به گزارش ایسنا، قاچاق پوشاک یکی از معضلات اصلی این صنعت است و تولیدکنندگان بارها نسبت به نبود برنامه مشخص برای مقابله با این پدیده ابراز نارضایتی کردهاند. از طرف دیگر قاچاق پوشاک در سالهای اخیر، هر بار شکل جدید و متفاوت به خود گرفته است؛ برای مثال از سال ۱۴۰۰ قاچاق گسترده پوشاک از بنگلادش و چین خبر ساز و مدتی بعد هم موضوع فعالیت شبکههای گسترده فروش آنلاین پوشاک ترکیه مطرح شد. پایان شهریور امسال نیز ویدیوهایی در اختیار ایسنا قرار گرفت که بر اساس آنها قاچاقچیان در صفحات شخصی خود در فضای مجازی تبلیغ میکردند و انتقال کالای قاچاق کانتینری را در صفحات خود به نمایش میگذاشتند.
در این میان وزارت صمت طرح مقابله با قاچاق در سطح عرضه را از ۱۵ فروردین امسال در حوزه لوازم یدکی خودرو آغاز کرد. لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با مبارزه با قاچاق کالاست.
گفتنی است طرح برخورد با قاچاق پوشاک در سطح عرضه یک بار در سال ۱۳۹۷ هم آغاز شد، اما از نیمه سال ۱۳۹۸ متوقف شد.
در این رابطه، محسن گرجی - مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت - در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از تفاوتهای صنعت کفش با پوشاک این است که عمق ساخت داخل پوشاک کمتر از صنعت کفش است، گفت: از جمله دلایلی که باعث شده قاچاق در صنعت کفش کمتر باشد و مانند صنعت پوشاک برای تولیدکنندگان آزاردهنده نباشد، همین موضوع است. البته دلایل دیگری هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در حال مبارزه با قاچاق در حوزه پوشاک است، اما این موضوع بیشتر در مرزها و مبادی ورودی قابل مشاهده است، اظهار کرد: در مورد برخورد با قاچاق پوشاک در سطح عرضه ملاحظاتی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود تا بتوانیم در سطح عرضه هم با قاچاق مبارزه کنیم.
گرجی با بیان اینکه برخورد با قاچاق در سطح عرضه از برنامههای وزارت صمت است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت جاری کشور، در حال حاضر در سطح عرضه کمتر برخورد شده، اما امیدواریم با بهبود اوضاع بتوانیم این برنامه را مجدد شروع کنیم.
انتهای پیام
نظرات