• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401092113990
  • خبرنگار : 71496

لیبی از آمریکا به دلیل بازگشایی پرونده حادثه لاکربی انتقاد کرد

لیبی از آمریکا به دلیل بازگشایی پرونده حادثه لاکربی انتقاد کرد

مشاور امنیت ملی لیبی از آمریکا به دلیل بازداشت یک شهروند لیبیایی متهم به ساخت بمب در حادثه لاکربی مربوط به ۳۴ سال قبل انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، ابراهیم بوشناف، مشاور امنیت ملی لیبی در بیانیه‌ای از آمریکا به دلیل بازداشت ابو عجیله مسعود المریمی، شهروند لیبیایی انتقاد کرد.

آمریکا در پرونده مشهور به لاکربی، این لیبیایی را به ساخت بمبی متهم کرد که ۳۴ سال قبل در هواپیمای شرکت "پان امریکن" بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند منفجر شد.

بوشناف اظهار کرد: به شکلی ناگهانی و بر خلاف انتظارها و تمامی هشدارها اعلام شد که المریمی در آمریکا بازداشت شده و ما در اینجا به مقامات آمریکایی تعهدات و قوانین تصویب شده در این زمینه را یادآور می‌شویم.

مشاور امنیت ملی لیبی تاکید کرد: بند سه توافقنامه بر موافقت دو طرف (آمریکا و لیبی) با تسویه مالی در مقابل چنین مسایلی صراحت دارد و وجوه پرداخت شده به منزله سازشی کامل و قطعی بوده و پس از آن، امکان طرح هیچ‌گونه درخواست جدیدی در ارتباط با اقدامی که یکی از طرفین تا پیش از تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ در حق طرف مقابل مرتکب شده، وجود ندارد.

همچنین این مسؤول لیبیایی گفت: بند سه این توافق بر پایبندی آمریکا به تامین مصونیت حاکمیتی و دیپلماتیک برای لیبی صراحت دارد و بر اساس آن خانواده‌های قربانیان تنها پس از تامین این مصونیت که از طریق احکام ریاست جمهوری و قانونگذاری آمریکا انجام شده، از صندوق مشترک تشکیل شده به این منظور، غرامت دریافت می‌کنند.

او افزود: کنگره آمریکا اوت سال ۲۰۰۸ قانون شماره ۱۱۰/۳۰۱ را جهت مصونیت اموال و افراد لیبیایی در برابر هرگونه مصادره، بازداشت و یا هر اقدام قضایی دیگر تصویب کرد.

رسانه‌های آمریکایی روز یکشنبه از بازداشت ابو عجیله مسعود المریمی، افسر سابق اطلاعات لیبی به اتهام دست داشتن در انفجار سال ۱۹۸۸ هواپیمای آمریکایی بر فراز شهر لاکربی اسکاتلند خبر دادند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند، المریمی برای محاکمه بابت یکی از خشونت‌آمیزترین حملات تروریستی تاریخ آمریکا به این کشور تحویل داده خواهد شد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) المریمی را بازداشت کرد و او در مسیر استرداد به آمریکا برای محاکمه است، این عملیات در واقع نتیجه تلاش‌های چند دهه اخیر وزارت دادگستری آمریکا برای محاکمه او بود.

بی‌بی‌سی ماه گذشته میلادی اعلام کرد که المریمی پس از دستگیری در پی حمله برلین که منجر به کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک شهروند ترکیه‌ای شد، توسط یک گروه مسلح لیبیایی ربوده شد.

در سال ۲۰۲۰ ویلیام بار، دادستان وقت آمریکا اتهامات جنایی را علیه المریمی مطرح کرده و او را به ساخت بمب دست‌سازی متهم کرد که در انفجار پرواز ۱۰۳ پان امریکن استفاده شده و موجب کشته شدن ۲۷۰ مسافر آن از جمله ۱۹۰ آمریکایی شد.

شورای عالی دولت لیبی ماه گذشته میلادی مخالفت خود را با بازگشایی پرونده لاکربی اعلام و تاکید کرد، پرونده پس از توافق سال ۲۰۰۸ لیبی و آمریکا در پی ناپدید شدن مشکوک المریمی، از نظر سیاسی و حقوقی به شکل کامل بسته شد.

شورای یاد شده تاکید کرد، بازگشایی این پرونده هیچ‌گونه توجیه سیاسی یا حقوقی ندارد و به هیچ یک از نتایج این روند برای دولت لیبی پایبند نیست.

در سال ۲۰۰۸ پس از یک بحران سیاسی چند ساله، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی پس از آنکه عبد الباسط المقرحی، شهروند لیبیایی در سال ۲۰۰۱ به اتهام اجرای این عملیات به ۲۷ سال حبس محکوم شد، با تسویه مالی موافقت کرده و بیش از دو میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha