سیده فاطمه حسینی در گفتوگو با ایسنا درخصوص نحوه رفتار والدین و مسئولان مدارس با نوجوانان، اظهار کرد: نسل امروز با نسل گذشته تفاوتی ندارد بلکه اطلاعات و آگاهی که از محیط به نسل امروز میرسد افزایش پیدا کرده همچنین نسل جدید به ناچار درحال زندگی با رسانه است و این موجب شده احساس شود این نسل با دورههای گذشته متفاوت است درصورتی که قدرت شناختی که در نسلهای گذشته وجود داشت در نسل امروز نیز موجود است.
این مشاور و روانشناس درمدارس چهارمحال و بختیاری افزود: قدرت شناختی نسل امروز تا حدودی افزوده شده اما این میزان افزایش به اندازهای نیست که در رفتار و گفتار آنها تفاوت ایجاد شود و این تفاوتی که میان نسل امروز و گذشته مشاهده میشود به دلیل زندگی این نسل با رسانهها است.
وی ادامه داد: متاسفانه همزمان با ورود رسانه به خانوادههای ایرانی و محیط پیرامون افراد جامعه سواد رسانه ایجاد نشد بنابراین هر والد و معلمی باید در درجه اول اطلاعات و آگاهیهای خود را در زمینههای گوناگون بالا ببرد و به ویژه سواد رسانهای را در خود تقویت و اطلاعات و مهارتهای خود را افزایش دهند.
حسینی با بیان اینکه چند مسیر برای نزدیک شدن به نوجوانان وجود دارد، عنوان کرد: یکی از این مسیرها این است که اطلاعات و آگاهیهای خود را درخصوص ابهامات و شبهاتی که در رسانهها درحال رواج پیدا کردن است افزایش دهیم همچنین دانش روانشناسی و مهارتهای زندگی را بالا ببریم که یکی از اساسیترین آنها مهارت مذاکره و گفتوگو است حتی در زمینه درک متقابل باید مهارتهای لازم کسب شوند چراکه بدون داشتن این مهارتها والدین و معلمان برای نسل جوان غریبه هستند و جوانان و نوجوانان نیز نظرات و حرفهای غریبهها را نمیپذیرند.
این مشاور و روانشناس در مدارس چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نسل جوان سوالات زیادی درخصوص مسائل مذهبی دارند و زمانی که این سوالات به درستی پاسخ داده شوند از سوی آنها مورد پذیرش قرار میگیرند بنابراین مسائل مذهبی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید والدین و مسئولان مدارس اطلاعات خود را جهت رابطه بهتر با نسل جوان افزایش دهند.
وی تصریح کرد: والدین و مسئولان مدارس مانند معلمان وظیفه دارند نسل جوان را دعوت به اندیشهورزی کنند و از آنها بخواهند بدون اینکه تحت تاثیر رسانههای بیگانه که اکثر آنها معاند هستند قرار بگیرند فکر و اندیشه داشته باشند، درصورتی که به درستی با جوانان و نوجوانان تعامل شوند متوجه میشویم که این نسل بسیار پذیرا است و در برخی زمینهها از نشاط بسیار خوبی برخوردار هستند البته در برخی موارد نیاز است نسل جوان را از رسانهها جدا کرده و آنها را به میادین ورزشی، محافل علمی و... وارد کنیم و به گونهای آنها را درگیر چالش، مطالعه، تحرک و... کنیم.
حسینی با تاکید بر اینکه قاطعیت یکی از ابزارهای کار در حیطههای تربیتی و فرزندپروری است، یادآور شد: قاطعیت با سختگیریهایی که دارای وجهه تنبیهی هستند متفاوت است، زمانی که معلم و والدین تمامی تلاش خود را انجام میدهند و با مطالعه مهارتهای خود را ارتقا میبخشند در برخی موارد متوجه خواهد شد که نوجوانان خواهان قاطعیت والدین خود هستند.
این مشاور و روانشناس در مدارس چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خانوادهها براساس نوع فرزندپروری به سه گروه سختگیر، سهلگیر و متعادل تقسیم میشوند براساس تحقیقی که در سالهای گذشته انجام شده فرزندانی که از سوی والدین خود "نه" نمیشوند و درواقع خانواده با تمامی کارهای آنها موافقت دارند نسبت به فرزندان خانوادههای متعادل و حتی سختگیر رضایت کمتری دارند بنابراین میتوان گفت نوجوانان و جوانان نیز خواهان قاطعیت هستند البته اگر والدین و معلمان قادر باشند به درستی حرف خود را بیان و آن را به نسل جوان منتقل کنند.
وی افزود: متاسفانه در برخی موارد والدین، مسئولان مدارس و درمجموع افرادی که سرپرستی نسل جوان را برعهده دارند به انجام برخی کارهای ظاهری اکتفا کردهاند برای مثال به مناسبتهای گوناگون اعم از تولد یا مناسبتهای ملی برای فرزندان جشن و هدیه تدارک میبینند درصورتی که نسل جوان علاوهبر این موضوعات نیاز دارند که از نظر تفکری با والدین و... تعامل و گفتوگو داشته باشند.
حسینی ادامه داد: گاهی افرادی که با نسل جوان در ارتباط هستند در برخی موارد و موضوعات به یک قطعیت دست پیدا نکردهاند و در این صورت قادر نیستند با نسل جوان یک رفتار متناسب داشته باشند بنابراین توصیه میشود والدین و معلمان و تمام افرادی که داعیهدار تربیت و فرزندپروری هستند در درجه اول به موضوعات مربوط به خود رسیدگی کنند یعنی خود را از نظر دانش، مهارت و... ارتقا دهند.
این مشاور و روانشناس در مدارس چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: لازم است تمرکز زیادی بر بالا بردن نشاط نسل جوان قرار بگیرد، این نشاط صرفا با نصیحت بزرگسالان، سرگرمیهای مانند بازیهای رایانهای، ورزش کردن و... بالا نمیرود بلکه نشاط نسل جوان با استفاده از مجموعهای از رفتارها و سبک زندگی قابل افزایش است، در این سبک زندگی باید مواردی همچون مطالعه، ورزش، بازیهای رایانهای و سرگرمیهای سالم و... وجود داشته باشد همچنین با توجه به اینکه گفتوگو به عنوان یک معجزه در مدارس و خانوادهها شناخته میشود وجود آن در بالا بردن نشاط نسل جوان بسیار پراهمیت است.
وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که نسل جوان امروز بسیار روشنفکر، مقتدر و جستوجو گر است بنابراین لازم است براساس این ویژگیها به نیازهای نسل جوان پاسخ داده شود.
انتهای پیام
نظرات