• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401101710427
  • خبرنگار : 50310

یک مسئول مطرح کرد:

لزوم جدی گرفتن به‌زراعی و مدیریت مزرعه در لرستان

لزوم جدی گرفتن به‌زراعی و مدیریت مزرعه در لرستان

ایسنا/لرستان مجری طرح‌های به‌نژادی غلات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: برای رفع تفاوت عملکرد بین رکورد عملکردی و برداشت باید بحث به‌زراعی و مدیریت مزارع را مد نظر داشته باشیم تا به آن امنیت غذایی و تولید پایدار برسیم.

عزت‌اله نباتی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: غلات به ویژه گندم یکی از غلاتی است که بیشترین سطح زیر کشت را دارد حدود نیمی از اراضی کشور به کشت غلات اختصاص دارد چراکه نان مردم از گندم تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور حدود ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم داریم که حدود دو میلیون هکتار آن آبی هستند.

نباتی عنوان کرد: ارقامی که ما بدست آوردیم پتانسیل عملکرد خوبی دارند و ۱۰ تا ۱۳ تن در رکورد اقلام ما در اقلیم معتدل است که نشان دهنده این است که در بحث به نژادی مشکلی نداشته و نخواهیم داشت.

مجری طرح‌های به‌نژادی غلات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: فاصله بین رکورد عملکرد ارقام و رکورد عملکردی که کشاورز برداشت می‌کند خیلی زیاد است که برای رفع این تفاوت عملکرد باید بحث به‌زراعی و مدیریت مزارع را مد نظر داشته باشیم تا به آن امنیت غذایی و تولید پایدار برسیم.

وی افزود: اگر ما بخواهیم دو میلیون هکتار اراضی آبی را خوب کشت کنیم با ۱۰ تن عملکرد می‌توانیم سالانه ۲۰ میلیون تن تولید داشته باشیم، درحالی که ما با شش میلیون هکتار ۱۴ میلیون تن تولید داشتیم.

نباتی بیان  کرد: اگر خوب کشت کنیم با دو میلیون هکتار زمین می‌توانیم نیاز سالانه کشور را تأمین کرده و سایر ۴ میلیون هکتار باقی‌مانده را به سایر محصولات استراتژیک اختصاص دهیم.

مجری طرح‌های به‌نژادی غلات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، عنوان کرد: می‌طلبد بخش اجرا کارشناسان و کشاورزان که منابع در اختیار آن‌هاست در بحث به‌زراعی و مدیریت منابع بیشتر اقدام کنند که حداکثر برداشت را داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha