• یکشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401092718288
  • خبرنگار : 50204

دری نجف آبادی:

حوزه های علمیه خود را برای تبیین تاریخ اسلام و انقلاب، توانمند کنند

حوزه های علمیه خود را برای تبیین تاریخ اسلام و انقلاب، توانمند کنند

ایسنا/مرکزی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: حوزه های علمیه باید خود را در راستای تبیین تاریخ اسلام و انقلاب، توانمند و غنی کنند تا تحریف و توطئه های دشمنان نتواند تاریخ افتخارآفرین ۲۰۰ ساله ایران را مورد آسیب و هجمه قرار دهد، قرآن کریم نیز بر تدوین تاریخ به شکل ساده و با بیانی روان و قابل فهم و گویا به عنوان یک ضرورت مهم تاکید کرده است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی ۲۷ آذر در نخستین پیش کنگره بین‌المللی آیت الله العظمی آقا ضیاءالدین عراقی با اشاره به شخصیت ربانی این عالم برجسته اظهار کرد: آیت الله ضیاء الدین عراقی در زندگی روزمره خود ساده زیستی و قناعت همراه با علم اندوزی و مطالعه را پیشه خود قرار داده بود و با این سبک زندگی به درجه بالای فقاهت و بزرگی رسید. وی فقیه برگزیده و عالم برجسته و وارسته جهان اسلام بود  که در خانواده ای بزرگ و ریشه دار تربیت و منشاء تحولات عظیم در جهان اسلام شد، این عالم برجسته مذهب مقدس تشیع و جهان اسلام از شاگردان آخوند خراسانی و یکی از علمای برجسته اصول است و مانند نگینی در شهر اراک می‌درخشد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی همواره مهد پرورش علما و روحانیون نامداری هـمچون شیخ علی ملقب به ضیاءالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی(اراکی ) بـوده افزود: شهرت بی نظیر و کم نظیر مرحوم آیت الله آقا ضیاءالدین به سبب تحقیق و تدقیق در مسایل علمی و کثیرالاشتغال بودن وی، اصالت رای، وسعت معلومات، احاطه کامل به آراء و علمای سلف و قدرت استنباط کم نظیر است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: وی اوایل سال ۱۳۰۸ به سامرا مرکز ثقل طلاب مهاجر و دارالعلم آن زمان وارد شد که از اساتید وی حاج میرزاخلیل تهرانی، آقاسیدمحمد فشارکی و شیخ شریعت اصفهانی را می توان نام برد. آیت الله ضیاءالدین عراقی ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و وی را در صحن امیرالمؤمنین (ع) در باب سلطانی به خاک سپردند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: در سالهای اخیر در جامعه شخصیت های بزرگی همچوم آیت الله ضیاءالدین عراقی سبب تحولاتی در جامعه شده اند که از جمله این تحولات می توان به اصول اشاره کرد که طی ۱۰۰ سال اخیر متحول شده است.

دری نجف آبادی با اشاره به آثار به جا مانده از این شخصیت بزرک گفت: حاشیه ای بر عروه الوثقی، کفایه الاصول آخوند خراسانی، فواید الاصول، کتاب بیع مکاسب شیخ انصاری، رساله ای بر انسداد باب علم از جمله آثار وی است همچنین ایشان هم در فقه و هم در اصول و تالیف مقالات صاحب سبک بودند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه در کتاب گنجینه دانشمندان محمد شریف رازی در خصوص این شخصیت بزرگ سخن گفته شده بیان کرد: شخصیت های تاریخی، الگوساز و اسوه هستند و با توجه به شرایط امروز؛ گذشتگان چراغ راه آیندگان هستند و مکتب آنها درس و پیامدهای فراوانی را برای جامعه به دنبال دارد. تبیین تاریخ یکی از ضرورت های مهم امروز جامعه است و باید برای جوانان به خوبی بیان شود لذا در این راستا شخصیت های بزرگی که در تاریخ منشاء تحولات بوده اند باید به خوبی معرفی شوند که برگزاری کنگره آقا ضیاء الدین عراقی نیز مقدمه ای برای این مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha