• پنجشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401090301649
  • منبع : نمایندگی همدان

زلفی‌گل:

"بوعلی‌سینا" سرمایه نمادین کشور است

"بوعلی‌سینا" سرمایه نمادین کشور است

ایسنا/همدان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: خام فروشی، نبود بستر مناسب برای شکوفایی و فروش منابع طبیعی بدون تلاش برای فرآوری و ارزش‌افزوده، ظلم به آینده است.

  محمدعلی زلفی‌گل پنجشنبه ۳ آذرماه در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی "انسان شناسی در اندیشه فلسفی ابن‌سینا"، اظهار کرد: جمهوری اسلامی اعتقاد دارد که نبود بستر مناسب برای شکوفایی و فروش منابع طبیعی بدون تلاش برای فرآوری و ارزش‌افزوده، ظلم به آینده است به همین دلیل ما علم فناوری و نوآوری را سرمایه بزرگی می‌دانیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه در دنیای مدرن امروزی برترین سرمایه انسانیت است، تصریح کرد: انسانیت سرمایه ارزشمندی است که عدالت، مروت، مدارا، نوع دوستی، وجدان، تقوا و شبکه فضائل را در خود دارد. 

وی با تأکید براینکه در جغرافیای انسانیت، سرمایه‌های مادی و معنوی وجود دارد، ادامه داد: منابع انسانی وقتی با علم، دانش، هنر، فناوری، نوآوری، تقوا و تخصص عجین شود، تبدیل به نخبه و سرمایه نمادین می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه ابوعلی سینا که مزارش زینت بخش شهر و استان ماست، سرمایه نمادین کشور است، مطرح کرد: سرمایه‌های نمادین؛ انسان‌های نخبه و اسطوره‌های علمی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی هستند که در هر مکانی حضور پیدا کنند به آن مکان؛ هویت، وجاهت، خودباوری و امید، تزریق می‌کنند.

زلفی‌گل ادامه داد: هر کشوری که اسطوره‌ها و سرمایه‌های نمادین خود را قدر بداند در دنیای رقابتی امروز که تنازع بقاست، دست برتر را خواهد داشت. ابن سینا که روش تجربی پژوهش نوین در دنیا را بنا گذاشته جزء دانشمندانی است که بزرگترین خدمات را به جامعه بشریت کرده به همین دلیل ما توجه ویژه منابع انسانی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: در بدو پیروزی انقلاب، ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بودند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این توفیق را داشتیم در برهه‌هایی بیش از ۴ و نیم میلیون دانشجوی در حال تحصیل داشته باشیم و الان، سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم.تعداد دانشگاه‌های محدود ما، امروز چندین برابر شده و دانشگاه‌های بزرگ ما رتبه‌های بین‌المللی دارند.

وزیر علوم تأکید کرد: علت سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی در بخش علم و فناوری، این است که کشوری پیشرفت می‌کند که منابع انسانی فرهیخته داشته باشد. چون در دنیای امروز، سرمایه فقط، منابع طبیعی نیست و آن‌چیزی که سرمایه است، سرمایه انسانی نخبه، دانش‌مدار و مهارتمند است.

 زلفی‌گل با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی بر این باور است که سرمایه؛ علم، فناوری، نوآوری و فرهنگ شایسته است، گفت: فرهنگ شایسته که بزرگترین سرمایه هر کشوری است از طریق علم، فناوری و نوآوری جدید خلق می‌شود. علم و فناوری جدید با خود فرهنگ جدید می‌آورد.

وی ادامه داد: فناوری جدید در جغرافیای مجازی دنیا، فرهنگ دنیا را تغییر داده و بزرگترین سرمایه هر کشوری، فرهنگ سالم است که فکر و احساس انسان را شکل می‌دهد و تبدیل به فکر می‌شود و آن فکر می‌تواند آثار بشردوستانه یا ضد بشری داشته باشد بنابراین از این دیدگاه، توجه به علم، فناوری و نوآوری و هزینه کردن برای آن، بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آیندگان است. 

وزیر علوم با اشاره به برگزاری این کنفرانس، بیان کرد: برگزاری چنین جلساتی کمک می‌کند تا جوانان و آینده‌سازان به پیشرفت کشور، امیدوارتر و هویت مدارتر باشند چون حفظ سرمایه‌های نمادین در راستای حفظ هویت مداری کشور ماست.

زلفی‌گل ادامه داد: یکی از وظایف ما این است تلاش کنیم برای آیندگان سرمایه‌های نمادین را افزایش دهیم چون هنر هر حاکمیتی در آن است که نه تنها سرمایه‌های نمادین را افزایش دهد بلکه از آن‌ها صیانت کند. توجه به علم و فناوری و نوآوری، تلاش در راستای خلق سرمایه نمادین در کشور است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha