۱۶ آذرماه روز دانشجو که سالروز یادبود شهادت سه آذر اهورایی نامیده میشود برای تمامی دانشجویان این کشور روز بخصوصی است؛ روزی که تجلی حق خواهی و حق باوری دانشجویان را در تمامی اعصار تاریخ یادآور میشود.
روزی که وطن پرستی و ظلم ستیزی علیه ظلمت و تاریکی طغیان کرد و با پر کشیدن سه تن از بهترین جوانان این مرز و بوم، نام «دانشجو» در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران طنین انداز شد.
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو به گفت و گو با رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم پرداختیم.
محمد رستمی، رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: در محافل مختلف همیشه مشاهده می کنیم که صاحبنظران و کارشناسان در دیدار با دانشجویان سعی دارند که دانشجوی امروز را از دانشجوی دیروز تمیز بدهند، وقتی به مطالعه دقیق اتفاقات گذشته می پردازیم به این نتیجه خواهیم رسید که دانشجوی امروز، دیروز و حتی فردا هیچ تفاوتی با هم ندارند و همیشه مطالبه گر و جستجوگر بوده اند.
به گزارش ایسنا، رستمی ادامه داد: نوع این مطالبه گری و حس جستجو با توجه به شرایط روز، محیط از لحاظ اشتغال، آموزش، فرهنگ و... همیشه متغیر بوده که باعث شده ما فکر کنیم که دانشجو تغییر کرده، حال آن که موضوع جستجوگری و مطالبه گری تغییر کرده و همیشه دانشجو نقش مطالبه گری خود را حفظ کرده است که باید هم حفظ کند.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم، اظهار کرد: دانشجو در همه دوران به محیط اطراف خود دقت بیشتری داشته و همین انتظار هم از دانشجو می رود، دانشجویان در مسیری قرار گرفته اند که می توانند و البته باید در آینده مسئولیت های مهمی در کشور به عهده بگیرند و چطور می توان از یک دانشجوی غیرمطالبه گر انتظار مدیریت در آینده را داشت.
رستمی در ادامه ابراز کرد: دانشجوی امروز با توجه به شرایط فعلی مطالبه خود را در حوزه اقتصاد و اشتغال بیش از پیش دنبال می کند و حتی جالب است که این مطالبه گری قبل از شروع دوران دانشجویی از طریق خود شخص و خانواده شروع شده است.
وی در رابطه با اقداماتی که برای توانمند سازی دانشجویان به حسب نظام رشته ای و آموزش های تخصصی باید انجام داد، یادآور شد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که نگاه خانواده ها و دانشجویان به حوزه تحصیل و اشتغال متفاوت شده است، اما همچنان نگاه مسئولان تغییری نکرده است و سعی دارند با عنوان هایی شبیه مشاوره، هدایت تحصیلی و غیره، برای مسیر آینده دانشجو تعیین تکلیف نمایند.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم تأکید کرد: در کشور ما انواع دانشگاه ها، نظام های آموزشی، آموزش های تکمیلی، آموزش های مهارتی تدوین و رونمایی شده است، اما جالب است که همچنان با مشکل نیروی کار ماهر مواجه هستیم، چرا تا امروز به این فکر نکردیم که با این همه به اصلاح بسترسازی، چرا همچنان صنعت ما با مشکل تکنسین های ماهر مواجه است؟
رستمی تصریح کرد: از ایجاد شغل، وام دادن راحت ترین و در دسترس ترین و حتی درآمدزاترین راه برای سیستم دولتی است، بدهکار کردن دانشجویان در حین تحصیل و یا بعد از آن را با چه توجیهی پاسخ می دهیم، البته انتقاد کردن به این رویه، به معنی بی اثر بودن این اقدامات نیست. اما آیا دانشجوی ما یا کارجوی ما توانسته توانایی خود را مشخص نماید و در مسیر درست حرکت کند؟
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بهترین راه فارغ از شعار های ژورنالیستی، اجرای برنامه توسعه فردی در بین دانشجویان است، یادآور شد: مجموعه فعالیت هایی که برای بهبود دانش، مهارت و توانایی فرد برنامه توسعه فردی است که می بایست در بین دانشجویان در محیط دانشگاه ها اجرا شود البته مطالبه گری دانشجویان برای این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم متذکر شد: اگر دانشجوی ما فردیت خود را بتواند ارتقاء دهد و با خود کنار بیاید، مطمئنا توقعش از محیط اطراف، مطالبه گری و جستجوگری آن هم خط درستی را طی خواهد کرد.
رستمی تأکید کرد: در دانشگاه ها فعالیت های پراکندهای برای توسعه فردی و حرفه ای دانشجویان انجام می شود، مانند واحدهای کارورزی، اما هدفمند بودن و انسجام این فعالیت ها باتوجه به ویژگی های شخصیتی افراد در قالب برنامه توسعه فردی است که تأثیر خود را در این روند می گذارد.
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در پایان عنوان کرد: به نظر می رسد، دانشجوی امروز برای رسیدن به یک آینده روشن برای خود و محیط پیراموناش می بایست نقش مطالبه گری خود را ارتقاء دهد و جهت دهی درستی در این مسیر انجام دهد و این مهم با توسعه فردی و مهارتی او شکل می گیرد که وظیفه حاکمیت و دانشگاه این است که شرایط را برای اجرای برنامه توسعه فردی و مهارتی و ارتقاء آن انجام دهد.
انتهای پیام
نظرات