• دوشنبه / ۵ دی ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401100502474
  • خبرنگار : 50534

عایق‌بندی در و پنجره مهم‌ترین راه جلوگیری از اتلاف انرژی

عایق‌بندی در و پنجره مهم‌ترین راه جلوگیری از اتلاف انرژی

ایسنا/زنجان ورود موج سرمای فراگیر و پایدار در بیشتر استان‌های کشور و افزایش بی‌سابقه مصرف گاز، صرفه‌جویی سراسری برای عبور از روزهای سرد زمستان را بیش از پیش ضروری ساخته است.

به گزارش ایسنا، در پی کاهش محسوس دما، طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز استان زنجان به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب رسید که از این مقدار ۷۰ درصد مصرف مربوط به بخش خانگی و تجاری بوده‌ است.

از این‌رو رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد در خانه‌ها کمک شایانی به صرفه‌جویی در مصرف گاز خواهد داشت؛ لذا آنچه ضرورت دارد مدیریت مصرف انرژی در محل کار و خانه است. 

گفتنی است استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پرده‌های ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (۱۸ تا ۲۱ درجه) و پوشش مناسب موتورخانه‌ها و تعمیرات لازم در آنها را به عنوان بخشی از راه‌های مصرف بهینه گاز توصیه می‌شود.

البته راهکارهای زیادی برای صرفه‌جویی در مصرف گاز وجود دارد. از دو جداره و عایق کردن در و پنجره‌ها گرفته تا نصب پرده‌های ضخیم و قطور و ... که برخی از آن‌ها نیازمند تغییرات ساختاری و اساسی است.

لازم به ذکر است یکی از بزرگ‌ترین دلایل اتلاف سوخت در منازل، استفاده نادرست از اجاق گاز است. زیاد کردن بیش از حد شعله، قرار دادن ظروف کوچک روی شعله‌های بزرگ و ظروف بزرگ روی شعله‌های کوچک، از مهم‌ترین اشتباهاتی است که برخی خانم‌های خانه‌دار مرتکب شده و باعث هدر رفتن ۴۰ درصد سوخت اضافی می‌شوند. در ضمن، حواس‌تان باشد که شعله اجاق گازتان باید آبی بسوزد.  

همچنین یک پنجره با شیشه تک‌جداره تقریباً ۱۰ برابر یک دیوار عایق‌کاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجره‌ها، می‌توان از راه‌های مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد؛ با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش می‌یابد. برای ایجاد این لایه هوا راه‌های مختلفی وجود دارد.

از این‌رو یکی از موارد دیگر جلوگیری از اتلاف انرژی عایق‌های ویژه پنجره است که به شکل برچسب‌های شفاف ساخته می‌شوند و به راحتی می‌توان بر روی شیشه پنجره‌ها چسباند و بخشی از خواص پنجره‌های دو جداره را در آنها به وجود آورد. این برچسب‌ها باعث می‌شود ورود گرما در تابستان تا ۸۰ درصد کاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصولات (Low-E) قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا ۳۰ درصد کاهش دهند. 

به گفته سرپرست دفتر مدیریت مصرف برق در حوزه معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت برق زنجان، با شروع فصل سرما انتظار کاهش مصرف برق وجود دارد و تولید برق در زنجان حدود ۴۰ هزار مگابایت است ولی با این وجود متاسفانه به دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها از سرما به راحتی تاثیرپذیری مان بالا می‌رود لذا مدیریت مصرف انرژی گاز و برق همت بیشتر شهروندان را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha