حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی، شامگاه ۲۳ آذر در حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به آیه ۲۴۷ سوره بقره، عنوان کرد: وقتی فرعونیان، موسی (ع) را از رود نیل گرفتند صندوقچهای که حضرت در آن بود را نگه داشتند و حضرت موسی (ع) نیز بعد از نبوت، الواح تورات و زره و شمشیرش را در این صندوقچه میگذارد؛ این صندوقچه احترام ویژهای در میان بنیاسرائیل داشت.
وی با بیان این که بنیاسرائیل بعد از حضرت موسی (ع) منحرف شدند و با از دست دادن اعتقادات، ضعیف شدند، گفت: پس از سالها از وفات حضرت موسی (ع)، خداوند متعال پیامبری برای این قوم مبعوث ساخت به نام اشموئیل که بنیاسرائیل برای قدرتیابی مجدد قوم، از ایشان درخواست انتخاب فرمانده کرد.
وی با اشاره به این که خداوند متعال، جوانی شجاع، عالم و قدرتمندی به نام طالوت را پیش روی حضرت اشموئیل قرار دادند، اظهار کرد: قرآن کریم میفرماید؛ «وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا…» پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی با بیان این که مبتنی بر آیات و روایات انتخاب امام و رهبر جامعه از آن خداوند متعال است، تصریح کرد: همانطور که در آیه ۳۱ سوره زخرف «…رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ» بیان شده است؛ اگر مردم قرار بود پیغمبر انتخاب کنند، معیارهایی دیگری چون؛ ثروت را ملاک قرار میدادند.
وی با تاکید بر این که انتخاب پیامبر و جانشین به دست خداوند متعال است و آیات الهی در این میان به معیارهایی چون؛ علم، قدرت و شجاعت اشاره شده است، تصریح کرد: امور دو قسم است، امور الهی و امور مردمی؛ امور الهی هیچ گاه مشورت پذیر نیست؛ همانطور که در آیه شریفه «وَأَمرُهُم شوری بَینَهُم»؛ ذکر شده است، امور مردمی مشورت پذیر است. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره احزاب تأکید میفرمایند؛ و هیچ مرد و زن مؤمنی در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری ندارد.
سخنران حرم حضرت معصومه (س) در تفسیر آیات سوره بقره با اشاره به این که آوردن تابوب عهد به شرطی برای پذیرش حضرت طالوت توسط بنیاسرائیل قرار گرفت، اظهارکرد: هرکسی ادعا می کند، خدا او را فرستاده و از طرف خدا انتخاب شدهاست، باید معجزه بیاورد؛ لذا طالوت به اذن الهی، تابوب عهد را نزد بنیاسرائیل آورد.
وی در پاسخ به شبهه ضریح بوسی، با تاکید بر این که قرآن کریم در اشاره به تابوب عهد که زمانی محل سکونت حضرت موسی (ع) بود، آن را نشانه الهی و آرامش بخش ذکر می کند، بیان کرد: آنچه ضریح ائمه اطهار (ع) را آرامش بخش می سازد، حضور اهل بیت (ع) در آن مکان است.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی با تاکید بر این خداوند متعال به ائمه اطهار (ع) عصمت، علم غیب و کرامت عطا نموده است، اضافه کرد: نگاه ما به آیات الهی پاسخگوی بسیاری از شبهات و سوالاتی است که جوامع در گذر زمان با آن روبرو می شوند.
وی ضمن اشاره به روایتی از امام صادق (ع) با بیان این که عصای حضرت موسی، تابوت عهد و پیراهن حضرت یوسف و… نزد ائمه اطهار (ع) قرار دارد، تصریح کرد: ائمه اطهار (ع) دو ارث از انبیای الهی میبرند، یک ارث معنوی، همچون علم الهی انبیا و دیگری ارث مادی است.
حجتالاسلاموالمسلمین رفیعی تصریح کرد: وقتی امام زمان (عج) ظهور میکند، تابوت عهد را آشکار می سازد و بسیاری از اهل کتاب نیز با مشاهده کرامات حضرت، مسلمان می شوند؛ مسیحیان با اقتدای حضرت عیسی (ع) به صاحبالزمان (عج) و بسیاری از یهودیان با مشاهده تابوت مقدس عهد، ایمان میآورند.
انتهای پیام
نظرات