به گزارش ایسنا، بهروز آقایی در نشست خبری با رویکرد تشریح دستاوردها و اقدامات، با بیان اینکه امروز ۷۵ درصد از ظرفیت بندر امام خمینی تکمیل شده است، گفت: از نظر آمار جهانی، وقتی که بندری بالاتر از ۶۰ درصد عملکرد ظرفیت دارد، باید به فکر بندر و اسکلههای جدید بود، به همین دلیل از شش ماه گذشته موضوع بندر بزرگ خوزستان یا بندر خلیج فارس مطرح شده و مطالعات اولیه برای آن انجام شد.
وی درباره ضرورت ساخت این بندر توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت بندر امام بالای ۷۵ درصد است. ما در همه حوزهها نیاز داریم متناسب با سایز کشتیها، بنادر را ارتقا دهیم و همچنین به کشتیهای کانتیتنری بزرگ نیاز داشتیم، بنابراین برای حضور رقابتهای بینالمللی و برای اینکه بتوانیم کالایمان را رقابتپذیر کنیم و از این طریق کالا و تناژ را افزایش دهیم، به ساخت بندر جدید نیاز داشتیم و بندر بزرگ خوزستان میتواند این امکانات را فراهم کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: بندر بزرگ خلیج فارس بین ۳۵ تا ۴۰ متر عمق دارد و شاید عمیقترین بندر باشد، همچنین این بند پسکرانه خوبی از نظر مناطق ویژه اقتصادی دارد و به همه مدهای حملونقلی متصل خواهد بود و در حال حاضر مطالعات برای ساخت این بندر در حال انجام است.
آقایی درباره اینکه در شرایط تحریمی، ساخت بندر بزرگ خلیجفارس چه منطقی دارد، توضیح داد: ابتدا باید به یک مفهوم برسیم که این بندر با چه سطحی از اسلکه نیاز است که آغاز شود. فازهای یک و دوی آن متناسب با نیاز بازار آغاز میشود و سرمایهگذاری برای آن انجام خواهد شد. اینکه اسکله آن چندمنظوره یا کانتینری خواهد بود هم پس از مطالعات مشخص خواهد شد.
سواحل خوزستان ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود
وی با تاکید بر اهمیت بنادر استان خوزستان، بیان کرد: شاید بسیاری استان خوزستان را یک استان نفتی بدانند اما این استان از بعد دریایی نیز اهمیت زیادی دارد. سواحل خوزستان ۲۵ درصد سواحل کشور را شامل میشود، این استان ۱۱۸۶ کیلومتر مرز دریایی دارد و ما بیش از ۷۰۰ کیلومتر ساحل قابل کشتیرانی داریم. ظرفیت بنادر استان با صنایع همجوار ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن در بندر امام وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال بیش از ۸۰۰۰ پهلوگیری و جداسازی کشتی در مجموع بنادر استان خوزستان داشتیم، افزود: بندر امام بزرگترین بندر تجاری کشور و بزرگترین بندر استان خوزستان است. هفت کیلومتر اسکله در بندر امام وجود دارد و ۱۴ هزار هکتار اراضی منطقه ویژه است. در این بندر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ظرفیت در حوزه کالاهایی که به انبار نیاز دارد و ۲۹ میلیون تن هم ظرفیت کل در حوزه کالاهایی که نباز به انبارش مسقف دارند، کالا قرار دارد.
آقایی با بیان اینکه بندر امام یکی از بنادری است که بیشترین پسکرانه را دارد، افزود: این بندر هم در حوزه صادرات و هم در حوزه کمک به پتروشیمیها نسبت به همه بنادر عملکرد بهتری داردو بهتر میتواند صادرات کالاها را رقابتپذیر کند. پسکرانه امام خمینی ۷۵ درصد جمعیت کشور است. غالب کالاهای فاسدشدنی در پسکرانه بندر امام هستند و برای صادرات احشام هم پسکرانی خوبی دارد و غالب دامپروریها در بندر امام است.
سرمایهگذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای پروژههای بندر امام خمینی
وی با بیان اینکه بندر امام خمینی (ره) در کمترین استرسهای دریایی از نظر سونامی و جریانات دریایی و جریانات حارهای قرار دارد، گفت: در شش ماه گذشته، یک سری پروژه سرمایهگذاری از جمله پروژههای ترمینالی، توسعه پایانه کانتینری، پایانه معدنی، پایانه شماره یک غلات در بندر امام خمینی انجام شده و بیشتر از ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری برای این بندر در نظر گرفته شده است که تا شش ماه اول سال آینده با سرمایهگذارهایی که اعلام آمادگی کردند، قرارداد انعقاد میکنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: در حوزه گردشگری هم کارهای خوبی انجام شده است. ما در سال ۱۳۹۸ هشت اسکله در کارون به بهرهبرداری رساندیم و در دو ماه گذشته هم مصوب کردیم این اسکلهها را به بخش خصوصی واگذار کنیم که بتوانیم خدمات مطلوبی به گردشگران ارائه دهیم. در حوزه اسکلهها چند پروژه داریم که اسکله گردشگری است از جمله اسکله گردشگری شادگان، بندر امام خمینی، بهمنشیر و ماهشهر که در روند مطالعات قرار گرفتند.
آقایی درباره عملکرد کالاهای اساسی بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پنجم دی ماه، ۱۲ میلیون تن کالای اساسی به ۲۰۹ شناور، ۱۰۰ هزار کانتینر (TEU) با ۲۲۰ شناور، بیش از یک میلیون تن کالای نفتی با ۱۴۰ فروند کشتی، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار کالای معدنی و شیمیایی با ۱۸۴ شناور، ۱۲ میلیون تن صنایع همجوار با ۳۶۰ شناور و در مجموع ۳۴ میلیون تن کالا با ۱۱۹۲ شناور در بندر امام تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه میانگین عملکرد تخلیه در بندر امام خمینی بالغ بر ۶۵ هزار تن روزانه بوده است، گفت: در هشت ماهه اول جاری، ۱۳۹۵ کامیون روزانه به بندر وارد میشد، در آذرماه روزانه ۱۸۶۱ کامیون و در دی ماه روزانه ۱۹۴۲ کامیون وارد بندر میشد. ۷۱ واگن هم روزانه بهصورت میانگین از بندر خروج پیدا کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: موجودی انبارمان در بندر امام خمینی بهعنوان کالای اساسی، در حال حاضر سه میلیون و ۴۸۰ هزار تن در بندر انبار شده. دو میلیون و ۳۵ هزار تن در لنگر، ۱۸۸ هزار تن هم در اسکله. در مجموع پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در انبار، لنگرگاه و اسکله بندر وجود دارد.
تا ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ هم استرسی از بابت کالاهای اساسی در کشور نداریم
آقایی با بیان اینکه دولت اهتمام خوبی برای خرید کالای اساسی داشته است، افزود: ذخایر استراتژیک هم در بندر وجود دارد و تا شش ماهه اول سال آینده هم استرسی از بابت کالاهای اساسی در کشور نداریم. کالاهایی که امروز در بندر امام خمینی هستند، ۴۰ درصد مربوط به امور پشتیبانی امور دام است، ۳۶ درصد در لنگرگاه و ۵۸ بدر هم مربوط به دام است. در حال حاضر ۴۶ درصد کالاهای دپوشده در بندر مربوط به بخش خصوصی و ۵۹ انبار هم در اشغال بخش خصوصی است. در مجموع ۵۰ درصد کالاها در بندر امام مربوط به بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی است.
وی درباره بندر خرمشهر نیز توضیح داد: طول اسکله بندر خرمشهر ۳.۵ کیلومتر است و ۴.۵ متر عمق و ۱۲۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده دارد و به همه مدهای حمل و نقلی وصل است. تعداد شناورها و تناژ کالا در ۹ ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شش و ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بندر آبادان هم یکی از بنادری است که از قدیم جایگاه ویژهای در استان خوزستان داشته و با وجود جنگ تحمیلی یکی از بنادر کانتینری اصلی ما بوده است، گفت: در ۹ ماهه ۱۴۰۱، در بندر آبادان تعداد شناورها ۵ درصد افزایش یافته اما تناژ کالا ۱۷ درصد کاهش داشته است. بندر آبادان هفت پست اسکله داریم و عمق آن ۴.۵ متر است. پروژههای بندر آبادان ۱۷۰ میلیارد ارزش دارد و بخشی از صادرات کالاهای پتروشیمی آبادان از طریق این بندر انجام میشود.
آقایی درباره انتقال مسافران بین ایران و عراق از بندر آبادان توضیح داد: یک کار مشترک با هم حمل ونقل مسافر بین ایران و عراق در حال انجام است. ترمینال مسافری برای خروج و ورود مسافر بین ایران و سیبه عراق آماده شده و پروتکلهایی که باید انجام شده است که به واسطه آن میتوان نیمساعته به عراق دسترسی پیدا کرد.
وی درباره بندر اروند نیز توضیح داد: این بندر عمق ۵ متر دارد و مطلوبترین بندر برای صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است. بیشترین نخیلات از طریق اروند صادر میشود. اسکله اروند حدود یک ماه است که راهاندازی شده و ۱۱۳ میلیارد تومان پروژه از جمله برای ساخت انبار، ساختمانهای اطفای حریق در حال انجام سرمایهگذاری شده است. بندر اروند به عنوان یکی از بنادر ما در تجارت محلی مورد استفاد قرار میگیرد. بیش از ۲۰ هزار راس دام از طریق این بندر جابهجا میشود. در ۹ ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته، ۱۸ درصد رشد شناور و ۱۰۰ درصد تناژ کالا داشتیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ادامه داد: بندر چوئبده نیز یکی از بنادر خوب ما در حوزه بهمنشیر است که حدود پنج متر عمق دارد و صادرات آبزیان و احشام هم ازین بندر انجام میشود و ۱۰۰ میلیارد پروژه در این بندر در حال انجام است. در ۹ ماهه ۱۴۰۱، تعداد شناور هفت درصد افزایش داشته اما تناژ کالا ۴۱ درصد کاهش داشته که البته تا آخر سال ارقام مثبت خواهد بود. حجم زیادی فعالیت اقتصادی از جمله صاردات احشام، صیفیجات و آبزیان در این بندر انجام میشود و رونق شهر چوئبده با تجارت محلی در این بندر صورت گرفته است.
آقایی درباره بندر سجافی توضیح داد: بندر سجافی هم از بنادر پررونق ما در بنادر کوچک است. در حال حاضر مبلمان شهری هندیجان را کلا تغییر داده و نوع پاساژها و کالاهای این بندر ارتقا پیداکرده است.
وی ادامه داد: بندر شادگان هم از بندر محلی ماست که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، در زمینه تعداد شناورها ۵۰۰ درصد و در زمینه تناژ کالا ۱۰۰ درصد افزایش داشته و ۸۰ هزار راس گام از این بندر صادرات انجام شده است. بندر شادگان از بنادری است که از نظر میزان کالا و رونق اقتصادی در شهر شادگان تاثیر چشمگیر داشته است. ۷۹ میلیارد تومان پروژه در این بندر انجام شده و اسکله گردشگری هم درآن ساخته شده و بار زیادی از صادرات کشور را به عهده گرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین در پاسخ به اینکه آیا از بنادر خوزستان، قاچاق کالا انجام میشود، تاکید کرد: هیچ کالایی از این بنادر قاچاق نمیشود. گمرک بهصورت قانونی در همه بنادر خوزستان فعالیت میکند و نظارت دارد و هیچ اتفاقی مبنی بر قاچاق کالا در این بنادر نداریم.
٣٣ فروند کشتی روی آب مانده است
آقایی درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد کشتی حامل کالا روی آب مانده است، پاسخ داد: در حال حاضر ٣٣ فروند کشتی روی آب مانده است و در حال حاضر سه میلیون و ۴٨٠ هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است و مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار پنج میلیون و ٧٠۴ هزار تن است که البته این میزان را کالای رسوبی تلقی نمیدانیم. این کشتیها عمدتا مشکلات اسنادی ارزی یا ردوبدل شدن اسناد بین فروشنده و خریدار دارد، که در دی ماه بخشی از مشکلات مرتفع شد و شش میلیون و ۴٠٠ هزار تن کالای موجودی به ۵ میلیون و ٧٠٠ تن رسید.
وی درباره لایروبی اروندرود توضیح داد: ما راغب به لایروبی دهانه اروند هستیم و چهار لایروب به این منطقه اختصاص دادیم و با لایروبی این منطقه بنادر خرمشهر احیا خواهد شد اما عراق در حال حاضر تمایلی برای لایروبی این منطقه ندارد و از لایروبی اروند کنار کشیده، زیرا در حال سرمایهگذاری در فاو و امالقصر است و نیازی به لایروبی اروند ندارد. البته ایران برای لایروبی انفرادی اروند اعلام آمادگی کرده اما خط آبراه تغییر کرده و ۵٠٠ متر از آن وارد عراق شده، از این رو بنابراین مباحث دریایی در این جریان آب انجام شود و اختلافاتی در این آبراهه وجود دارد و وزارت امور خارجه این موضوعات را پیگیری میکند.
انتهای پیام
نظرات