شهنام اشتری در ششمین نشست از سلسله نشستهای «دانشجوی مطالبهگر در گام دوم انقلاب اسلامی» که توسط تشکل جامعهی اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با موضوع «آلودگی هوای تبریز، علل و راهکارهای برون رفت از آن» برگزار شد، گفت: در انتشار PM۱۰، سهم اتوبوسهای شهرداری ۲۶ درصد، کامیونها ۲۰ درصد، خودرو شخصی ۱۶ درصد، مینیبوس ۱۱ درصد و موتورسیکلت هفت درصد است.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در انتشار TSP سهم سیمان ۳۰ درصد، اتوبوسهای شهرداری ۱۶ درصد، خودرو شخصی ۱۴ درصد، کامیونها ۱۰ درصد، مینیبوس هفت درصد، نیروگاه (بدون مازوت سوزی) شش درصد، منابع خانگی، تجاری سه درصد و موتورسیکلت سه درصد است. در انتشار SO۲ نیز سهم پالایشگاه ۸۷ درصد، سیمان شش درصد، راهآهن چهار درصد، پتروشیمی یک درصد، نیروگاه (بدون مازوت سوزی) یک درصد و کامیون یک درصد است.
وی خاطرنشان کرد: در انتشار NOx سهم سیمان شش درصد، اتوبوسهای شهرداری سه درصد، خودرو شخصی ۴۲ درصد، پالایشگاه هشت درصد، وانت چهار درصد، وانت چهار درصد، تاکسی ۱۰ درصد، نیروگاه (بدون مازوت سوزی) ۱۴ درصد و پتروشیمی پنج درصد است و در انتشار VOC سهم خودرو شخصی ۷۳ درصد، تاکسی ۹ درصد، جایگاهها چهار درصد، پتروشیمی دو درصد، پالایشگاه دو درصد، وانت پنج درصد و موتورسیکلت شش درصد است. در انتشار CO نیز سهم خودرو شخصی ۷۳ درصد، تاکسی ۱۴ درصد، وانت شش درصد و موتورسیکلت سه درصد است.
اشتری در ادامه در خصوص اعلام روزهای پاک، قابل قبول و ناسالم در سالجاری، گفت: ۶۷ روز هوای پاک، ۱۸۶ روز قابل قبول، ۱۸ روز ناسالم برای گروههای سنی حساس، یک روز ناسالم برای کلیهی گروهها و یک روز نیز هوا با غلظت آلایندگی خطرناک اعلام شده بود ولی با این وجود تبریز رتبهی اول کشور را از نظر هوای پاک در بین سایر کلانشهرها، بهخود اختصاص داد و در مقایسه با سال گذشته نیز تعداد روزهای ناسالم در تبریز کاهش یافته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در فاصلهی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸عوارض آلایندگی منابع آلاینده دریافت نشده است، گفت: باوجود تغییر بخشنامهها، اخطاریههای واحدهای آلاینده صادر میشود. هرچند معتقد هستیم که ما باید به سراغ راهحلها برویم و صرفا مطرح کردن مواردی که در دولت قبلی اتفاق افتاده دردی را دوا نمیکند.
انتهای پیام
نظرات