• شنبه / ۳ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401100301057
  • خبرنگار : 71415

رزمایش کم‌سابقه نیروی فضایی آمریکا با انگلیس،‌ کانادا و استرالیا

رزمایش کم‌سابقه نیروی فضایی آمریکا با انگلیس،‌ کانادا و استرالیا

نیروی فضایی ارتش آمریکا به برگزاری رزمایش مشترکی با نیروهایی از ارتش‌های انگلیس، کانادا و استرالیا با هدف تقویت آمادگی خود برای جنگ فرضی در اروپا پرداخته است؛ رزمایشی که بزرگترین مانور از این نوع در تاریخ آن محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از راشا تودی، واحد موسوم به فرماندهی آمادگی و تمرین فضایی در ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، سه مانور تحت عنوان Space Flag ۲۳-۱ هر کدام برای مدت دو روز اوایل ماه جاری میلادی در محل پایگاه شریور متعلق به نیروی فضایی آمریکا در کلرادو برگزار شدند.

سرهنگ آلبرت هریس، مقام ارشد نیروی فضایی آمریکا بیان داشت: این رزمایش‌ها در راستای توانمندسازی شرکت‌کنندگان برای اجرای تمرین "تکنیک‌های جنگ مداری، تکنیک‌های جنگ الکترونیکی، تکنیک‌های اشراف بر حوزه فضا و فرماندهی اطلاعاتی" برگزار شدند.

هریس اضافه کرد: این رزمایش‌های Space Flag متمرکز بر سناریویی مرتبط با فرماندهی اروپای ارتش آمریکا بودند، بنابراین ما خواستیم تا مشکل را در این میدان مطرح کرده و قابلیت‌مان را برای کسب پیروزی در این سناریو بر مبنای مسائل مختلفی که به این تیم ارائه کردیم، به کار بگیریم.

این نخستین بار است که نیروی هوا فضای ارتش آمریکا رزمایشی برای سناریوی جنگ در اروپا برگزار می‌کند، آن هم در شرایطی که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر جنگ روسیه و اوکراین  رو به تشدید است. آلبرت هریس گفت که برنامه‌ریزی برای این رزمایش در ماه فوریه گذشته یعنی همان ماهی که روسیه عملیات نظامی خود علیه اوکراین را آغاز کرد، شروع شد.

به نوشته راشا تودی، در این رزمایش سربازان وظیفه حل مشکلات ویژه سناریوی جنگ در اروپا، در ضمن برنامه‌ریزی برای حل ماموریت را پیدا کرده و همچنین رویه‌هایی را با هدف افزایش آمادگی خود برای کسب پیروزی در یک جنگ فرضی در این قاره تمرین کردند؛ با این حال سناریوهای دقیق این رزمایش همچنان محرمانه باقی مانده‌اند. سرهنگ جیسون شرام گفت، این رزمایش به نیروهای آمریکایی و شرکای ائتلافی‌اش این امکان را داد تا تاکتیک‌های جنگ فضایی خود را تمرین کنند.

او بیان داشت: کسب پیروزی در عرصه فضا عامل تقویت توامندی مرگبار ائتلاف در سایر حوزه‌های جنگی است. ما در فضا به عنوان یک ائتلاف خواهیم جنگید و این فرصت‌ها برای ساختن تیمی که در زمان ضرورت با هم بجنگند، بسیار ارزشمند است.

آمریکا با اعطای انواع تسلیحات، تدارکات و سایر اشکال کمک‌های نظامی مانند اطلاعات، از اوکراین در جنگ با روسیه حمایت کرده در حالی که ادعا می‌کند مستقیماً در این جنگ دخالت ندارد. ژنرال جان ریموند، رئیس بخش عملیات‌های فضایی ارتش آمریکا در ماه ژوئیه گفت که "قابلیت‌های تجاری فضا در راستای تامین توانمندی‌های مفید برای اوکراین بسیار مهم بوده است."

یکی از موارد شناخته‌شده از این قابلیت‌های تجاری، تامین تجهیزات زمینی دریافت داده از ماهواره‌های استارلینک برای اوکراین است. شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک دسترسی به سرویس اینترنت پهن‌باند ماهواره‌ای را برای سربازان ارتش اوکراین ارائه کرده است.

کنستانتین ورونتسوف، نماینده روسیه، در سخنرانی در یک رویداد فضایی در سازمان ملل در ماه اکتبر، نسبت به استفاده آمریکا و متحدانش از "عناصر زیرساخت‌های غیر نظامی فضا، از جمله عناصر تجاری، برای مقاصد نظامی" ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که "ممکن است این زیرساخت‌های شبه غیرنظامی به عنوان هدفی مشروع برای یک حمله تلافی‌جویانه در نظر گرفته می‌شود."

آمریکا نیروی فضایی خود را به عنوان یک شاخه نظامی جداگانه در سال ۲۰۱۹، بیش از ۵۰ سال پس از امضای معاهده‌ای با اتحاد جماهیر شوروی و انگلیس بر سر استفاده از فضا برای "اهداف صلح‌آمیز" تشکیل داد. پنتاگون مدعی شده است که به دلیل تهدیدات ادعایی روسیه و چین، باید فضا را به عنوان یک "حوزه جنگی" در نظر بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha