• شنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401101005571
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

موردی از گونه‌های جدید کرونا در استان همدان مشاهده نشده است

موردی از گونه‌های جدید کرونا در استان همدان مشاهده نشده است

ایسنا/همدان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود افزایش موارد مبتلایان به عفونت های تنفسی به ویژه در کودکان تاکنون هیچ مورد ثابت شده ای از گونه های جدید شناخته شده کرونا نظیر XBB و BQ۱ در استان همدان مشاهده نشده است.

دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی شنبه ۱۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران افزود: براساس آزمایش های مولکولی انجام شده روی ترشحات تننفسی بیماران، غالب مبتلایان به علائم تنفسی فوقانی و تحتانی به علت ویروس های سرماخوردگی و در درجه بعد آنفلوآنزا بوده و کرونا کمتر مطرح است.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: آنفلوآنزای در گردش نیز اغلب از نوع آنفلوآنزای تیپ B است که نسبت به نوع A بیماری خفیف تر و کم عارضه تری ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه طی دو ماه اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به ویروس RSV به ویژه در کودکان زیر ۲۰ سال و شیرخواران بودیم، اضافه کرد: این موج همچنان ادامه داد و درمان بیماری صرفاً علامت درمانی است.

ترکمان‌اسدی ادامه داد: در حال حاضر با موج جدید یا ابتلا به سویه های جدید شناخته شده کرونا در استان مواجه نیستیم، هر چند با ورود این سویه ها به کشور و قابلیت انتشار سریع آن، احتمال افزایش موارد ابتلا به کووید به صورت قوی مطرح است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه همچنان توصیه های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی بهترین راهکار مقابله با تمام انواع ویروس های ذکر شده است، گفت: پرهیز از دست دادن، روبوسی و استفاده از ماسک در فضاهای پوشیده و فاقد تهویه مناسب توصیه می شود.

وی اضافه کرد: با وجود ناشناخته بودن میزان حساسیت این شیوه های جدید به واکسن، واکسن کووید تنها ابزار دفاعی پیشگیرانه علیه ویروس بوده و همچنان مورد تزریق واکسن کرونا مورد تأکید است.

ترکمان‌اسدی مطرح کرد: افراد علامت دار به عنوان کانون های در گردش ویروس لازم است با رعایت کامل اصول بهداشت فردی و توجه به اینکه ترشحات دهان و بینی این افراد برای سایر افراد آلوده کننده است، در طول بیماری در منزل بمانند و استراحت کنند.

وی اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی با خواب کافی، تغذیه مناسب با تأکید بر مصرف میوه و سبزیجات، فعالیت های ورزشی و کاهش استرس تا حد ممکن برای مقابله با عوامل ویروسی و میکروبی حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم همدان در پایان گفت: افراد علامت دار ضمن رعایت موارد فوق و درمان علامتی و استراحت در منزل در صورت عدم بهبودی یا بروز علائم ریوی لازم است به پزشک برای بررسی و معاینه مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha