• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۲
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1401092819260
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

خطیب جمعه شهرستان چرام مطرح کرد:

احداث سد آبریز راه برون رفت از بیکاری در چرام

احداث سد آبریز راه برون رفت از بیکاری در چرام
عکس خبر تزئینی است

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد امام جمعه شهرستان چرام گفت: یکی از راه‌های اساسی برای رفع مشکل بیکاری و توسعه چرام، احداث سد آبریز در این منطقه است.

حجت‌الاسلام نورالله افشار امام جمعه شهرستان چرام استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های آب‌خیز کشور است و بخش زیادی از آب کشور از این استان تأمین می شود. سد آبریز می‌تواند آب‌های سطحی زمین را جمع‌آوری و کنترل کند. در این استان بارها سیلاب‌های مخرب، خسارت‌های زیادی به بخش‌های کشاورزی و مسکونی وارد کرده است که با احداث این سد، علاوه بر اینکه کشاورزی رونق می‌گیرد از بروز سیلاب‌های مخرب نیز جلوگیری می‌شود.

وی اظهارکرد: سد آبریز می‌تواند با ذخیره آب و انتقال آن به سطح اراضی شهر چرام و سوق و روستاهای بسیاری که در مسیر هستند به کشاورزی رونق بدهد. همچنین چندین هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم نیز با احداث این سد در سطح شهرستان ایجاد می‌شود و دیگر مشکل بیکاری در کهکیلویه، دهدشت و چرام نیز نخواهیم داشت.

امام جمعه چرام خاطرنشان کرد: نمونه بارز اجرای این چنین پروژه‌ای، احداث سد کوثر است که آب آن به سمت بهبهان می‌رود و با این اقدام، آن چنان رونق اقتصادی در بهبهان شکل گرفته است که مردم کهکیلویه و چرام برای انجام کارهای کشاورزی به بهبهان می‌روند و درآمد خوبی نیز کسب می‌کنند. حال با احداث سد آبریز می‌توان رونق کشاورزی و کسب و کار را در این شهرستان نیز شکل داد و برای بانوان و مردان این منطقه اشتغالزایی کرد. با اشتغالزایی و رونق درآمد؛ به تدریج زمینه توسعه سایر بخش‌ها نیز فراهم می شود.

خطیب جمعه شهرستان چرام تصریح کرد: تنها کاری که می‌توان برای کهکیلویه و چرام انجام داد این است که سد آبریز احداث شود تا علاوه بر کمک به اشتغال و توسعه منطقه، رونق و امید را به زندگی خانواده‌ها و جوانان نیز رساند. با احداث سد آبریز، 28 هزار مگا وات برق برای دولت ایجاد می‌شود که علاوه بر اینکه به نفع دولت است برای مردم منطقه نیز سودآوری دارد.

امام جمعه شهرستان چرام به دلایل عدم احداث این سد تاکنون، اشاره کرد و گفت: بحث‌های زیادی برای عدم اجداث سد آبریز در چرام مطرح شده است اما موضوعی که حساسیت زیادی ایجاد کرده این است که مسئولان استان خوزستان گمان می‌کنند اگر سد آبریز احداث شود برای آب‌هایی که به سمت خوزستان و به‌ویژه سد مارون می‌رود، ضرر می‌رساند. اما این در حالی است که در صورت عدم احداث سد آبریز، آب‌های سطحی به رودخانه می ریزد و سپس به سمت دریا می‌رود و در نهایت هدر می‌شود.

حجت‌الاسلام افشار عنوان کرد: موضوع دیگر این است که شاید مسئولین به اهمیت احداث این سد واقف نباشند در صورتی که به اهمیت، مزایا، شرایط استفاده و... این سد پی ببرند قطعاً تلاش‌های بیشتری را در اجرای این سد انجام خواهند داد. هر چند نمایندگان قبلی و فعلی نیز تلاش‌های بسیاری را برای احداث سد آبریز در چرام داشته‌اند اما متأسفانه تاکنون این تلاش‌ها هیچ‌گونه ثمره مفید و مطلوبی نداشته است.

به گزارش ایسنا، خطیب جمعه شهرستان چرام در پایان بیان کرد: لازم است تا مسئولان کشوری که به اهمیت احداث این گونه سدها و برکاتی که برای منطقه و زندگی مردم دارند، بیشتر واقف هستند اهتمام و تدابیر ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهند تا گره‌ای از مشکلات بیکاری و عدم توسعه این چنین شهرهای با ظرفیت و پتانسیل کشاورزی باز شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha