مجید سبزیکاران در گفتوگو با ایسنا در خصوص حضور دانشآموزان در اعتراضات اخیر اظهار کرد: بسیاری از این دانشآموزان اشراف و احاطه سیاسی و اجتماعی نسبت به بسیاری از رخدادها، دغدغهها و بنیانهای سیاسی و اجتماعی ندارند و به دلایل دیگری حضور پیدا کردند.
وی افزود: یکی از ویژگیهای رشد متعادل و نرمال دوره نوجوانی، نیاز به استقلال، دیده شدن و ورود به مسائل اجتماعی است. اگر خانواده و اجتماع به این نیاز توجه کند، تبدیل به بحران نمیشود، در غیر این صورت این نیاز به یک بحران برای نوجوان تبدیل میشود.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: اگر هیجانات و نیازهای دانشآموز را نبینیم، دانشآموزان آنها را در قالب دیگری مثلا کف مدرسه و خیابان نشان میدهد. شاید پشت این التهابات آن فهم منطقی و برنامهریزیهای سیاسی به شکل پیچیده وجود نداشته باشد، این فقط یک رخداد روانی-اجتماعی بوده و به این دلیل است که به درستی به حرف آنها گوش ندادیم، خوب ندیدیم، به شخصیت آنها توجه نکردیم، احترام نگذاشتیم و با آنها صحبت نکردیم. یکی از مشکلات عمده ما ضعف مهارتهای گفتمانی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که در این راستا انجام میدهیم برگزاری برنامههای رسمی و غیر مستقیم مانند برنامههای شاد و اردوهای توانمندسازی روانی و اجتماعی است، عنوان کرد: با این برنامهها دانشآموزان کرسیهای آزاداندیشی دارند و پنلهای گفتوگو تشکیل میدهند. باید افرادی با دانشآموزان صحبت کنند که محبوب این طیف باشند نه اینکه نسبت به آنها مقاومت وجود داشته باشد. گفتوگوها نباید یکسویه و با نگاه یکبعدی به مسائل باشد. بهترین راه این است که این دانشآموزان دیده شوند.گفتوگو در شرایط غیر رسمی، غیر مستقیم و غیر امنیتی باشد و فرایند تربیت از فرایند امنیتی جدا شود.
سبزیکاران اضافه کرد: هرقدر فضاهای گفتمانی بین نوجوانان متعالیتر و مشارکتیتر باشد، تاثیرگذارتر است. اینکه یک سخنران دعوت کنیم و ۲۰۰ دانشآموز گوش دهند، فایدهای ندارد. باید فضایی آرام و سالم باشد و دانشآموزان با طیب خاطر در این فضا قرار بگیرند تا در قالب حلقههای گفتوگو و کرسیهای آزاداندیشی راجع به دغدغههای خود صحبت کنند. باید تسهیلگرانی هم باشند که به آنها کمک کنند تا گفتوگو به نتیجه برسد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: القائاتی که توسط فضای مجازی از خارج از کشور مدیریت میشود، دانشآموز را اغفال میکند. این فضاها باید شفافسازی شود و باید واقعیتها را تشریح کنند. فضاهایی مانند اردو در این زمینه مفید است. هرقدر امیدآفرینی را در نوجوانان تقویت کنیم، موثر خواهد بود، اینگونه دانشآموز نسبت به هویت ملی-مذهبی و داشتههای خود آگاه میشود و بعد از آگاهی میتواند دورنمای تحصیلی و شغلی خود را ترسیم کند.
انتهای پیام
نظرات