• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092214592
  • خبرنگار : 71516

آمریکا: متهم پرونده انفجار هواپیما بر فراز لاکربی به اعدام محکوم نمی‌شود

آمریکا: متهم پرونده انفجار هواپیما بر فراز لاکربی به اعدام محکوم نمی‌شود

دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرد که متهم لیبیایی پرونده انفجار هواپیمای مسافربری آمریکایی برفراز لاکربی به اعدام محکوم نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، ابوعجیله محمد مسعود المریمی، متهم ۷۱ ساله پرونده بمب گذاری در هواپیمای آمریکایی در سال ۱۹۸۸ که بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند منفجر شد، دوشنبه در مقابل دادگاهی در واشنگتن حاضر شد. قاضی فدرال این دادگاه اتهامات وارده به وی از جمله منهدم کردن هواپیمایی که چندین کشته برجای گذاشت را به او ابلاغ کرد.

مسعود به قاضی آمریکایی گفت: قبل از اینکه وکیلم را ببینم نمی‌توانم صحبت کنم.

در این جلسه به متهم گفته شد که تا زمان موعد جلسه دوم در ۲۷ دسامبر بازداشت خواهد بود. وکلای دفاع وی می‌توانند در این جلسه درخواست آزادی او را بدهند.

دادستانی کل پیشتر اعلام کرد که با هرگونه درخواستی برای آزادی مشروط متهم مخالفت خواهد کرد.

وزیر دادگستری آمریکا از انتقال متهم به آمریکا برای محاکمه در خاک این کشور استقبال کرد و گفت: این گام مهمی در تحقق عدالت برای قربانیان و عزیزانشان است.

دستگاه قضایی آمریکا به صورت غیابی در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ مسعود را متهم کرد. وی در آن زمان در لیبی بازداشت بود. در آن زمان واشنگتن اعلام کرد که به امکان تحویل گرفتن وی از طرابلس خوش بین است.

یکشنبه دادستانان اسکاتلندی اعلام کردند که مسعود نزد مقامات آمریکایی بازداشت است اما توضیح ندادند که چگونه از لیبی به آمریکا منتقل شده است.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا این متهم را به صورت قانونی بازداشت کرده است.

کاخ سفید اعلام کرد که محاکمه ابوعجیله نشان دهنده پایبندی ثابت دولت آمریکا به مجازات کسانی است که به آمریکایی‌ها آسیب بزنند.

گفته می‌شود مسعود در سپتامبر ۲۰۱۲ در مقابل یک مسئول لیبیایی به جنایت‌هایش اذعان کرد و بعد از چند روز از بازداشتش در لیبی در مقابل دادگاه قرار گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این اعلام کرده بود که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) المریمی را بازداشت کرد و او در مسیر استرداد به آمریکا برای محاکمه است، این عملیات در واقع نتیجه تلاش‌های چند دهه اخیر وزارت دادگستری آمریکا برای محاکمه او بود.

بی‌بی‌سی ماه گذشته میلادی اعلام کرد که المریمی پس از دستگیری در پی حمله برلین که منجر به کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک شهروند ترکیه‌ای شد، توسط یک گروه مسلح لیبیایی ربوده شد.

در سال ۲۰۲۰ ویلیام بار، دادستان وقت آمریکا اتهامات جنایی را علیه المریمی مطرح کرده و او را به ساخت بمب دست‌سازی متهم کرد که در انفجار پرواز ۱۰۳ پان امریکن استفاده شده و موجب کشته شدن ۲۷۰ مسافر آن از جمله ۱۹۰ آمریکایی شد.

شورای عالی دولت لیبی ماه گذشته میلادی مخالفت خود را با بازگشایی پرونده لاکربی اعلام و تاکید کرد، پرونده پس از توافق سال ۲۰۰۸ لیبی و آمریکا در پی ناپدید شدن مشکوک المریمی، از نظر سیاسی و حقوقی به شکل کامل بسته شد.

شورای یاد شده تاکید کرد، بازگشایی این پرونده هیچ‌گونه توجیه سیاسی یا حقوقی ندارد و به هیچ یک از نتایج این روند برای دولت لیبی پایبند نیست.

در سال ۲۰۰۸ پس از یک بحران سیاسی چند ساله، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی پس از آنکه عبد الباسط المقرحی، شهروند لیبیایی در سال ۲۰۰۱ به اتهام اجرای این عملیات به ۲۷ سال حبس محکوم شد، با غرامت مالی موافقت کرده و بیش از دو میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha