• چهارشنبه / ۷ دی ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401100703687
  • خبرنگار : 50491

واگذاری بی‌نتیجه بندر گز به یک دستگاه اجرایی/ قراردادی که ۱۳ سال خاک می‌خورد!

واگذاری بی‌نتیجه بندر گز به یک دستگاه اجرایی/ قراردادی که ۱۳ سال خاک می‌خورد!

ایسنا/گلستان مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به واگذاری بندر گز به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها در سال ۱۳۸۸ در قالب یک قرارداد ۵۰ ساله، گفت: با واگذاری این بندر نه تنها اقدام خاصی در آن صورت نگرفته بلکه سازه‌هایی که احداث شده در حال تخریب است.

نورالله عباسی امروز چهارشنبه ۷ دی ماه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بنادر گلستان شامل دو بندر قدیمی، یک بندر جدید در حال احداث و یک بندر در حال مطالعه و مطالبه تحت عنوان بندر سبز خزری است، بندر سبز خزری در گمیشان پیشنهاد و جانمایی شده ولی باز هم جای بازنگری در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بندر گز و ترکمن در سال ۱۳۷۴ با دو رویکرد تفریحی و گردشگری احداث شدند، افزود: بندرگز بیشتر با رویکرد مسافری فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۸۸ به مدت ۵۰ سال به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شد تا گردشگری را در این نقطه فعال کند و این بندر در قالب یک مجموعه تفریحی، گردشگری، مسافری دریایی و تجاری فعال شود.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه در دو بندر گز و ترکمن قایق‌های سبک و با حجم کم و کوچک امکان فعالیت دارند و طراحی آن برای فعالیت کشتی‌های با ظرفیت یک هزار تن بود، تصریح کرد: از آنجایی که قیمت تمام شده حمل کالا با کشتی برای کشتی‌های با سایز بزرگ به‌صرفه‌تر است ازاین‌رو در هیچ کدام از این دو بندر کشتی تجاری به معنای واقعی خود پهلودهی نشده است تنها در بندرترکمن بارجی به ظرفیت ۵۰۰ تن از طریق سبک‌سازی وارد شده که بعدها با پسروی آب دریا دیگر هیچ کشتی وارد این منطقه نشده است.

عباسی متذکر شد: در بندر گز که از سال ۱۳۸۸ به سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌ها واگذار شده نه تنها اقدام خاصی در آن صورت نگرفته بلکه سازه‌هایی که احداث شده در حال تخریب است و در جلسات اخیر مقرر شد بعد از انجام لایروبی و دسترسی به عمق مناسب، فعالیت‌های این بندر از طریق سرمایه‌گذاری یکپارچه رونق بگیرد.

وی اضافه کرد: بندر گز نیز از سال ۱۳۷۸ به مدت ۱۰ سال برای استفاده تجاری به یک سرمایه‌گذار واگذار شده که این قرارداد تا سال ۱۴۰۰ تمدید شده و مقرر شد سرمایه‌گذار کانال دسترسی به بندرترکمن را از کانال آشوراده به طول هفت و نیم کیلومتر لایروبی مجدد کند تا عمق لازم را برای پهلوگیری کشتی‌های یک هزار تنی انجام دهد اما با پسروی آب، سرمایه‌گذار نتوانست به تعهدات خود عمل کند اما مجموعه‌ای که ایشان ساخت در زمان خود بی‌نظیر بود.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه در بخش سرمایه‌گذاری کسی باور نمی‌کرد میزان تغییرات و نوسانات آب دریای خزر به این شدت بر خلیج گرگان اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای خزر به‌طور متناوب عقب‌نشینی و پسروی داشت اما در دهه اخیر اتفاق دیگری افتاده و از سال ۱۳۵۶ تا سال ۱۳۷۴ آب شروع به بالا آمدن کرد و بعد از سال ۱۳۷۴ تاکنون سطح آب دریا روند نزولی به خود گرفته و حدود یک و نیم متر از بیشینه خود در سال ۱۳۷۴ عقب‌نشینی کرده است.

عباسی تأکید کرد: تقریباً ۸۵ درصد آب دریای خزر را کانال ولگا و وُلگا-دُن تأمین می‌کند اخیراً به علت کاهش ورودی آب از این رودخانه‌ها، سطح آب دریای خزر نیز پایین آمده است و با ادامه این روند باز هم شاهد روند نزولی سطح آب دریای خزر خواهیم بود البته ممکن است تغییرات اقلیمی و جغرافیایی و احیای رودخانه‌های ورودی به خلیج بتواند به این مسئله کمک کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد میزان رسوب خلیج گرگان و دهانه‌های کانال چاپاقلیرا قابل توجه می‌دانند حال آنکه اینطور نیست اگر سالانه سه سانتی‌متر لایروبی انجام می‌شد امروز در چنین وضعیتی قرار نمی‌گرفتیم و مجبور به هزینه میلیاردی نبودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha