• پنجشنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091006622
  • منبع : نمایندگی همدان

ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" مطالبه دو دهه مردم همدان است

ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" مطالبه دو دهه مردم همدان است

ایسنا/همدان مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» نیاز است دستگاه‌های زیربط تلاش همسو و هم افزا داشته باشند، گفت: پرونده آماده است و باید مطالبه دو دهه مردم همدان را به نتیجه رسانده و جشن ثبت جهانی را در استان داشته باشیم.   

علی مالمیر پنجشنبه ۱۰ آذرماه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه سهمیه ثبت جهانی برای سال آینده به همدان داده شده است، افزود: پرونده در کمتر از دو سال پرونده تکمیل و اقدامات اساسی انجام شده است، پرونده در حال حاضر در مراحل پایانی ترجمه است و تا تا پایان سال میلادی به یونسکو ارسال خواهد شد.  

وی در ادامه به اقدامات ۷ ساله خود در سمت مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان اشاره کرد و گفت: در این مدت در حوزه صنایع دستی با همت ۴۵ هزار هنرمند جایگاه اول کشوری در شهرهای جهانی و ملی و روستاهای ملی داشتیم که جهانی شدن سفال لالجین و مبل و منبت ملایر، ملی شدن منبت گلریز تویسرکان، روستای اشترمل و همچنین مرواربافی روستای داویجان در برندسازی شهری اتفاق افتاد.  

مالمیر با اشاره به افزایش ۱۳ هزار کارگاه صنایع دستی در این مدت، بیان کرد: آمار کارخانه‌جات و کارگاه‌های بالای ۲۰۰ نفر زیاد نیست اما در حوزه گردشگری هتل‌ها و بومگردی‌ها می‌توانند به اندازه کارگاه‌ها اشتغال ایجاد کنند. 

وی در ادامه به اقدامات حوزه گردشگری اشاره و اظهار کرد: رویداد «همدان ۲۰۱۸»، برگزاری بیش از ۵۰ رویداد بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و دو برابر شدن ظرفیت تخت‌های استان از جمله این اقدامات است. 

مالمیر با اشاره به اینکه در این مدت شناسایی بیش از صد محوطه و اثر تاریخی انجام شد، گفت: ثبت ۲۰۷  آثار تاریخی که ۱۸ درصد از کل آثار استان را تشکیل می‌دهند و ۷۹ درصد از حرائم در این مدت صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این سال‌ها مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور تعیین تکلیف شد و در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت دارد، همچنین سال گذشته دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد در راستای پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراها مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفت، علاوه بر این ارگ تاریخی نوشیجان، منظر دره ارزانفود، غار علیصدر و قنات قاسم آباد از جمله ظرفیت‌های جهانی استان هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha