• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092919376
  • خبرنگار : 90057

لوکاشنکو: تحریم‌های غرب "اثر بومرنگی" داشته است

لوکاشنکو: تحریم‌های غرب "اثر بومرنگی" داشته است

رئیس جمهور بلاروس تحریم های غرب علیه روسیه و مینسک را "ابتدایی" توصیف کرد و گفت که این تحریم ها "اثر بومرنگ" داشته و به مردم عادی و بنگاه های اقتصادی در قاره اروپا ضربه زده، اما نه به کسانی که "جنگ اقتصادی را علیه کشور ما و یک جنگ نیابتی علیه روسیه با عنوان "تا آخرین اوکراینی" را آغاز کردند.

به گزارش ایسنا به نقل راشاتودی، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه که به مینسک سفر کرده بود، گفت: بلاروس و روسیه عمدتاً توانسته‌اند اثرات تحریم‌های «ابتدایی» غرب را کاهش دهند که در عوض به مردم عادی اتحادیه اروپا آسیب رسانده است.

لوکاشنکو  با قدردانی از متخصصان ضد تحریم از هر دو کشور به خاطر انجام کار خوبشان گفت: «به لطف گام هایی که با هم برداشتیم، به طور کلی توانستیم بر اثرات منفی احتمالی فشار تحریم‌ها غلبه کنیم. 

آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروپا در ماه فوریه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و بلاروس با اشاره به تشدید درگیری در اوکراین آغاز کرده‌اند.

 در همین حال، رئیس‌جمهور روسیه موافقت کرد که مسکو و مینسک «با اطمینان و مؤثر» در برابر اقدامات محدودکننده غیرقانونی اعمال‌شده توسط «کشورهای غیردوست» مقاومت کرده‌اند.

لوکاشنکو همچنین گفت، علی‌رغم برخی نقاط ناهموار، بلاروس و روسیه توانسته‌اند به همه تهدیدها پاسخ دهند. تقویت روابط بلاروس و روسیه به یک واکنش طبیعی به وضعیت در حال تغییر در جهان تبدیل شده است که قدرت ما دائماً در آن آزمایش شده است. من معتقدم که علیرغم برخی نقاط ناهموار، ما هنوز قادر به یافتن پاسخ های موثر به چالش ها و تهدیدهای مختلف هستیم.  به گفته وی، تصمیمات سرنوشت ساز در مورد روابط نزدیکتر بین بلاروس و روسیه بار دیگر به تمام جهان نشان می دهد که تنها با هم می توان بر هر بیماری همه گیر، بحران یا تحریم غلبه کرد.

لوکاشنکو گفت: به لطف اقدامات مشترک، ما به طور کلی توانستیم بر اثرات منفی احتمالی فشار تحریم ها غلبه کنیم. وی خاطرنشان کرد: شرایط دشوار کنونی ایجاب می کند که کشورها اراده سیاسی داشته باشند و بر روی نتایج در همه موضوعات دستور کار دوجانبه تمرکز کنند.

وی تاکید کرد: "این پاسخ ماست. میزان موفقیت ما در این کار بستگی به جایگاهی دارد که کشورهای ما فردا در سیستم جدید مختصات بین المللی برای خود تضمین خواهند کرد."

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد که دولت های دو کشور به شدت در حال کار هستند و جلسات متعددی را در سطح مناطق و شرکت ها برگزار می کنند. این منجر به رشد پایدار تجارت، حل بسیاری از مسائلی می شود که قبلاً مانع همکاری می شد. رهبر بلاروس گفت: "حتی شرکای به اصطلاح غربی ما خیلی نگران بودند که ما گاهی اوقات خیلی ملاقات می کنیم. ما مرتباً هم در فدراسیون روسیه و هم در مکان های بین المللی ملاقات می کردیم."

لوکاشنکوتصریح کرد: روسیه بدون ما کار خواهد کرد. اما ما بدون آن کار نخواهیم کرد. و ما در اینجا توافق کردیم که بله، در شرایط برابر عمل خواهیم کرد.آیا ما می توانیم به تنهایی و بدون روسیه از استقلال و حاکمیت خود دفاع کنیم؟ ما اینطور نیستیم! و در شرایط سخت او [پوتین] کمک به ما را رد نکرد. در صنعت برق، آیا ما گاز تولید می کنیم؟ نه، ما گاز طبیعی را از روسیه دریافت می کنیم. آیا ما 25 میلیون تن نفت برای تامین پالایشگاه های نفت تولید می کنیم؟ نه. ما به چه کسی مراجعه کردیم؟ فدراسیون روسیه. حجم مشکلی نیست، اما ما همچنین به قیمت های مطلوب نیاز داریم.

پوتین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه وارد مینسک شدند تا با همتایان بلاروسی خود درباره همکاری های اقتصادی، نظامی و انرژی گفتگو کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha