• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401091509916
  • خبرنگار : 50491

معاون جهاد کشاورزی گلستان خبر داد؛

پایان آذر ماه آخرین فرصت کشت گندم در گلستان

پایان آذر ماه آخرین فرصت کشت گندم در گلستان

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اثرات منفی کشت دیرهنگام گندم، گفت: کشاورزان تا پایان آذر فرصت دارند نسبت به کشت گندم اقدام کنند.

محمدرضا عباسی امروز سه شنبه ۱۵ آذر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرایط برای کشت گندم تا پایان آذر ماه در استان گلستان فراهم است اما کشت پس از آذرماه تأخیر محسوب می‌شود و کشاورز به ازای هر یک روز تأخیر در کشت باید یک کیلوگرم به بذر مصرفی خود اضافه کند.

وی افزود: کشاورزان برای کاشت محصول از بذور اصلاح شده استفاده کنند، همچنین استفاده از کودهای پایه اعم از پتاسه و فسفاته ضرورت دارد در کنار این مهم به کشاورزان توصیه می‌کنیم استفاده از بذرمال‌ها در هنگام کشت را فراموش نکنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کشاورزان برای استفاده از مواد ریزمغذی و مواد تحریک کننده رشد گیاه، بذرمال‌ها را به بذر آغشته کنند تا قدرت جوانه‌زنی و استقرار برگ در خاک افزایش یافته و منجر به تولید گیاه قوی تولید شود.

عباسی با بیان اینکه گیاه قوی در برابر آفات و بیماری‌ها و تنش خشکی و سرما مقاومت بیشتری خواهد داشت و عملکرد بیشتر محصول را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که بذور خودمصرفی دارند حتماً قبل از کشت، آن را با بذور اصلاح شده تعویض کنند.

وی با بیان اینکه برای کشت محصول گندم ۴۵ هزار تن بذر برای استان گلستان تدارک دیده شده که زیر نظر مرکز تحقیقات از لحاظ فنی و استانداردهای لازم مورد بررسی قرار می‌گیرد، ابراز داشت: استفاده از بذرهای نامشخص و بدون نشانه‌گذاری مناسب کشت نیست و در صورت استفاده از این نوع بذرها، عملکرد محصول ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشت حدود ۱۵۰ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۲۴۰ هزار هکتار گندم دیم در استان گلستان خبر داد و متذکر شد: بذور استانداردی که ما در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم از قوه نامیه، خلوص و عملکرد بالاتری برخوردار بوده و عاری از علف‌های هرز و بیماری‌ها است، 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha