حجتالاسلام والمسلمین جلیل جلیلی، در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه به دنبال حضور حماسی مردم ایران در ۹ دی سال ۸۸، "هفته بصیرت و میثاق امت با ولایت" به تقویم کشورمان افزوده شده است، اظهار کرد: دشمنان در سال ۸۸ به بهانه ادعای تقلب در انتخابات که با هدف دیگری طرح شد، اقدام به فتنهانگیزی کردند که در نهایت از دل همین تهدید، فرصت بصیرت، آگاهی و بلوغ سیاسی مردم فراهم شد.
وی با بیان اینکه به تبع تبلیغات دشمنان در فتنه ۸۸، برخی افراد مزدور و خودباخته به خیابانها ریخته و کارهایی انجام دادند که حتی در شان یک مسلمان هم نبود، افزود: دشمنان میخواستند همان تجربهای که در سایر کشورها تحت عنوان "انقلاب مخملی" داشتند را در ایران نیز اجرایی کنند که علیرغم تلاشها نه تنها موفق نشدند، بلکه آن جریان، موجب بصیرتافزایی بین مردم شد.
وی در ادامه به اهمیت ارتقای بصیرت در عصر جاهلیت مدرن تاکید کرده و با اشاره به آیهای مبارکه از قرآن کریم در مورد جاهلیت اولی، بیان کرد: امام باقر(ع) در تفسیر آیه قرآن میفرماید: سَتَکُونُ جَاهِلِیَّةٌ أُخْرَی. زمانی میآید که جاهلیت دیگری بعد از زمان رسول خدا(ص) خواهد آمد که طبق روایات مطرح شده، این جاهلیت اخری در عصر ظهور اتفاق خواهد افتاد.
جلیلی ادامه داد: امام صادق(ع) نیز در رابطه با جاهلیت اخروی فرموده است: همانا رسول خدا درحالی به سوی مردم آمد که آنان سنگ و کلوخ و چوبهای تراشیده و مجسّمه های چوبین را مییپرستیدند؛ قائم ما چون قیام کند در حالی به سوی مردم میآید که جملگی کتاب خدا را بر او تأویل میکنند و بر او بدان احتجاج مینمایند؛ این روایت در مورد همان جاهلیت ثانی است که در کلام رسول اکرم(ص) نیز وجود دارد که فرمود: بعثت بین جاهلیتین الأخراهما شر من أولاهما. من بین دو جاهلیّت که دومین آن سختتر از اوّلی است، برانگیخته شدهام.
وی با بیان اینکه هرگونه دور شدن از شرع مقدس و برنامههای الهی در هر زمان و مکانی، حکایت از جاهلیتی دارد که امروز بدان جاهلیت مدرن میگوییم، ادامه داد: نشانه جاهلیت، جابه جایی ارزشها بوده و به تعبیر عامیانهتر باید گفت: وقتی ارزشها عوض شوند، عوضیها با ارزش میشوند؛ این جابهجایی ارزش در دوران جاهلیت رخ میدهد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه نیز میتوان مصادیق بسیاری برای جاهلیت مدرن مثال زد، یادآور شد: زمانی که فریبکاری در تجارت به زرنگی تعبیر شده و یا به برخی از آموزهها و وظایف دینی برچسبهای منفی زده میشود، در حقیقت جابهجایی ارزشها رخ داده و این جابهجایی نیز خاصیت جاهلیت است.
امام جمعه سردرود با اشاره به راهکارهای رهایی از جاهلیت مدرن، خاطرنشان کرد: تنها راه درمان و رهایی از این نوع جاهلیت، همان بصیرت است که امیرالمؤمنین (ع) در این رابطه فرموده است: "لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ وَ الْصَّبْرِ وَالْعِلْمِ بِمَواضِعِ الْحَقِّ؛ این پرچم را تنها کسانی میتوانند بر دوش بگیرند که اهل بینش، پایداری و آگاه به مواضع حق باشند. در این روایت بحث بصیرت مطرح میشود که اگر کسی از آن فاصله گیرد، ناگزیر در دام جاهلیت خواهد افتاد.
وی با تاکید بر اینکه بصیرت نیاز به علمدار دارد و طبق جمله "لا یَحْمِلَ هذَا الْعَلَمَ اِلَّا اَهْلُ الْبَصَرِ"، علم را کسانی حمل خواهند کرد که اهل بصیرت باشند، متذکر شد: در این رابطه بحث جهاد تبیین نیز از ضروریات است که از فرمایشات رهبر معظم انقلاب بوده و یک امر لازم برای کسانی است که میخواهند علمدار روشنگری باشند. چنانچه در سوره مائده نیز در جمله "أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ: آیا به دنبال حکم جاهلیت هستید" مورد اشاره قرار گرفته و در خطبه فدکیه حضرت زهرا هم بدان استناد شده است و حضرت فاطمه زهرا(س) با علمداری و پرچمداری این عرصه، تبیین و روشنگری کردند.
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه سردار سلیمانی نیز به تاسی از حضرت زهرا(س)، این علمداری روشنگرانه را به خوبی ایفا کرد، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز به همین دلیل از حرکت سردار سلیمانی به عنوان یک مکتب یاد میکنند، چراکه سردار به روشنی، مسیر سره را از ناسره و حق را از باطل جدا کرده و در دوران حیات خود برای عالمیان به نمایش گذاشتند.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی به عنوان یک شیعه تراز دوران غیب بود، خاطرنشان کرد: سردار شخصیت والایی بود و ویژگیهایی را داشت که ناصران و یاوران بقیه الله(عج) باید داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات