• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 1401091509818
  • خبرنگار : 50448

نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی:

دست پژوهشگران از شعر زنان جنوبی خالی است!

دست پژوهشگران از شعر زنان جنوبی خالی است!

ایسنا/بوشهر نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی با اشاره به نبود ردپایی از شاعران زن بوشهری در پیش از قرن چهاردهم، گفت: اگرچه اطلاعات کاملی از شعر و شاعران مرد این منطقه وجود دارد اما دست پژوهشگران از شعر زنان جنوبی خالی است.

بشیر علوی روز سه‌شنبه ۱۵ آذر در آیین رونمایی از مجموعه‌شعر «به‌سر رسید» سرود مریم دهار اظهار کرد: زبان زنان بوشهری در دو دهه اخیر با ظهور شاعران زن جسور و تابوشکن سبب به وجود آمدن دفترهای شعری با زبان و سبک زنانه شده است.

وی با اشاره به نبود ردپایی از شاعران زن بوشهری در تاریخ شعر بوشهر پیش از قرن چهاردهم، اضافه کرد: اگرچه اطلاعات کاملی از شعر و شاعران مرد این منطقه وجود دارد، اما دست پژوهشگران از شعر زنان جنوبی خالی است! در حالی که استان بوشهر در نشریات از استان‌های پیشرو بوده است، اما متاسفانه در هیچکدام از نشریاتی که در این منطقه منتشر می‌شده، شعر و داستانی از زنان وجود ندارد. این بدان معناست که ذهن و زبان زنان در آن روزگار مغلوب سلطه متن مردانه است.

نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی یادآور شد: نخستین شاعر زن بوشهری صاحب اثر بی‌بی فطوم بلادی در دوره ناصرالدین‌شاه است. سند یا متنی دال بر وجود شاعران زن دیگر در قرون گذشته در این منطقه پیدا نشده است، اما قطعا شاعران دیگری هم بوده‌اند که به دلیل تفکر حاکم بر جامعه آن روزگار فرصت حضور و نمود پیدا نکرده‌اند.

به گفته علوی، نخستین شعر زنان بوشهری در سال ۱۳۵۶ چاپ شد و پس از آن دفترهای شعری زنان شاعر این استان در دهه‌های ۵۰، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ منتشر شد که به‌تن‌هایی در دهه ۸۰ بیش از ۴۰ دفتر شعری از این شاعران منتشر می‌شود و این امر متاثر از وجود انتشارات و صفحات ادبی نشریات محلی است که مشوقی برای حضور زنان در عرصه شعر و ادبیات بوده‌اند.  

عبدااله رییسی، نویسنده، ناشر و منتقد ادبی بوشهری از دیگر سخنرانان آیین رونمایی مجموعه‌شعر «به‌سر رسید»، نیز اظهار کرد:  با پیدایش نقد مدرن و پست مدرن، دیگر واژه‌ها اهمیت خود را در نقد شعر از دست دادند و اینک به‌جای واژه‌های زنانه در شعر، این فرازها، اضطراب‌ها، هیجانات، احساسات، استرس‌ها و سکوت‌ها هستند که وضعیت زنانه شعر را تعیین می‌کنند.

وی اضافه کرد: این وضعیت‌ها با رویکرد روانشناسانه و جامعه‌شناسانه بررسی می‌شود. در نثر هم همین طور است. برای مثال، «سووشون» سیمن دانشور یکی از شاهکارهای ادبیات زنان ایران است که از طریق هیجانات، استرس‌ها و مکث‌های زنانه آن متوجه می‌شویم نویسنده آن یک زن است.

مریم دهار هم در آیین رونمایی از دومین مجموعه شعری خود که به همت انتشارات «حله» بیان کرد: پیش از این در سال ۸۷، نخستین دفتری شعری‌ایم را به نام «شعری از دیوانگی» به همت انتشارات شروع روانه بازار کتاب کردم که آن مجموعه بیشتر شعرهای دوره نوجوانی مرا (یعنی از ۱۳ تا ۱۸ سالگی) در برمی‌گرفت و انتشار آن بیشتر به‌خاطر محک زدن خودم در دنیای شاعری بود.

وی با بیان اینکه این مجموعه اصرار داشتم که محدودیت‌های زنانه را دور بزنم، تتصریح کرد: در این دفتر شعر به اصالت فرهنگی منطقه دشتی با نگاه عمیق‌تری نگاه کردم؛ چیزی که قبل از آن با سطحی‌نگری از آن عبور کرده بودم!

وی درباره علت انتخاب نام «به سر رسید» برای این مجموعه شعری گفت: این نام را از یکی از شعرهای این مجموعه گرفتم. این شعر یکی از تجربیات عاطفی من را به تصویر می‌کشد که این احساس ناب را در جوانی بهتر حس کردم و با اینکه پایان یافت، اما برای من همیشه همین پایان یک نقطه شروع بوده است.

در پایان این آیین از مجموعه شعر «به‌سر رسید» رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha