• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401101308374
  • خبرنگار : 71496

افزایش کمپین‌های نژادپرستانه در عربستان با نظارت ریاض

عربستان شاهد رشد بی سابقه کمپین‌های نژادپرستانه با نظارت دولت است، آخرین مورد آن نیز حمله به هویت حجازی جهت تثبیت فاشیسم در این کشور بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت سعودی لیکس، همزمان با روی کار آمدن محمد بن سلمان در عربستان کمپین‌های نژادپرستانه در این کشور گسترش یافتند، به شکلی که موجی از فاشیسم ملی انزواطلب در این کشور پر و بال گرفت و بر محافل عمومی عربستان حاکم شد.

روزنامه "صوت الناس" (صدای مردم) وابسته به مجمع ملی عربستان از احزاب مخالف در این کشور نوشت، پس از توییت ترکی آل الشیخ، رئیس هیئت سرگرمی و تفریحات عربستان، شبکه‌های اجتماعی این کشور با جنجال گسترده‌ای مواجه شدند. آل الشیخ در این توییت به انتقاد از حضور یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقات هنری با لباس سنتی اهل حجاز مشهور به "الغبانه" پرداخت.

او پیشتر اعلام کرده بود که با حضور هر تیم و یا فعالیت تفریحی با این لباس موافقت نخواهد کرد چرا که "لباسی بیگانه برای ما است و نماد هویت حجاز نبوده و به منزله تحریف تاریخ است".

در کنار این اظهارات جنجالی، کمپین‌های متعددی در حمایت از موضعگیری آل الشیخ شکل گرفته و اظهارات او را حمایت از هویت ملی دانستند، این کمپین‌ها توسط چهره‌های نزدیک به حاکمیت هدایت می‌شوند و فعالان سایبری در کنار فاشیست‌های سعودی که خود را "جریان ملی" می‌نامند، در این کمپین‌ها فعالیت دارند.

در مقابل جوامع حجازی به شدت این حمله نژادپرستانه علیه هویت فرهنگی‌شان و تلاش‌هایی را که برای به حاشیه راندن و نابودی میراث غنی آنها انجام می‌شوند، محکوم کرده و خشم خود را از این گونه اقدامات ابراز داشتند.

هویت حجازی سال‌ها است که با تنوع فکری، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و میراث اصیل آنها و سازش و همزیستی که بر روابط قبایل آن حاکم است، شناخته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که بیشتر کسانی که امروز به هویت حجازی حمله کرده و مدعی حفاظت از هویت قبایل خود هستند، اصلا ساکن این مناطق نبوده و هیچ ارتباطی با این مساله ندارند و چه بسا چیزی از جامعه حجازی، ساختار متنوع و تاریخ آن نمی‌دانند و تنها تلاش می کنند این فرهنگ، تاریخ و میراث را بر پایه این اصل "یا ما یا آنها" نابود کنند.

 گویا این فرهنگ یک رنگ مشترک برای یک گروه واحد است و باید برای همه تعمیم یابد و در غیر این صورت هر چه غیر از آن است، خارجی محسوب شده و باید متوقف شود، این همان رویکرد فاشیست نسبت به مسائل فرهنگی، طایفه‌ای و هویتی است.

همچنین در این کمپین، به توجیهات سخیفی که برگرفته از یک جهل بزرگ است، پرداخته و تاکید شده، هدف ممانعت از پوشیدن یک نوع لباس نیست بلکه برای این است که کسی نگوید بخشی از فرهنگ و میراث سعودی است و این نتیجه نادیده گرفتن مفاهیم فرهنگ، میراث و هویت است.

الغبانه صرف نظر از دعواها بر سر اصیل بودن یا نبودن آن، بخش مهمی از لباس و میراث جامعه حجازی است، مردم لباس خود را به میراث می‌گذارند و اکنون چگونه می‌توانیم به آنها بگوییم که پوشش و هویت فرهنگی آنها که از صدها سال قبل و حتی پیش از تشکیل کشور عربستان وجود داشته، ارتباطی با هویت ملی ندارد. نکته جدید در حملات نژادپرستانه این روزها این است که دولت عربستان از طریق شخصیتی در جایگاه ترکی آل الشیخ که یکی از معدود نزدیکان ولیعهد فعلی است، این نژادپرستی را اعمال می‌کند و روشن است که مسئولان ریاض بخشی از این کمپین‌ها هستند و حتی از یک حمایت نژادپرستانه صرف علیه فرهنگ و میراث حجاز فراتر رفته و اقداماتی را در سرکوب آن و ممانعت از بروز آن در هر گونه فعالیت عمومی در پیش گرفته‌اند.

در واقع طرح بهانه‌های سخیفی چون حفظ میراث و هویت ملی به عنوان مجوزی برای سرکوب و مقابله با هر فرهنگ، تاریخ و میراثی خارج از محدوده منطقه برای تحمیل این نکته است که باید یک هویت و یک فرهنگ مشترک و آداب و رسوم یکسانی برای همه عربستانی‌ها وجود داشته باشد و هر کس از این امر تخلف کند و هر چیزی بر خلاف آن به منزله تحریف تاریخ و آسیب زدن به میراث است و باید با آن مقابله شده و سرکوب شود.

این یک تحمیل فاشیستی و افراطی مبتنی بر محدود بودن دولت به یک شخصیت و منطقه آن و تلاش برای سرکوب هر تفکر، فرهنگ و باوری برخلاف آن و یا اقلیت حاکم است.

اما مفهوم کشور بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر از یک منطقه، یک شخصیت و یا یک تفکر کوچک و محدود است، کشور شامل فرهنگ‌ها و نیازهای متنوعی است که نقاط قوت هویت ملی را تشکیل می‌دهند و باعث می‌شوند که این هویت فراگیر و متنوع بوده و شامل گروه های مختلف کشور باشد.

این همان نکته‌ای است که فاشیست‌های ملی در عربستان از درک آن عاجز هستند، اینکه هویت ملی باید فراگیر بوده و شامل تمامی فرهنگ‌های داخلی باشد و این فرهنگ‌ها با یکدیگر مرتبط هستند و اصیل و غیراصیل ندارند، بر این اساس تمامی گروه‌های جامعه با فرهنگ‌ها، میراث و تاریخ‌شان آنچه را فرهنگ ملی نامیده می شود، تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۱۰-۱۳ ۱۸:۴۸

فلات حجاز منبع تمدن اسلامی و منطقه‌ای هس ک با مناطق دیگه عربستان مثل فلات نجد و منطقه شرقی تفاوت زیادی داره، تمدن های باستانی زیادی در حجاز بودن مثل لحیان و ثمود و نبطیان و حتی در زمان نبونعید پادشاه بابل پایتخت کلدانیان از بابل به شهر باستانی تیماء در حجاز منتقل شد