امیررضا یوسفیان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه لازمه یک تصمیم سازی راهبردی، برخورداری از اطلاعات صحیح و به روز است، افزود: هرگونه تصمیم گیری و تصمیم سازی برای شهر ساوه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ است. در واقع با گذشت افزون بر ۶ سال از آخرین سرشماری، توزیع سرانه و خدمات براساس جمعیت سال ۱۳۹۵ صورت میگیرد در حالیکه بطور متوسط سالانه افزون بر ۱۰ هزار نفر به جمعیت ساوه افزوده میشود.
وی با تاکید بر اینکه آمایش سرزمینی که بسترساز توسعه متوازن است، باید براساس نرخ جمعیت صورت گیرد، افزود: ساوه علاوه بر اینکه با سرزیر جمعیت سایر نقاط کشور به دلیل مزیت صنعتی و کشاورزی، در مواجهه با پدیده مهاجرپذیری است، پذیرای حجم قابل توجهی از اتباع بیگانه افغانی بوده و براین اساس زیرساختها و خدماتی که در این شهر ارائه میشود متناسب با نرخ جمعیت واقعی شهر نیست.
وی دوشیفته بودن مدارس شهر، افزودن سالانه هزار نفر به جمعیت دانش آموزی، کمبود فضای آموزشی، تفریحی، پائین بودن سرانه فضای سبز و سایر کاربریهای عمومی را نتیجه عدم همخوانی جمعیت با زیرساختها دانست و افزود: افزایش جمعیت، موجب شکل گیری نقاط حاشیهای و بعضا انجام ساختوسازهای غیرمجاز خواهد شد.
شهردار ساوه در ادامه، تقویت ناوگان حملونقل عمومی را یکی از الزامات برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان دانست و گفت: در سالهای گذشته اتوبوسهای خطوط ۲۰ گانه شهر ساوه به دلیل فرسودگی، زمینگیر شده بودند، اما با تلاشها و اقدامات انجام شده مدیریت شهری در شرایط سخت اقتصادی بیشتر این اتوبوسها بازسازی شده و ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر خریداری شده و به مرور وارد چرخه حمل و نقل عمومی ساوه خواهد شد تا مدت زمان انتظار شهروندان در خطوط اتوبوسرانی کاهش یابد.
وی به وجود ۲۰ سکونتگاه غیررسمی در ساوه اشاره کرد و افزود: اجرای طرح بازآفرینی شهری برای نقاط حاشیهای شهر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. گرچه با دریافت قیر یارانهای که ساوه بیشترین سهم را در کشور پس از شهرهای کرمان و اهواز داشته است، بخش اعظمی از معابر خاکی این مناطق زیرسازی و آسفالت شده، اما ساماندهی اصولی این نقاط اراده جمعی را میطلبد.
وی با اشاره به اجرای شبکه فاضلاب تنها در ۳۰ درصد شهر ساوه و رهاسازی فاضلاب خانگی در معابر شهری و تجمیع آن در مناطق جنوب و جنوب غرب شهر به عنوان یکی از مشکلات مدیریت شهری گفت: یک پروژه لولهگذاری هدایت آبهای سطحی به عمق چهار متر برای شهرداری حدود ۹ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
یوسفیان با بیان اینکه انواع آلایندههای سرطانزا در فاضلاب این شهر سالهاست که جاری است، گفت: امروز در مدیریت شهری میتوانیم ادعا کنیم که کارهای شناسنامه دار مانند پروژه مدیریت آبهای سطحی با مطالعات انجام شده آغاز شده است.
وی با بیان اینکه مطالبه اصلی شهروندان ساوجی آسفالت و جدولگذاری نیست، بلکه تامین زیرساختها مهمترین خواسته مردم است، افزود: باید جایگاه ساوه به عنوان شهر دوم استان مرکزی با نگاه ویژه دولت ارتقا یابد.
شهردار ساوه در خصوص مشکل جمع آوری فاضلاب شهری گفت: کاهش بارندگیها به میزان ۵۰ درصد بیانگر آن است که آبهای سطحی شهر ساوه حاصل بارشها نیست بلکه فاضلاب خانگی است و پایان دادن به شرایطی که این شهرستان در پی روان شدن فاضلاب خانگی با آن مواجه شده به عنوان یک موضوع مهم و اضطرار نیازمند هزینه مالی و مشارکت بین بخشی است.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است که این وضعیت وجود دارد و تاکنون اقدامی جدی در این راستا انجام نگرفته است، گفت: به دلیل اینکه این مسئله به صورت مستقیم با سلامت مردم و امنیت غذایی مرتبط است، حتی دستگاه قضایی و بازرسی نیز در راستای احقاق حقوق عامه در این زمینه ورود پیدا کردند.
شهردار ساوه تصریح کرد: با پیگیریهای جدی انجام شده توسط مدیریت شهری ساوه برای رفع این معضل چندین ساله، طرح ساماندهی این پسابها با پیشبینی اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شده است. در طرح پیش بینی شده، قرار بود این پساب با انتقال توسط لوله به اماکنی مانند شهرک بازیافت شهرداری منتقل شده و جهت احداث درخت و جنگل کاری مورد استفاده قرار گیرد، اما مقرر شد انتقال به تصفیهخانه فاضلاب با اجرای شبکه به طول ۱۴ کیلومتر صورت گیرد.
وی اجرای طرح کمربندی شهر به طول ۱۲ کیلومتر را از پروژههای اولویتدار مدیریت شهری دانست و افزود: برای اجرای آسفالت نیاز به تامین سه هزار تن قیر است، تا با بهره برداری از آن بتوان از ورود وسایط نقلیه به داخل شهر و تخریب و آسیب رسیدن به زیرساختهای شهری جلوگیری کرد.
شهردار ساوه در خصوص طرح الحاق ۲۷ هکتار به شهرک صنوف مزاحم شهرداری گفت: آماده سازی زیرساختهای این شهرک توسط سرمایهگذار بخش خصوصی با ۵۵.۱ درصد سهم شهرداری و ۴۴.۹ درصد سهم سرمایهگذار در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد.
وی بیان کرد: مساحت شهرک صنوف مزاحم در ابتدا ۵۰ هکتار پیش بینی شده بود است که با افزوده شدن ۲۷ هکتار فضای پیرامون این شهرک و با کاهش هزینهها، درآمد بیشتری نصیب شهرداری و شهر ساوه خواهد شد. در مساحت ۵۰ هکتاری، امکان احداث حدود ۱۵۰۰ واحد وجود دارد و این در حالی است که با افزایش این ۲۷ هکتار این تعداد به ۲۴۰۰ واحد افزایش خواهد یافت.
یوسفیان همچنین به سهم پائین ساوه از درآمد متاثر از ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: متاسفانه شهرهای صنعتی مانند ساوه در زمینه دریافت سهم خود از محل مالیات بر ارزش افزوده و توسعه شهری در برنامه ششم نادیده گرفته شدند، به طوری که هم اینک سهم ناچیز ساوه از ارزش افزوده پاسخگوی انبوه خدمات مورد نیاز مناطق حاشیه نشین و مشکلات این شهر نیست.
وی با بیان اینکه سهم ساوه در دریافت ارزش افزوده یک پنجم اراک است، گفت: در ساوه از سهم آلاینده ها هیچ بهرهای نمی بریم، برای مثال سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد تومان وصولی ارزش افزوده داشتهایم و این درحالی است که مرکز استان (اراک) بیش از هزار میلیارد تومان ارزش افزوده دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه امسال ۵۷.۴ دهم درصد افزایش بدون تامین منابع دستمزد کارگران، مشکلاتی را برای پیمانها و شهرداریهای کشور ایجاد کرد، افزود: ماهانه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان در قالب پیمانها، پروژههای عمرانی و نگهداری شهر و ... هزینه میشود. تخصیص اعتبار بیشتر از محل مالیات بر ارزش افزوده و تعیین تکلیف اظهارنامههای کارخانجات بزرگ شهر موجب افزایش درآمدهای شهرداری شده و میتواند محدودیت منابع مالی را برطرف کند.
شهردار ساوه با بیان اینکه به دنبال راهکار قانونی برای رفع مشکل املاک قولنامهای سطح شهر هستیم، افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پرونده واحد مسکونی با رای تخریب در ساوه وجود دارد که حدود ۲۰۰ رای تخریب آن مربوط به ساختمانهای انبوه یا آپارتمان است که قابل تخریب و اجرای حکم نیست و در حال حاضر به معضلی در شهر تبدیل شده است و لازم است برای حل این مشکل چارهاندیشی شود.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در شهر ساوه طرح جامع آبهای سطحی، شناسایی بازآفرینی شهری و طرح تفصیلی و جامع شهر در حال انجام است، اظهار کرد: سند توسعه هر شهر طرح تفصیلی و جامع آن شهر است. خوشبختانه عکسهای هوایی از پهنه شهر در حال تبدیل شدن به نقشههای دقیق جهت شناسایی کاربریهای عمومی، شوارع، معابر و ... است تا ماموریتهای طرح جامع و تفصیلی در ساوه یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود.
انتهای پیام
نظرات