• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401092013602
  • خبرنگار : 50060

اختتامیه بخش بانوان چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین برگزار شد

اختتامیه بخش بانوان چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین برگزار شد

ایسنا/قزوین دومین روز از چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در قزوین درحالی به پایان رسید که صبح ۲۰ آذرماه بانوان در بخش دعاخوانی بایکدیگر به رقابت پرداختند و عصر اختتامیه بخش بانوان برگزار شد.

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، ۲۰ آذرماه در بخش بانوان با معرفی نفرات برتر مدیحه‌سرایی، همخوانی قرآن و دعاخوانی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عادل، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین به کار خود پایان داد.

مسابقه بخش بانوان در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذرماه برگزار شد، در این دور از مسابقات در بخش بانوان ۱۱ گروه ۶ نفره در رشته همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی  و ۱۷ نفر از بانوان نیز در رشته دعاخوانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مسابقات قرآنی پایان ندارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا عادل، معاون‌فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در این مراسم، گفت: مسابقات قرآن کریم اینطور نیست که با اختتامیه به اتمام برسد و این مسابقات جریانی را ایجاد خواهد کرد که تا سالیان بعد باعث تشویق جوانان برای حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بیان داشتند که اگر می‌خواهیم‌ ورزش همگانی رونق بگیرد مسابقات حرفه‌ای ورزشی برگزار کنیم؛ برای توجه به قرآن کریم یک‌ راه این است به مسابقات حرفه‌ای قرآن کریم‌ اهمیت دهیم.

معاون‌فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: این ایام‌ متعلق به حضرت زهراست و امام صادق (ع) فرمودند که اگرکسی فاطمه‌ را بشناسد شب قدر را درک‌کرده است. لذا شناخت حضرت فاطمه، شناخت قرآن است. حضرت زهرا (س) سه چیز را بسیار دوست می‌داشتند که یکی از آن‌ها تلاوت قرآن کریم بود.

وی مطرح کرد: بعد از رحلت‌ رسول گرامی اسلام (ص) اتفاقاتی تلخی رخ داد که باعث شد مسیری که پیامبر برای جامعه اسلامی ترسیم کردند محقق نشده و جامعه اسلامی منحرف شود. حضرت رسول (ص) مسیر وصایت، خلافت و امامت را طراحی کرده بودند که علی (ع) خلیفه مسلمین باشند.

ای مسئول ادامه داد: پیامبر (ص) از همان ابتدای رسالت موضوع جانشینی خود را در قالب حدیث «یوم‌الدار»، حدیث «منزلت» و حدیث «باب‌العلم» بیان‌کردند و حتی در روز «مباهله» و «لیله‌المبیت» به آن اشاره کردند.‌ در نهایت پیامبر در روز غدیر که ۷۰ روز قبل از رحلت پیامبر بود علی (ع) را به عنوان جانشین معرفی کردند.

وی گفت: جمعیت زیادی همراه پیامبر (ع) برای حجه‌الوداع  رفتند، حضرت در طول حج سخنان زیادی برای زمینه‌سازی مطرح کردند و در غدیرخم دستور توقف داده شد و سه روز توقف کردند و طی آن سه روز آیات مهمی نازل و در نهایت به خطبه عمیق غدیر متصل شد. پیامبر فرمودند که این خطبه را تا قیامت حاضران به غایبان و پدران برای پسران نقل کنند و دستور دادند همه با علی (ع) بیعت کنند.

معاون‌فرهنگی‌اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: این سؤال پیش می‌آید که چرا با همه این موارد و توصیه و سفارش‌های مکرر پیامبر (ص) بعد از ۷۰ روز از رحلت‌ ایشان مردم سفارش حضرت را فراموش کردند، چرا کار به جایی رسید که درب خانه فاطمه (س) را به آتش کشیدند و فرزندش را سقط کردند؟ در پاسخ باید بگوییم که دشمنان اسلام ظریف و عمیق روی ذهنیت جامعه کار کردند، حدیث جعل کردند تا عامه مردم فریب بخورند و این حادثه نمونه جنگ‌نرم است.

وی با اشاره به اینکه خروجی قرآن دشمن‌شناسی است و باید راه زندگی را از ائمه اطهار (ع) بیاموزیم، تأکید کرد: حضت زهرا (س) جهاد تبیین انجام دادند که اگر این امر انجام نمی‌شد امروز خبری از شیعه و اسلام‌ نبود. حضرت زهرا (س) خطبه عمیقی خواندند و چهره به چهره سراغ افراد رفتند تا وجدان‌ها را بیدار کنند. وصیت‌نامه سیاسی حضرت زهرا (س) نیز پیام‌های بسیاری دارد، حضرت زهرا (س) به حضرت علی (ع) وصیت کردند که شبانه و مخفیانه دفن شوند؛ این حرکت نوعی جهاد تبیین است و در هر برهه از زمان یک‌گونه تعریف می‌شود.

برگزاری ۴۰ محفل قرآنی در قزوین

سید مصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، در مراسم اختتامیه بخش بانوان این مسابقات گفت: به انگیزه برگزاری چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن در استان قزوین ۴۰ محفل قرآنی با حضور قاریان قرآنی در سراسر استان درحال برگزاری است.

وی اظهار کرد: حضرت علی (ع) فرموده‌اند قرآن کریم پندآموزی است که خیانت نمی‌کند و هدایت‌کننده‌ای است که انسان را گمراه نمی‌کند و ناطق و گوینده‌ای است که از آن دروغ و غیرواقعیت بیرون نمی‌آید.

این مسئول بیان کرد: در زمان ما کسانی تلاش می‌کنند این کتاب هدایت و این مشعل نورانی هدایت بشری را به عنوان کتاب گمراهی معرفی کنند، کسانی که تصور کردند با توهین و جسارت به قرآن می‌تواند نور این چراغ هدایت و تابش این خورشید فروزان را در اذهان آزادی‌خواهان کم کنند، کور خوانده‌اند.

معرفی بانوان برگزیدگان

در رشته دعاخوانی «سهام بنی‌نعمه» از استان اصفهان رتبه نخست را از آن خود کرد و «رقیه مراقیان» از استان آذربایجان شرقی و «عفت عموزاده» از استان خوزستان به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. «لیلا محمدی» از اردبیل رتبه چهارم و «مریم‌ هوشیار» از استان گلستان رتبه پنجم را کسب کردند.

در گروه‌های برتر مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم گروه «صهبا» از استان تهران مقام اول را به دست آورد و پس از آن گروه‌های «تسنیم» از استان البرز و «انسیه‌الحورا» از استان اصفهان جایگاه‌های دوم و سوم‌ را از آن‌ خود کردند. جایگاه چهارم و پنجمی این مسابقات نیز به گروه‌های «نورالزهرا» و «ریحانه‌النبی» از استان خوزستان رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha