• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401092013646
  • خبرنگار : 50548

رئیس‌ سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی خبر داد

راه‌اندازی مرکز رصد آخرین دستاوردها و پژوهش‌های کشور در آستان قدس

راه‌اندازی مرکز رصد آخرین دستاوردها و پژوهش‌های کشور در آستان قدس

ایسنا/خراسان رضوی رئیس‌ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: برای اولین بار مرکز رصد آخرین دستاوردها و پژوهش‌های کشور و جهان در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی راه‌اندازی خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، امروز ۲۰ آذرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مأموریت اصلی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی زمینه‌سازی برای پژوهش و پژوهشگران است.

وی در ادامه به معرفی کار ویژه‌هایی که ریل‌گذاری پژوهش‌های آستان قدس رضوی و کشور را بر عهده دارد، پرداخت و گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون بانک اطلاعاتی در آستان قدس نداریم، برای اولین بار مرکز رصد آخرین دستاوردها و پژوهش‌های کشور و جهان در آستان قدس رضوی راه‌اندازی خواهد شد. همچنین پایگاه‌های تخصصی زیارت، وقف و نذر، عفاف و حجاب را ایجاد خواهیم کرد.

حسینی با مهم برشمردن نگاه تمدنی به پیشینه علمی آستان قدس رضوی در حوزه آموزش، پزشکی و ... افزود: تاریخ ۵۰۰ ساله خدمات پزشکی در آستان قدس، از دارالشفا تا بیمارستان رضوی و گزیده اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی از صفویه تا پهلوی اول از جمله تلاش‌هایی است که در معرفی این پیشینه به ثمر نشسته است. کارشناسان ارشد کتابخانه‌ها به دنبال طرح پژوهشی آستان قدس در آیینه آثار فارسی و غیرفارسی‌ هستند.

وی در راستای ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی بر پایه اسناد آستان قدس از راه‌اندازی بخشی با عنوان آستان‌شناسی خبر داد و بیان کرد: این بخش در ذیل کتابخانه امام رضا(ع) یا کتابخانه دیجیتال با نگاه به تمدن آستان قدس در حوزه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند در مطالعات بنیادی و کاربردی بسیار کمک رسان باشد.

فراهم کردن دسترسی به بیش از ۱۷۰ میلیون منبع برای محققان

رئیس‌ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز امکان دسترسی به بیش از ۱۷۰ میلیون منبع برای محققان فراهم شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است، تشریح کرد: ۱۰۰ میلیون دسترسی به کتب مرجع و پایان‌نامه‌ها، ۱۰ میلیون مربوط به آثار دیجیتال کتابخانه‌ها و بقیه مربوط به پایگاه‌های اشتراکی در نقاط مختلف دنیا است.

حسینی ضمن بیان این مطلب که بزرگترین مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی کشور امروز در اختیار سازمان کتابخانه‌ها قرار دارد، ادامه داد: تالار محققان ۱۴هزار و ۳۱۵ نفر عضو دارد که بیش از ۴۰۰۰ نفر آن در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند که در چند سال گذشته ۳۱۷۰ اثر علمی تولید داشته‌اند.

وی افزود: ۲۷۴ جلد کتاب، ۱۰۲۵ مقاله و ۱۷۷۱ پایان‌نامه خروجی تالار محققان است که محققان بیش از ۱۰ کشور در آن عضویت دارند که برای اولین بار شبانه‌روزی شده است. در سال ۱۴۰۱ این تالار ۴۶۷ اثر پژوهشی ارائه داده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.

رئیس‌ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به انتشار ۲ نشریه فصلنامه «مطالعات اسنادی» و فصلنامه «نسخ خطی» که برای اولین بار مرجعیت علمی این سازمان را به دنیا معرفی می‌کند، بیان کرد: با برگزاری سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی که ۴۱۰ اثر دریافت کرد، بخشی مهمی از آن به همت سازمان کتابخانه‌ها به چاپ رسید.

وی ضمن اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فعالیت‌های داوطلبانه برای اولین بار گفت: خروجی این همایش بیش از ۴۰ پیش نشست علمی بوده است و مجموعه سخنرانی‌های آن ۲ جلد کتاب و دریافت ۱۰۱ مقاله از ۵ کشور بوده که برای نخستین‌بار اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود.

حسینی با اشاره به رشد ۱۵ درصدی در زمینه حمایت‌ از پایان‌نامه‌ها گفت: حدود ۵۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته در انتشار کتاب داشته‌ایم که در آثار موزه‌ای پژوهش‌های خوبی صورت گرفته و رتبه اول در بخش بین‌المللی گردآوری و پژوهش را دریافت کرده‌ایم. کار علمی و پژوهشی ۱۸ اثر موزه‌ای تمام شد و به ثبت ملی رسید و مجموعه آثاری که در موزه ملی ایران به ثبت رسانده‌ایم به ۳۳ اثر رسیده و در صدد آنیم تا موضوع زیارت و آیین غبار روبی را به ثبت جهانی برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha