• شنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401082718923
  • خبرنگار : 50039

ایسنا گزارش می‌دهد؛

بایدها و نبایدهای کشت چغندرقند در گلستان

بایدها و نبایدهای کشت چغندرقند در گلستان

ایسنا/گلستان کشت پاییزه چغندرقند در سال ۱۳۹۳ از سوی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور در دستور کار اجرای الگوی کشت پاییزه استان گلستان قرار گرفته است.

استان گلستان یکی از مناطق مستعد کشاورزی کشور بوده که در تولید ۱۵ محصول راهبردی سویا، آفتابگردان، دانه‌های روغنی کلزا، توتون، هلو، گوشت مرغ، چغندرقند،، پنبه، خرمالو، گندم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو، ماهیان پرورشی و خاویاری، زیتون و جو، رتبه اول تا پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان گلستان به صورت قراردادی با کارخانجات قند معین استان به زیر کشت چغندرقند رفت که ۱۹۰ هزار محصول تولید شد.

رسیدن به خوداتکایی در تولید قند و شکر، ایجاد تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصولات بعد از کشت چغندر نظیر گندم و درآمدزایی بالا از اهداف مهم پیگیری جایگزینی چغندر قند به جای محصولات پرآبی همچون شالی در این استان است.

در راستای تحقق هدف جایگزینی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد گلستان در تکمیل فرآیند کشت در دو فصل پاییز و بهار برای عملیات کاشت، داشت و برداشت برنامه‌ریزی کرده و بذر مورد نیاز، برخی از کودها و سموم شیمیایی را تأمین و با بازدید مستمر از مزارع به شکل بی‌وقفه مدت زمان کشت را توسط کارشناسان رصد می‌کند.

علیرغم اطلاع رسانی مداوم مسئولان مربوطه و رسانه ها در خصوص مزایای کشت چغندرقند، متأسفانه از کشت این محصول در استان گلستان آنچنان که انتظار می رود، استقبال نمی شود که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مزایای کشت این محصول مهم را تشریح کرد و به ابهامات کشاورزان در انجام مراحل کشت پاسخ گفت.

بایدها و نبایدهای کشت چغندرقند در گلستان

درآمد اقتصادی مناسب کشت پاییزه چغندر قند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا، تنوع کم آفات، کنترل علف‌های هرز و درآمد اقتصادی مناسب را از مزایای کشت پاییزه چغندرقند برشمرد و اظهار کرد: کشت این محصول به دلیل نیاز کشور به تولید شکر و سایر فرآورده های آن همچنین ایجاد تناوب زراعی مناسب، اصلاح ساختمان خاک بدلیل داشتن ریشه‌های عمیق، اصلاح خاک‌های شور، افزایش عملکرد گندم بعد آن و بهره‌گیری از بارش‌های فصلی و عدم نیاز چندان به آبیاری می‌تواند به عنوان یکی از محصولات اصلی در چرخه تناوبی قرار گیرد.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه با ترویج مناسب کشت چغندرقند می‌توان جایگاه آنرا ارتقا بخشید، ادامه داد: تنوع کم آفات به دلیل فصل کشت، تأثیر مثبت در کنترل علف‌های هرز و درآمد اقتصادی مناسب نسبت به سایر محصولات پاییزه از دیگر مزایای کشت چغندرقند در این فصل است.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۷۵۰ گونه آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که بیش از ۶۴۰ آفت در استان گلستان است، افزود: آفاتی که امروز به سبب کشت چغندرقند در گلستان به وجود می‌آید همان آفاتی است که در کشت سویا و پنبه هم دیده می‌شود و مسأله تازه‌ای نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اینگونه آفات حداقل از ۵۰ سال پیش در استان وجود داشته و راه‌های مبارزه با آنها شناخته شده است، تصریح کرد: اگر به دلیل آفاتی مانند کرم برگ‌خوار، عسلک، شته و غیره بخواهیم کشت چغندرقند را ممنوع کنیم باید هیچ کشتی در استان انجام نشود و باید کشاورزان این اطمینان را داشته باشد که اینگونه آفات با آفت‌کش‌ها کنترل می‌شود.

بایدها و نبایدهای کشت چغندرقند در گلستان

کشت چغندرقند به دو صورت پاییزه و بهاره در گلستان

معاون جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشت چغندرقند به دو صورت پاییز و بهاره انجام می‌شود، گفت: نوع بهاره در مناطق خشک و نیمه‌خشک مثل آذربایجان، خراسان و همدان کشت می‌شود که نیاز آبی حداقل هشت تا ۱۲ نوبت آبیاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه در استان گلستان کشت چغندرقند در مهر ماه انجام می‌شود، افزود: تأمین ۸۰ درصد نیاز آبی در این ماه با آب باران است و تنها دو تا سه نوبت نیاز به آبیاری دارد و داشته‌ایم در سال‌های پربارش بدون حتی یک نوبت آبیاری محصول کشت شده است.

محمدرضا عباسی با اشاره به تجربه برداشت ۵۰ تن چغندرقند در هر هکتار در شهرستان بندرترکمن بدون حتی یک نوبت آبیاری، یادآور شد: یکی از اصول کشت حفاظتی تنوع کشت محصول است و ما باید بتوانیم در سال چندین محصول را در اراضی کشاورزی کشت کنیم تا تناوب کشت، مبارزه با آفات، مبارزه با علف‌های هرز و استفاده مناسب از پروفیل خاک را ایجاد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha