حجتالاسلام سید محمود عرب در نشست با اهالی رسانه که امروز ۳۰ آذر در محل اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور متولی آموزشهای مهارتی غیررسمی و وزارت علوم متولی آموزشهای رسمی است.
وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفهای زیرمجموعه وزارت کار آموزشهای غیررسمی مهارتی کشور را بر عهده دارد که رسالتی بزرگ و عظیم است. شعار سال تولید؛ دانش بنیان و اشتعالزایی است لذا جایگاه آموزشهای فنی حرفهای مشخص است و رسالتی بزرگ برای تحقق شعار سال دارد.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین تصریح کرد: آموزشهای مهارتی، حلقه بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان علم یا همان بنگاههای اقتصادی و مراکز تولیدی هستند.
وی اشاره کرد: سازمان آموزش فنی حرفهای کشور در عرصه بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری قرار دارد، اقتصاد دانش بنیان یکی از ارکان زیست بوم فناوری و نوآوری است و بازیگران آن نقش بسزایی در تحقق اقتصاد دانش بنیان دارند. این اقتصاد آمده است تا دانش بومی را ارتقا دهد و سطح کیفیت زندگی مردم ارتقا پیدا کند. برای این منظور بایستی باید زیست فناوری و نوآوری کشور کامل باشد.
عرب بیان کرد: سازمان آموزش فنی حرفهای میتواند یک بازیگر مستقل باشد. در حال حاضر این سازمان به عنوان شتابنده با مراکز نوآوری و دانش بنیان همکاری دارد اما خودش هم به صورت مستقل میتواند نقشآفرینی کند.
وی اعلام کرد: طرح تأسیس شهرک مهارتآموزی برای مشاغل آینده را در برنامه داریم که از همان ابتدا با استقبال رو به رو شد. در حال حاضر تفاهمنامهای سه جانبه با دانشگاه امام خمینی (ره)، فنی حرفهای و استانداری منعقد شده است.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین متذکر شد: پیشرفت تکنولوژی درعرصههای مختلف نظیر هوش مصنوعی، انرژیهای تجدیدپذیر، فضاهای ابری و ارزهای دیجیتال پایههای اصلی انقلاب صنعتی چهارم است. در آینده نه چندان دور ۷۱ میلیون شغل را از دست خواهیم داد و جای خود را به ۷۸ میلیون شغل جدید خوهند داد اگر با تکنولوژی همراه نباشیم با انبوه بیکاران مواجه خواهیم شد. ۶۷ درصد دانشآموزانی که در سال ۲۰۱۶ دانش آموزانی وارد مدارس شدند در مشاغلی مشغول به کار خواهند شد که هنوز به وجود نیامدهاند.
وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر باید نسبت به نیازهای روز عرضه محوری را کنار گذاشته و سفارشمحور عمل کنیم؛ باید نسبت به مشاغل آینده بیتفاوت نباشیم و در زیست بوم فناوری و نوآوری نقشآفرینی داشته باشیم.
تلاش برای راهاندازی اولین کارخانه نوآوری در قزوین
عرب تصریح کرد: برای حمایت از مشاغل آینده با کمک اتاق بازرگانی اولین کارخانه نوآوری را در قزوین احداث خواهیم کرد لذا ساختمانی ۲۱۰۰ متری در مراکز شماره یک برادران قزوین داشتیم که آن را در اختیار برنده مزایده خواهیم گذاشت تا کارخانه نوآوری را راهاندازی کنیم.
وی مطرح کرد: برای تکمیل زنجیره ارزشکار فقط مهارتآموزی انجام ندهیم بلکه باید نیازسنجی کرده و پس از آن مهارتآموز را حمایت کنیم و گامبهگام همراهش باشیم تا تولید محصول اولیه شکل گیرد؛ برای این منظور افراد با تجربه در کنار مهارتآموزان حضور دارند و برای فروش محصول هم به آنان کمک میکنیم. در استان قزوین مهارتآموزان را در مراکز دهگانه دولتی مشاوره کارآفرینی و کسبوکار مستقر و کار را با مرکز مشاوره کارآفرینی «مهام» شروع کردیم که در مرکز شماره ۲ الوند برپا شده است.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین تشریح کرد: سازمان فنی حرفهای در آموزشگاههای بخش خصوصی و دولتی ۱۹ گروه هدف دارد، از بین اینگروهها یکسری گروهها شاخص هستند که ازجمله آنان میتوان به دانشجویان وفارغالتحصیلان دانشگاه اشاره کرد؛ ۲ تفاهمنامه فاخر برای آموزش این گروهها داریم. یک تفاهمنامه با عنوان «کهاد» بین فنی و حرفهای و وزارت علوم منعقد شده است؛ در راستای طرح کهاد آموزش تلفیقی به عنوان رشته فرعی به دانشجویان ارائه میشود، برای این منظور ۵۴۰ ساعت آموزش به دانشجویان میشود که طبق تفاهمنامه با وزارت علوم میتوان آن را با ۱۸ واحد درسی دانشجویان معادلسازی کرد
وی افزود: طرح «نخلستان» در قالب تفاهمنامه بین سازمان آموزش فنی حرفهای و وزارت ارتباطات منعقد شده است. در این طرح مهارتآموزان طی ۳ تا ۶ ماه در رشتههای IT و فناوریهای نوین آموزش میبینند، لازم به ذکر است که بگوییم رشتههای IT زمینهساز ۵۰۰ هزار شغل است.
عرب بیان کرد: دفاتر TMC دفاتر مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی هستند که دانشگاهها میتوانند برای راهاندازی آن اعلام آمادگی کنند با راهاندازی این دفاتر میتوان طرح کهاد را اجرایی کرد. دفاتر TMC در دانشگاههای رجا، غزالی، مولانا، کار، شهید بابایی، امام خمینی (ره) و فنی مهندسی بوئینزهرا راهاندازی شدهاند. در طرح کهاد ۱۳۷ هزار و ۷۹۳ نفر ساعت و در طرح نخلستان ۴۹ هزار و ۴۵۵ نفر ساعت آموزش داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: در سامانه رصد هر دستگاه اجرایی باید تعداد مشخصی شغل ایجاد کند، ایجاد ۲۰۰ شغل به اداره کل آموزشهای فنی حرفهای واگذار شد که بیش از ۳۰۰ شغل و بیش از تعهد خود شغل ایجاد کردیم.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین اعلام کرد: ۱۶۹ آموزشگاه غیردولتی فعال در استان وجود دارند که ۲۶ رشته و ۲۱۰ حرفه را آموزش میدهند که در این آموزشگاهها یک میلیون و ۱۶۸ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است. همچنین ۱۰ مرکز آموزش دولتی نیز در استان قزوین مشغول ارائه خدمت هستند که در آموزشگاههای دولتی نیز یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۵ نفر ساعت آموزش ارائه شده است.
وی اظهار کرد: مراکز آموزشی سازمان فنی حرفهای در سایه مشارکت با شرکای اجتماعی و ارتباط تعریف شده با صنعت میتواند به تمام نیازهای آموزشی و مهارتی استان پاسخ دهد و حتی میتواند به استانهای همجوار خدمات ارائه دهد کما اینکه در حال حاضر این خدمات را ارائه میکند.
عرب گفت: صنعت نیروی ماهر میخواهد اما باید خودش هم در ارتقای مهارت جامعه نقش ایفا کند؛ میتوانیم مرکز جوارکارگاهی در اختیار صنایع قرار دهیم، صنعت نیز باید امکانات خود را به این مراکز آورده و نیروهای لازم را استخدام کند؛ ما متولی آموزش مهارت هستیم نه متولی تأمین نیروی کار!
وی اظهار کرد: در فنی حرفهای برای کمک به صنعت و صنوف برنامه داریم. در کمک به صنعت مراکز جوارکارگاهی را داریم، در بخش صنعت و صنوف آموزش در محیط کار واقعی را داریم این طرح بازگشت به طرح استادشاگردی سابق و طرحی نوین است. در این طرح صاحبان صنایع و صنوف با مراجعه به فنی و حرفه ای برای مکان و استادکار مجوز دریافت میکنند.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین توضیح داد: صاحبان برخی از کارگاهها از قواعد دست و پاگیر نظیر تأمین اجتماعی و اداره کار هراس داشتند لذا در طرح استاد شاگردی این موانع را برداشتیم، بر این اساس واحدهای پذیرنده شاگرد اعم از صنوف و صنعت حداکثر میتوانند ۱۵ نفر را کرده و حداکثر تا ۱۸ ماه آموزش دهند، حین ۱۸ ماه آموزش از قوانین کار معاف هستند و شاگرد نمی تواند از استاد خود شکایت کند، این قانون به سازمان تأمین اجتماعی نیز ابلاغ شده است، طی این مدت کارگران تنها بیمه حوادث میشوند که این بیمه را سازمان فنی حرفهای انجام میدهد؛ اینگونه راه برای صنایع و صنوف باز شده و میتوانند بیشتر از نیاز خود نیرو بگیرند.
وی ادامه داد: تعداد ۳۹ مرکز جوار کارگاهی در استان راهاندازی شده است، با این مراکز در تلاشیم مشکل صنایع را از راه منطقی حل کنیم و نیروی ماهر تحویل دهیم.
عرب عنوان کرد: باید برای ورود خیرین به بخش اشتغال و مهارت فرهنگسازی کنیم، در حقیقت وقف مهارتی یکی از انواع وقف مشروع است؛ در گذشته برای ورود خیرین سازو کار قانونی نداشتیم، در حال حاضر طبق تصویب نامه هیئت وزیران موانع برداشته دشه است و میتوانیم هدایای نقدی و غیرنقدی خیرین را دریافت کنیم.
وی اضافه کرد: صاحبان صنایع نیز با کمک به فنی حرفهای میتوانند مالیات خود را تهاتر کنند، در حقیقت اینگونه میتوانند سرنوشت هزینهکرد مالیات پرداختی را مشخص کنند و بهتر است رسانهها این خبر را به گوش صنوف و صنعتگران برسانند.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین اعلام کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری مصوبه گرفتیم گه ۲۰ میلیارد تومان برای مرکز سنجش و ۹۰ میلیارد تومان برای تجهیز مرکز آموزشی فنی بود، از ۹۰ میلیارد تومان مبلغ ۶۹ میلیارد تومان طی ۲ سال و بقیه طی ۲ سال تخصیص خواهد یافت، امیدواریم مصوبات هر چه سریعتر تخصیص یابد.
وی خاطرنشان کرد: یکیاز اقدامات سازمان فنی حرفهای، هویتبخشی مهارتی است، بر این اساس استعدادهای جوانان را کشف کرده و ارتقا خواهیم داد، باید نخبگان مهارتی در جامعه دیده شوند و برای این منظور با انواع مسابقات این کار را انجام میدهیم که مسابقات ملی مهارت یکی از این اقدامات است که در در المپیاد ملی مهارت سال گذشته ۲ مدال کسب شد؛ مسابقات آزاد مهارتی هم از دیگر مسابقات است.
عرب تصریح کرد: مسابقات آزاد پیرایشگر مردانه برای اولین بار در استان در سوم دی ماه در محل فرهنگسرای بانو برگزار خواهد شد. مسابقات کشوری طراحی دوخت نیز ۱۰ دی ماه به میزبانی قزوین اجرایی خواهد شد. رویداد ماهرانه فصلی در راستای استعدادسنجی دانشآموزی با هدف ایجاد انگیزه، خوداتکایی و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان، بررسی و شناخت ایده، تیمسازی و ارزشآفرینی برگزار شد.
تأسیس اولین آموزشگاه آزاد روستایی در قزوین
وی با بیان اینکه زیتون یکیاز مزیتهای استانی است، افزود: قزوین دومین استان تولیدکننده زیتون کشور است و از لحاظ کیفیت بالاترین کیفیت را داریم لذا در طارم اولین آموزشگاه آزاد روستایی نوع الف قزوین تأسیس شد.
مدیرکل آموزش فنی حرفهای استان قزوین ادامه داد: برای توسعه مهارتآموزی در روستاها دغدغه داریم، باید نسبت به مشاغل آبا و اجدادی اهتمام داشته باشیم چون بسیاری از مشاغل نظیر زره بافی، گلیمبافی و نمدمالی در حال فراموشی است.
عرب یادآور شد: در تلاش هستیم افراد ماهر در روستاها را شناسنامهدار کنیم چون با این اقدام هویتبخشی مهارتی اتفاق خواهد افتاد. به زودی برای شناسایی و شناسنامهدار کردن افراد ماهر روستایی برای به کارگیری به عنوان مربی برون سازمانی فنی حرفهای اقدام خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات