دکتر عرفان خسرویان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نظامهای آموزشی دنیا به دو گروه تقسیم میشوند، تصریح کرد: یکی از این نظامهای آموزشی، آموزشهای عالی تئوریمحور است که اغلب برمبنای فرمولها و نظریهها متمرکز میشود. نظام آموزشی دیگر، زیرنظام آموزش مهارت محور است که بهجای اینکه بر نظریه و تئوری استوار باشد، عملگرایی و استفاده از کارگاهها، فن و آموزش تجربی را در کانون توجه قرار داده است. اغلب آموزشها در نظام مهارتمحور توسط مدرسان خبره و با سابقه کار تجربی در کارگاهها ارائه میشوند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر، نظام آموزش تئوری بر پیکره آموزش عالی غالب است. در حالی که سیستم آموزشی تئوری به پژوهش و تولید علم منجر می شود، اما زیرنظام دیگر، یک استادکار را برای ورود به بازار کار تربیت میکند و نباید از آن غافل بود.
وی با بیان اینکه دانشگاهها نسبت به موضوع تربیت نیروی کار و استادکار در سالهای گذشته غافل بودهاند، اظهار کرد: دانشگاهها در این سالها همواره در مسیر آموزش نظری گام برداشتهاند.با این حال در دو دهه گذشته، جنبش نرمافزاری، تلاشها در جهت حفظ پرستیژ علمی و وجاهت بینالمللی سبب شدند که دانشگاهها جایگاه خود را دریابند. اما اکنون توسعه بیرویه تحصیلات تکمیلی در کشور سبب شده که بسیاری از تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی، راهکاری برای ابرچالشهای کشور نباشند. در حالی که لازم است علاوه بر مبحث توسعه فناوری،افزایش تعداد افرادی که بتوانند با این فناوری کار کنند نیز در کانون توجه قرارگیرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: حکمرانی آموزش عالی باید از مدل "عرضه محور" به سمت سیاست توامان عرضه و تقاضامحور تغییر مسیر دهد.در این راستا لازم است نیاز بازار شناسایی شود و پس از شناسایی، در دانشگاهها آموزش مهارتی داده شود. این موضوع باید با بوم، منطقه و بازارهای محلی تطبیق داده شود.
دکتر خسرویان با بیان اینکه نقشهراه دانشگاه فنیحرفهای بر تحول جدی بنا شده، تصریح کرد: در فصل جدید، این دانشگاه از رویکرد آموزش صرف به سمت تشکیل خوشههای کسبوکار و واحدهای فناور گام برمیدارد. در هفته دولت نیز بیش از ۱۵ مرکز رشد در این دانشگاه افتتاح شد. تلاش میکنیم که فارغالتحصیلان دانشگاه فنیحرفهای را ساماندهی کنیم و آنها را در بازار کار جاینشانی کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم، زمان دسترسی دانشجویان به اشتغال را در یک کلانبرنامه کاهش دهیم.الیته به این نکته نیز واقف هستیم که کلان ماموریتها به یک دوره ۴ تا ۸ ساله نیاز دارند، امیدواریم، آثار این کلان ماموریت در یک بازه زمانی ۴ ساله به طور محسوس نمایان شود.
انتهای پیام
نظرات