• یکشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401082920134
  • خبرنگار : 50295

فرماندار زنجان:

خانواده، آغازگر ایجاد عشق و علاقه به کتاب است

خانواده، آغازگر ایجاد عشق و علاقه به کتاب است

ایسنا/زنجان فرماندار زنجان گفت: دوری از کتاب به این دلیل است که ما هیچگاه احساس ضرورت و نیاز به مطالعه را در خود و دیگران ایجاد نکرده‌ایم.

پرویز خالقی پیش از ظهر امروز (۲۹ آبان‌ماه) در مراسم تجلیل از فعالان کتابخوانی استان زنجان با بیان اینکه برای آشنا کردن نسل جدید با حوزه کتاب و کتابخوانی و فواید مطالعه باید دلایل کتاب‌گریزی در جامعه را بررسی کنیم، اظهار کرد: باید در اندیشه این باشیم که به چه نحوی می‌توانیم فرزندان این جامعه را به سمت کتابخانه‌ها بکشانیم یا کتاب را به منزل آن‌ها بفرستیم و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی افزود: ایجاد عشق و علاقه به کتاب باید از خانواده شروع شده و در مدرسه ترویج یابد. باید کاری کنیم دانش‌آموزان در مقابل کتابخانه صف بکشند و حضور در کتابخانه مختص زمان امتحان و کنکور نباشد. دوری از کتاب به این دلیل است که ما هیچگاه احساس ضرورت و نیاز به مطالعه را در خود و دیگران ایجاد نکرده‌ایم. همچنین خانه‌ای که در آن کتابخانه است فرزندان آن خانواده برای اوقات فراغت به دنبال مباحثی نمی‌روند که یکی از آسیب‌های اجتماعی را فراهم آورند.

این مسئول تصریح کرد: باید فضای کتابخانه‌ها را به عنوان گل گشت یک فضایی شاداب و با طراوت برای مراجعه‌کنندگان فراهم آوریم و هیچ اشکالی ندارد در حوزه کتاب و کتابخوانی سعی کنیم افرادی که به‌عنوان‌کتابدار انتخاب کردیم آموزش‌هایی در حوزه جامعه شناسی، مردم‌شناسی و روان‌شناسی ارایه دهیم.

خالقی ادامه داد: نشانه موفقیت ما افزایش تعداد مطالعه‌کنندگان و تعداد کتبی‌که به امانت می‌دهیم است، اینکه چه تعداد جلسه داریم، چه تعداد کتابخانه داریم مهم نیست و خروجی این موارد مهم است، داشتن کتاب مهم نیست و اینکه چه تعداد افرادی هستند که اهل مطالعه بوده و در کتابخانه متحول می‌شوند مهم است.

در ادامه مراسم مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز بیان کرد: رویکرد جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور این است که کتابخانه‌ها از حالت سکون خارج شده‌اند و مکانی اجتماعی و فرهنگی شده و فقط مکانی برا امانت کتاب و مطالعه نیستند. همچنین کتابخانه سرایی است که مردمی است و همه می‌توانند در کتابخانه حضور پیدا کنند و نقش فعالی را در فرهنگ عمومی کشور ایفا کند.

محمد رضاخانی با اشاره به غافل شدن از نقش فعال کتابخانه‌ها، گفت: در کتابخانه‌های عمومی استان بخش کودک و نوجوانان وجود دارد و طی این رویکرد در آینده‌ای نزدیک کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان را راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین زیرساخت‌های خوبی در کتابخانه‌های استان داریم ولی مسئله کتابخانه مرکزی مغفول مانده در حالی که همه کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها افتتاح یا در حال افتتاح است ولی کتابخانه مرکزی این استان با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد که معلوم نیست بعد از چندین سال همان ۲۷ درصد باشد باقی مانده‌ است.

وی با اشاره به اینکه ساخت‌کده نوجوان فکر جدیدی در کشور است که این خدمات در کشورهای پیشرفته وجود دارد و منحصر به ایران نیست و ساخت‌کده مکانی از ایده تا عمل است تا نوجوانان ایده خود را عملی کنند و در چند ماه آینده در استان چندین ساخت‌کده فنی، کشاورزی و هنری را در استان ایجاد خواهیم کرد که می‌تواند نقش واقعی کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ایفا کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha