فراهم آوردن امکانات آموزشی به عنوان یکی از راههای اصلی دستیابی به عدالت آموزشی در مناطق محروم جامعه، مطرح است و دسترسی به کتاب و کتابخوانی یکی از عوامل مؤثر و اساسی در رشد فرهنگی، اجتماعی، شناختی و شخصیتی کودکان به شمار میآید. به ویژه اگر سخن از عدالت آموزشی باشد دسترسی به کتابهای با کیفیت، حق همه کودکان این سرزمین است و این مسئله باید در روستاها به یک الزام تبدیل شود.
عادت به مطالعه از کودکی شکل میگیرد و بعد از خانواده، مدرسه دومین محیطی است که باید مقدمات ایجاد این عادت را در کودک ایجاد کند؛ چرا که کتاب و کتابخوانی تفکر خلاق را پرورش داده و به فرد مهارت حل مسئله را یاد میدهد.
در همین راستا، بخشداری مرکزی شهرستان ابرکوه بیش از هزار و ۳۰۰ جلد کتاب که موضوعات و عناوین آن با همفکری و مشاوره فعالین و صاحبنظران حوزهی کتاب و کودک در گونههای متنوع داستانی (مذهبی و دینی، کهن و باستانی، بینالملل)، روانشناسی و سرگرمی انتخاب شده است، به تمامی مدارس روستایی در مقطع ابتدایی اهدا کرد.
«مسلم غلامزاده» بخشدار مرکزی ابرکوه در این باره در گفتوگو با ایسنا ضمن بیان این که باید کتاب را به سمت جامعه روستایی سوق دهیم، اظهار کرد: هدف از بردن کتاب به روستا، ساختن جامعه متعادل است لذا باید انواع سوادها را به جامعه روستایی ببریم تا بیعدالتیهایی که در زمینه آموزش، پژوهش و فرهنگ در روستاها وجود دارد، از بین برود.
وی هدف از اجرای این طرح را رشد شناخت، دانش اجتماعی، ایجاد فرصتهای برابر آموزشی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و رفع نیازمندیهای فرهنگی دانشآموزان روستایی عنوان و تصریح کرد: کار فرهنگی اقدامی آهسته و پیوسته است که باید در طول زمان شاهد تحولات و تغییرات مثبت آن باشیم.
غلامزده خاطرنشان کرد: در صورت تعامل دستگاههای اجرایی و خیرین، بخشداری میتواند در حوزههای مختلف پرورشی همچون نماز، ایثار و شهادت، فرهنگی و هنری و رسانه به منظور رفع نیازمندیهای مادی و معنوی دانش آموزان در روستاها، بیشازپیش فعالیت کند.
انتهای پیام
نظرات