• دوشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401092113807
  • خبرنگار : 50310

رئیس دانشگاه لرستان تاکید کرد:

ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی

ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان بر ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون هوش مصنوعی در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی تاکید کرد.

علی نظری ۲۱ آذرماه، در نشست تخصصی باستان‌شناسی دانشگاه لرستان که در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را فقط منحصر به دانستن و شناخت نیست بلکه شناخت و دانستن گذشته و تاریخ، باید همراه با «تفکر» باشد.

وی با استناد به شعر سعدی (برگ درختان سبز در نظر هوشیار، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار)، گفت: هر ورق میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را اگر نگاه کنیم، معرفت کردگار است.

نظری ادامه داد: تفکر درباره گذشته به این خاطر مهم است که باعث شود انسان بتواند با اجتناب از بدی‌های گذشته و تقویت نیکی‌ها، زمانه‌ حال و آینده را بسازد.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان کتاب الهی قرآن کریم را سرشار از عبرت‌ها و نشانه‌های تاریخی دانست که پیوسته، انسان را به تفکر، ترغیب می‌کند.

وی به دانشجویان توصیه کرد براساس تفکر درباره رویدادهای گذشته و تلاش برای ساختن حال و آینده، به رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی و تاریخ، نگاه کنند تا شهر پاک و تمدن‌نوین اسلامی شکل گیرد.

نظری با استناد به آموزه‌های قرآن کریم، شهر پاک را شهری دانست که انسان‌ها در آن، بر معیار تعالیم قرآنی و دینی و فضایل اخلاقی، زیست و زندگی می‌کنند.

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، دو رویکرد نسبت به میراث فرهنگی، تاریخ و باستان‌شناسی را تشریح کرد و افزود: تلاش برای کشف چیستی رویدادها و حوادث گذشته که نوعی نگاه مادی است و دیگری، رویکردی است که کوشش می‌کند از میراث فرهنگی و تاریخ برای ساخت حال و آینده، استفاده کند.

وی با اشاره به ادبیات مقاومت و پایداری، تصریح کرد: پیام یک قلعه تاریخی، می‌تواند برای ما، پیام مقاومت و پایداری در برابر دشمنان باشد و اینجاست که از میراث فرهنگی، برای ساخت حال و آینده، بایستی بهره گرفت.

نظری به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد اشاره و بیان کرد: برای شناخت این قلعه، می‌توان پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف را در زمینه‌های گوناگون از باستان‌شناسی تا قوانین فیزیک و ریاضی، انجام داد.

رئیس دانشگاه لرستان ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون هوش مصنوعی در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را گوشزد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha