• چهارشنبه / ۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1401090905877
  • منبع : مطبوعات

به شوق سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س)

تجلی صبر و خردمندی

تجلی صبر و خردمندی

«زینب» تنها یک نام نیست، بلکه مفهوم بلندی است که عزت و کرامت نوع زن را درامتداد یک تاریخ حماسه زنده نگه داشته و الهام‌بخش آزادگان و عزت‌طلبان است.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران در ادامه نوشت: «۱۴۳۴ سال پیش چنین روزی - پنجم جمادی‌الاول - خانه کوچک علی(ع) و فاطمه(س) شاهد طلوع ستاره درخشانی بود که از هر جهت «زینت» پدر بود و از همین‌رو «زینب» نامیده شد. زینب(س) در کانون تقوا و فضیلت و در محیطی ساده و بی‌آلایش تربیت یافت و عالی‌ترین تعالیم را فراگرفته و موقعیتی یافت که حتی در مردان عالم کمتر نظیرش را می‌توان یافت. یگانه بانویی که نمونه شهامت و دلیری، دانش و بینش، کفایت و خردمندی و قدرت روحی و تجلی دیگر معنای نامش «درخت نیکو منظر و خوشبو» بود.

حضرت زینب(س) در کانون عصمت و طهارت رشد یافت و تا ۵ سالگی در سایه تربیت مادر - حضرت فاطمه(س) - و تا ۳۵ سالگی در کنار پدر - حضرت علی(ع) - درس صبر و فداکاری آموخت و خود را برای روزهای سخت و مصایب بزرگ آماده کرد. آنچنان که خود می‌گفت: «عبرت و فی العین قدی و فی الحلق شجاً» شکیبایی ورزیدم همچون کسی که خاشاک چشمش را پر کرده بود و استخوان راه گلویش را گرفته بود. زندگی حضرت زینب(س) بسیار آموزنده و الهام بخش است. آن حضرت در پرحادثه‌ترین دوران تاریخ اسلام زیست و از نزدیک شاهد تحولات پیچیده و پردامنه پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) بود. از این رو در قامت یک قهرمان تاریخ، حماسه عاشورا را استمرار بخشید و با صلابتی ستودنی آنچنان که شایسته دختر علی(ع) بود مظلومیت و حقانیت نهضت عاشورا را از گردنه‌های تردید و تزویر، دروغ و ریا و انحراف عبور داد و در بستر تاریخ استمرار بخشید.

عقیله بنی‌هاشم نشان داد گوهر وجود آدمی توان و ظرفیت آن را دارد تا هنگام مواجهه با سختی‌ها و رنج‌ها، به جای کمر خم کردن و میدان دادن به مصایب برای تخریب جان، راه عزت و سربلندی را پیش گرفته و با تبدیل مشقات به صیقل دهنده روح و جان، آیه «لقد خلقنا الانسان فی کبد» - هر آینه آدمی را در سختی و رنج آفریده‌ایم - را به تفسیر بنشیند؛ غایتی که با تعادل در رفتار به تعالی روح وجان می‌انجامد.

یکی از بارزترین عوامل تأثیرگذار در سلامت روحی انسان، حفظ تعادل و عزت نفس در مواقع دشواری‌های زندگی است. عزتمندی هموار کننده مسیر زندگی آدمی در کوران سختی‌ها و مصایب است؛ مسیری که به آرامش پایدار منتهی می‌شود و چنین آرامشی کنترل انسان در هنگامه‌های مواجهه با مصایب را بالا برده و منجر به تصمیمات و رفتار عاقلانه و سودمند خواهد بود. از این‌ رو حضرت زینب(س) الگوی برتر عزتمندی در مواقع مواجهه با سختی‌ها و آلام بوده و بارزترین تجلی صبر بر مصایب است. یکی از اهداف تربیتی آیین اسلام این است که انسان به گونه‌ای بار آید که به اعتلای روحی دست یابد و از پستی و فرومایگی رها و به حرمت، شرافت و شخصت نائل شود. حاصل این نوع تربیت، انسان باصلابتی است که سختی و شکست او را به سستی و تباهی نخواهد کشاند و هرگز تن به خواری و زبونی نخواهد داد. صبر عزتمندانه حضرت زینب(س) بر مصایب عاشورا از نبردی به‌ظاهر مغلوب حماسه‌ای جاوید ساخت و پیام عاشوراییان را در طول تاریخ طنین بخشید.

بی‌مناسبت نیست که سالروز اسوه صبر و پایداری را «روز پرستار» نامیده و در این روز از صبوری پرستارانی که در شغل خود همواره سختی‌ها را بر خود هموار و مونس دردمندان و شریک درد و اندوه بیماران هستند، تجلیل به عمل می‌آید؛ چرا که پرستاری و اشتغال به تیمار بیماران دردمند تجلی زینب‌گونگی و سرلوحه صبر و صبوری است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha