• پنجشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401091711404
  • خبرنگار : 71402

چین، انگلیس را به عدم انجام "تعهدات بین‌المللی" متهم کرد

چین، انگلیس را به عدم انجام "تعهدات بین‌المللی" متهم کرد

وزارت خارجه چین، مقامات انگلیس را متهم کرده است که با ممانعت از طرح پکن برای ساخت یک سفارت بزرگ جدید در نزدیکی تاور بریج در لندن، از تعهدات دیپلماتیک خود دوری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای گفت: باید به این نکته اشاره کرد که کشورهای میزبان تعهد بین‌المللی برای تسهیل و حمایت از ساخت اماکن نمایندگی‌های دیپلماتیک دارند. طرف چینی از طرف بریتانیایی می‌خواهد که به تعهدات مربوطه خود عمل کند.

موضوع مورد بحث، حکمی است که هفته گذشته شورای تاور هملتز به اتفاق آراء تصویب کرد و از ارائه مجوز به چین برای ساخت یک «سفارت فوق‌العاده بزرگ» در محل سابق رویال مینت (ضرابخانه سلطنتی) خودداری کرد.

بنا بر گزارش‌ها، دولت چین این قطعه ۷۰۰ هزار فوت مربعی را به مبلغ ۲۵۵ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد و قصد دارد سفارت جدیدی به اندازه ۱۰ برابر بزرگتر از ساختمان فعلی آن در نزدیکی پدینگتون بسازد.

وزارت امور خارجه اعلام کرد: برای بهبود شرایط کار و زندگی پرسنل دیپلماتیک سفارت چین در بریتانیا، طرف چینی ساختمان جدید سفارت را در منطقه تاور هملتز لندن خریداری کرد. این کار مطابق با هنجارهای بین‌المللی انجام شده و از طرف بریتانیایی رضایت دریافت شده است. طرح و برنامه‌ریزی برای محوطه جدید سفارت براساس قوانین و مقررات محلی انجام شده که شامل تحلیل‌های فنی کامل در مورد مسائل امنیتی و سایر موارد است.

با وجود توصیه مشاوران، شورای محلی این طرح را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کرد. این تصمیم همچنین در همان هفته‌ای اتخاذ شد که ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید انگلیس گفت که «دوران طلایی» روابط انگلیس و چین به پایان رسیده است و همچنین در زمانی بود که پکن درگیر بدترین ناآرامی‌های مدنی خود از زمان اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ شد.

پیشتر ایان دانکن اسمیت، قانونگذار انگلیسی، مقامات چینی را به ناآگاهی از "فرایند برنامه‌ریزی دموکراتیک" متهم کرد و گفت که دولت سوناک نمی‌تواند به سادگی مخالفت برای ساخت این سفارتخانه را کنار بگذارد.

اسمیت به تلگراف گفت: «من شخصاً امیدوارم که عدم ساخت سفارتخانه تأیید شود. این موضوع از بسیاری جهات اشتباه است. این یک خطر امنیتی است. مکان مورد نظر در فاصله کمی از وایت‌هال (محدوده‌ای در وست‌مینستر که ساختمان‌های مهم دولتی و پارلمان را در خود جای داده است) قرار دارد."

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha