• یکشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401091308113
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ماجرای تراژیک دقیقه ۵۵ در زمین فوتبال

ماجرای تراژیک دقیقه ۵۵ در زمین فوتبال

ایسنا/اصفهان این روزها میدان‌های شهر اصفهان میزبان اجرای نمایش خیابانی دقیقه ۵۵ است که ماجرای تراژیک بمباران زمین فوتبال چوار شهر ایلام و شهادت بسیاری از بازیکنان، داور و جمعی از تماشاگران مسابقه را یادآوری می‌کند.

سید پویا امامی در گفتگو با ایسنا و با بیان اینکه نمایش خیابانی دقیقه ۵۵ روایتگر ماجرای بمباران زمین فوتبال چوار در شهر ایلام است، بیان کرد: در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، قرار بود در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۶۵ یک مسابقه فوتبال در زمین فوتبال چوار شهر ایلام برگزار شود. برگزارکننده این مسابقه شخصی به نام «حسین هزاوه» بخشدار ایلام بود و تصمیم او برای برگزاری این مسابقه فوتبال به این دلیل صورت گرفت تا بتواند روحیه را به مردم شهر و کشور خود بازگرداند.

این کارگردان افزود: این مسابقه فوتبال بین دو تیم منتخب استان ایلام و تیم فوتبال چوار ایلام برگزار شد و داوری آن را «حمیدرضا رضایتی» به عهده داشت. مسابقه آغاز شد و نیمه اول این بازی یک بر صفر به نفع تیم منتخب استان ایلام به پایان رسید و بازیکنان به رختکن رفتند. با شروع نیمه دوم مسابقه و بعد از گذشتن ۱۰ دقیقه از این مسابقه، ۴ هواپیمای عراقی زمین فوتبال چوار ایلام را بمباران کردند که درنتیجه آن بازیکنان و داور مسابقه و تعدادی از تماشاگران شهید شدند.

ماجرای تراژیک دقیقه ۵۵ در زمین فوتبال

بازیگر و کارگردان نمایش خیابانی ۵۵ دقیقه با بیان اینکه عنوان این نمایش به این دلیل است که بمباران زمین فوتبال چوار ایلام در دقیقه ۵۵ بازی اتفاق افتاد و معرف شهادت بازیکنان و داور مسابقه یعنی شهید حمیدرضا رضایتی است، گفت: این نمایش به‌صورت تک پرسوناژ اجرا می‌شود که بازیگر در نقش تماشاگری با شور و هیجان همراه با کلاه و شیپور و دوربین فیلم‌برداری ایفای نقش می‌کند و مردم را دور خود جمع و با آن‌ها صحبت کرده و درباره اتفاقات نادر در جهان فوتبال به ویژه ایران صحبت می‌کند تا اینکه به ماجرای تراژیک بمباران زمین فوتبال چوار ایلام می‌رسد. او این قصه را به‌صورت زنده برای فضای اینستاگرام فیلم‌برداری می‌کند و وقتی به لحظه وقوع حادثه می‌رسد از مردم می‌خواهد که آن‌ها حادثه را به‌صورت زنده فیلم‌برداری کنند و آن را به اشتراک بگذارند تا همه مردم متوجه شود که در دقیقه ۵۵ این مسابقه چه اتفاقی در زمین فوتبال رخ‌داده است.

امامی تأکید کرد: بمباران زمین فوتبال چوار ایلام اتفاقی نادر در دنیای ورزش فوتبال است و این‌ جنایت کثیف در یک مستطیل سبز اتفاق افتاد که در کل دنیا از آن به‌عنوان نماد صلح نام می‌برند، اما متأسفانه توجه رسانه‌ها را به خود جلب نکرد و بعد از این همه‌ سال به فراموشی سپرده شد. بنابراین هدف ما این بود که این اتفاق را بازگویی و مردم را با این جنایت آشنا کرده و یادآوری کنیم که چنین اتفاق تراژیکی در زمین فوتبال رخ‌داده است و حتی زمین فوتبال ما نیز شهید داده است.

ماجرای تراژیک دقیقه ۵۵ در زمین فوتبال

این کارگردان و بازیگر با بیان اینکه نمایش خیابانی دقیقه ۵۵ تاکنون بیش از ۳۷۰ اجرا در شهرهای مختلف ایران ازجمله اصفهان، تهران، ایلام، خرم‌آباد، خرمشهر و کرج داشته است، ادامه داد: این نمایش که تاکنون در بیش از ۴ جشنواره ملی و بین‌المللی حضورداشته و حائز رتبه‌های برتر در بخش‌های مختلف شده است در حال حاضر نیز از طرف سازان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و به مناسبت ایام جام جهانی فوتبال در میدان‌های شهر اصفهان و مدارس دوره دوم متوسطه این شهر اجرا می‌شود که تا بستم آذرماه ادامه خواهدداشت.

او یادآوری کرد: نویسنده نمایش دقیقه ۵۵ سید پویا امامی و مجتبی خلیلی هستند و طرحی و کارگردانی و بازیگری آن را سید پویا امامی به عهده دارد.

به گزارش ایسنا، در ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ درحالی‌که دیدار دوستانه بین تیم منتخب چوار و جوانان ایلام در جریان بود هواپیماهای عراقی زمین فوتبال بخش چوار در استان ایلام را بمباران کردند. در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha