• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401101710659
  • خبرنگار : 50553

راز ماندگاری «حاج قاسم» در قلب مردم

راز ماندگاری «حاج قاسم» در قلب مردم

ایسنا/قزوین معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین گفت: راز ماندگاری حاج قاسم در ذهن و قلب مردم این است که شهید سلیمانی مخلصانه در راه خدا و برای خدا مجاهدت می‌کرد و کسی که در راه خدا گام بردارد خداوند هم او را محبوب قلب‌ها خواهد کرد.

حسین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ابعاد شخصیتی حاج قاسم، اظهار کرد: شخصیت حاج قاسم دارای ابعاد مختلفی همچون بُعد معنوی، عقلانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اخلاقی و سیاسی بود اما نکته قابل توجه این است که بُعد معنوی زیرساخت اصلی شخصیت ایشان است.

وی بیان کرد: از لحاظ معنوی مؤلفه‌هایی همچون توکل و توسل در وجود ایشان متبلور بود که می‌توانیم مهم‌ترین مؤلفه از ابعاد معنوی این شهید را اخلاص معرفی کنیم.

این مسئول گفت: مسئولیت‌های نظامی گسترده‌ای همچون فرماندهی سپاه قدس بر دوش حاج قاسم بود اما تا همین چند سال پیش افراد بسیاری بودند که شناختی از ایشان نداشتند چراکه این شهید بزرگوار همواره در خفا انجام وظیفه می‌کرد.

وی عنوان کرد: حاج قاسم اهل تظاهر نبود و فقط بر این موضوع تمرکز می‌کرد که کار خود را به نحو احسن انجام دهد؛ شهید سلیمانی به قواعد معنوی، معرفت و شناخت داشت و عین معنای «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا» را درک کرده بود.

محمدی خاطرنشان کرد: راز ماندگاری حاج قاسم در ذهن و قلب مردم این است که شهید سلیمانی مخلصانه در راه خدا و برای خدا مجاهدت می‌کرد و کسی که در راه خدا گام بردارد خداوند هم او را محبوب قلب‌ها خواهد کرد.

وی گفت: اخلاص و مجاهدتی که شهید سلیمانی در راه خدا داشت همواره سبب گشایش در کارها می‌شد و از این طریق با دشمنان مقابله می‌کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم توکل به خداوند بود؛ شهید سلیمانی تمامی امور را تحت اراده خداوند می‌دانست و خدا را برای انجام امور کافی می‌دید و در راستای حق تعالی قدم برمی‌داشت. معنای «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ» را به وضوح در ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی نمایان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: حاج قاسم بدون حساب و کتاب وارد میدان نمی‌شد و در کنار بعد معنوی با بعد عقلانی همواره محاسبات دقیقی را انجام می‌داد و سپس با توکل بر خدا به جنگ با دشمن می‌پرداخت و تا زمانی که شخصاً به منطقه اشراف پیدا نمی‌کرد نیرویش را به صحنه مبارزه نمی‌فرستاد بلکه در ابتدا امکان عملیات را رصد می‌کرد.

وی گفت: شهید سلیمانی معنای «أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ» را به خوبی درک کرده بود در مقابل دشمنان سرسخت و در مواجهه با مؤمنان مهربان بود؛ با فرزندان شهدا که روبه‌رو می‌شد همانند یک پدر آنان را در آغوش می‌گرفت و ما همواره در رفتار این شهید جز مهربانی چیز دیگری ندیدیم.

وحدت از تأکیدات حاج قاسم بود

محمدی تصریح کرد: به ابعاد سیاسی این شهید که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که همگان را به وحدت توصیه و از تفرقه برحذر می‌کرد مانند زمانی که گروه‌های سیاسی و اجتماعی را دعوت به وحدت می‌کرد، وحدت گرایی حاج قاسم سلیمانی توانست از پاکستان، افغانستان، ایران، یمن، سوریه، عراق و از اقصی نقاط جهان، افراد را با فرهنگ‌های مختلف کنار هم جمع کند و اراده فولادین در برابر جبهه استکبار بسازد که اگر این روحیه وحدت‌گرایی نبود هرگز نمی‌توانستیم شاهد فضای وحدت آمیز در برابر دنیای استکبار باشیم.

وی درباره مکتب سلیمانی عنوان کرد: وقتی از مکتب سخن می‌گوییم منظور طرح جامع و منسجم با جهان‌بینی و ایدئولوژی مشخصی است که موضوعاتی همچون هدف، جهت و پیام‌هایی که شخص به جامعه مخابره می‌کند، مشخص است و در رفتار او تناقضی وجود ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین افزود: مکتب به معنای یک نظام‌واره هماهنگ و منسجم است و حاج قاسم  از این جهات به درجه والا و رشد در همه ابعاد رسیده بود که به عنوان مکتب معرفی شده است، باید بدانیم که نمونه انسان تراز در تمدن نوین اسلامی، حاج قاسم سلیمانی است که شخصیتش با اتکا به مکتب اسلام، پرورش یافتن در مکتب انقلاب و امام خمینی (ره) شکل گرفته است.

وی گفت: باید مکتب سلیمانی را به تمام دنیا معرفی کنیم، نباید بگذاریم ابعاد شخصیتی این شهید تحریف شود و نیاز است که در خصوص معرفی این ابعاد کار رسانه‌ای درست انجام شود. مکتب حاج قاسم امید خلق می‌کند، سبب ایجاد حرکت می‌شود، مردمان را علیه ظلم و استبداد بسیج می‌کند و در قلب‌ها نفوذ پیدا می‌کند که این موارد نمونه یک مکتب و الگوی واقعی است.

محمدی خاطرنشان کرد: مدیران جامعه ما باید از مؤلفه‌های شخصیتی حاج قاسم الگو بگیرند، همواره در کنار مردم باشند و وحدت ملی را تقویت کنند. رفتار برخی مدیران در عرصه سیاست موجب تفرقه و دو قطبی اجتماعی شده است که این موارد سبب دودستگی جامعه می‌شود و باید از ایجاد چنین اختلافاتی جلوگیری شود.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در پایان گفت: مردم رنگین کمانی از فرهنگ، ذائقه و سلیقه هستند و اگر مدیران با رفتارشان میان این تفاوت‌ها خط کشی کنند در مدت کوتاهی شاهد گسست اجتماعی خواهیم بود و این گسست قدرت ما در مقابل استکبار را خواهد گرفت لذا امیدواریم با بهره‌گیری همگان از مکتب سلیمانی شاهد بهبود شرایط فعلی جامعه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha