• شنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401101710424
  • خبرنگار : 50534

یک مسئول در وزارت کشور:

بهره‌وری در شهرداری‌ها بسیار پایین است

بهره‌وری در شهرداری‌ها بسیار پایین است

ایسنا/زنجان مشاور رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: در حال حاضر میزان بهره‌وری در شهرداری‌ها بسیار پایین است.

عزیز پدرام شامگاه دیروز (۱۶ دی‌ماه) در دوره قوانین شهرداری‌ها و شوراها که به همت مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی که شهرداری‌ها و شوراها باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند، بحث آموزش است، افزود: آموزش وجوه مختلفی داشته و تعریف آن فقط به حضور در کلاس‌ها و دوره‌ها ختم نمی‌شود.

وی از شهرداری الکترونیک به عنوان یکی از رویکردهای جدی این ارگان یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه آنچه که امروز بیش از هم مشهود است، فاصله گرفتن از تحقق دستیابی به شهرداری الکترونیک بوده و این در حالی است که باید به سمت هوشمندسازی امور در ارگانی که بیش از همه به طور مستقیم با مردم سر و کار دارد، حرکت کنیم که نتیجه آن شفاف شدن امور و رضایت مردم خواهد بود.

این مسئول، بهره‌وری را لازمه بالا بردن کارآیی و اثربخشی امور در شهرداری‌ها و شوراها عنوان و تصریح کرد: اگر بخواهیم تعریف درستی از بهره‌وری داشته باشیم، باید «کار خوب کردن» را با «خوب کار کردن» به صورت توأمان انجام دهیم که نتیجه قرار گرفتن در چنین مسیری، استفاده بهینه از امکانات و منابع حاصل خواهد بود اما متاسفانه امروز در چنین شرایطی قرار نداریم.

پدرام به اهمیت مدیریت منابع درآمد اشاره و با تاکید بر اینکه درآمد و هزینه باید به درستی مدیریت شده و تمرکزها صرفاً معطوف به درآمدهای وصولی نباشد، اظهار کرد: داشتن برنامه یک تکلیف قانونی برای شهرداری‌ها و شوراها به شمار رفته و باید بتوانند به لحاظ برنامه جواب‌گوی آنچه که قرار است چهار سال آینده اتفاق بیفتد، باشد؛ این در حالی است که امروز تمرکز لازم برای برنامه‌ریزی در خصوص امور شهری نداریم.

مشاور رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، برخورداری و شناسایی افراد مستعد برای مدیریت آینده شهر را نمونه کامل یک بانک اطلاعاتی قوی دانست و عنوان کرد: داشتن بانک اطلاعات قوی باعث می‌شود تا در زمان جایگزینی افراد به مشکل بر نخوریم، در حالی که نبود این بانک اطلاعاتی باعث ایجاد شکاف عمیق به هنگام جایگزینی افراد و به تاخیر افتادن خدمات‌رسانی به شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه تکریم ارباب‌رجوع به معنای در نظر گرفتن میز و صندلی برای مراجعان نیست، یادآور شد: تکریم ارباب‌رجوع به این معنی است که افراد مسئولیت‌پذیر را در رأس امور قرار دهیم تا پاسخ‌گوی مردم باشند. گذاشتن صندلی برای ارباب‌رجوع، خود حاکی از انجام ندادن کار برای مراجعان بوده و بخشی از ناکارآمدی ما نیز مربوط به همین مسائل است که متاسفانه از نظر ما مسائل جزئی تلقی می‌شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم تقویت ساختار شهرداری‌ها و شوراها، خاطرنشان کرد: بی‌تردید افراد زیادی به دنبال خدمت بی‌منت به شهر خود هستند اما متاسفانه فضا به این افراد داده نمی‌شود، بنابراین تا زمانی که دیگران را جدی نگیریم، کارهای ما موفقیت‌آمیز نبوده و اثربخشی لازم را نخواهد داشت. از طرفی انتظار داریم فضای مجازی به عنوان یکی از وجوه آموزشی جدی گرفته شده و این فضا تبدیل به کلاس شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha