگر تبدیل میشوند. بر اساس این که دندهها چگونه در این گیربکسها قرار میگیرند، آنها را به ۴ نوع گیربکس حلزونی، هلیکال، خورشیدی و سایکلو تقسیمبندی میکنند.
در چنین گیربکسی اختلاف میزان توان ورودی و توان خروجی به میزان راندمان وابسته است؛ با توجه به این که راندمان گیربکسهای صنعتی بسیار بالا است، میتوان نتیجه گرفت که توان ورودی و خروجی نیز یکسان هستند. در خصوص کاربرد انواع این گیربکس نیز باید گفت با توجه به نیاز صنعت به دستگاههای این چنینی، کاربرد گیربکسهای صنعتی نیز بسیار زیاد و متنوع است و با توجه به پیچیدگی و قیمت بالای آن، دقت زیادی در خرید و کار کردن با آن باید صورت بگیرد. پیش از کار کردن با چنین تجهیزاتی باید حتما آموزشهای لازم صورت گرفته باشد.
از اجزای داخلی و اصلی گیربکسهای صنعتی نیز میتوان به بخشهایی همچون چرخدندهها، پوسته، شافت ورودی و شافت خروجی، یاتاقان، کاسه نمد، درپوش برای کنترل روغن و ... اشاره کرد.
جمعبندی
در این مطلب در خصوص انواع گیربکس نیمه اتوماتیک صحبت کردیم. شما میتوانید با مطالعه این موارد و بررسی اطلاعات مربوط به هر کدام، دید بسیار خوبی را نسبت به این گیربکسهای اتوماتیک پیدا کنید. همچنین در صورت بروز هر نوع مشکل در گیربکسهای مختلف، این امکان برایتان فراهم شده است که با مراجعه به مجموعه تخصصی گیربکس تعمیرکار، از خدمات کامل و نوین این مجموعه که با استفاده از بهترین متخصصان و کارشناسان ارائه میشود، بهرهمند شوید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات