• دوشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1401092819215
  • خبرنگار : 71541

یک کارشناس حمل و نقل خواستار شد

راستی‌آزمایی ادعای رشد ۵۰ درصدی مسافران ریلی

راستی‌آزمایی ادعای رشد ۵۰ درصدی مسافران ریلی

یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه انعکاس آمار و اطلاعات عملکردی راه‌آهن بدون ارائه تحلیل مناسب نمی‌تواند گویای وضعیت واقعی صنعت ریلی باشد، گفت: عملکرد مسافری ریلی در سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ تحت تأثیر همه‌گیری کرونا بوده و رشد مسافران در سال ۱۴۰۱ درنتیجه از بین رفتن آثار کرونا بعد از دو سال است.

محمد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آمار شرکت راه‌آهن مبنی‌بر رشد ۵۰ درصدی حمل مسافر در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته، با در اختیار قرار دادن جدول زیر  از تعداد مسافران ریلی در هفت ماهه اول چند سال اخیر، اظهار کرد: انعکاس آمار و اطلاعات عملکردی راه‌آهن به این صورت و بدون ارائه تحلیل مناسب نمی‌تواند گویای وضعیت واقعی صنعت ریلی باشد.

راستی‌آزمایی ادعای رشد ۵۰ درصدی مسافران ریلی

وی ادامه داد: تمام کارشناسانی که اندکی با داده‌های راه‌آهن آشنا هستند می‌دانند که عملکرد مسافری ریلی در سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کرونا بوده است؛ به گونه‌ای که در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۹ تنها سه میلیون مسافر جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ با ۱۵ میلیون مسافر یک پنجم شده است.

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی بیان کرد:‌ این آمار در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با کم‌رنگ‌تر شدن اثر کرونا به حدود ۱۱ میلیون نفر رسید که نسبت به هفت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ که اوج کرونا بود ۲۶۰ درصد رشد کرده، اما آیا می‌توان ادعا کرد که عملکرد مدیرعامل سابق راه‌آهن در یک سال ۲.۶ برابر جهش داشته است؟

جعفری با بیان اینکه اساسا داده‌های مسافری ریلی مربوط به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به عنوان داده‌های پرت خارج از روند طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: بنابراین نمی‌توان به این داده‌ها استناد کرد، گو اینکه عملکرد هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ تفاوت چندانی با سال های نرمال صنعت نظیر سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ نداشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت هتل‌های شهر مشهد که شبیه راه‌آهن از کرونا متأثر شده‌اند، نمونه خوبی برای مقایسه است، گفت: متوسط ضریب اشغال این هتل‌ها در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد بوده و این عدد در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ با جهشی ۲.۵ برابری به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. آیا می‌توان ادعا کرد نتایج فوق در اثر عملکرد درخشان سازمان گردشگری بوده است؟ مگر سازمان گردشگری طی سال گذشته چه اقدامی انجام داده که چنین نتیجه‌ای حاصل شده باشد؟ 

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: این نتیجه چیزی نیست جز از بین رفتن آثار کرونا بعد از دو سال که باعث رونق دوباره صنعت گردشگری در ایران و جهان شده است. علاوه بر آن اقبال شدید مردم به مسافرت بعد از دو سال خانه‌نشینی این اثر را تشدید کرده است. ظاهراً همانگونه که افزایش تقاضای گوگرد کشور ترکمنستان که عامل اصلی رکورد ۱۰۰ ساله تزانزیت ریلی بوده در عملکرد مسافری هم کرونا به داد راه‌آهن رسیده تا یک رکورد تصنعی بسازد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha