• جمعه / ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۲۲:۵۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401082718915

گزارش ایسنا از نخستین روز همایش مدیران هیأت؛

تبیین نقش تربیتی هیأت‌های مذهبی و راهکارهای تحقق این رسالت

تبیین نقش تربیتی هیأت‌های مذهبی و راهکارهای تحقق این رسالت

ایسنا/قم نخستین روز شانزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور برگزار شد.

نخستین روز شانزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور در سالن همایش‌های غدیر مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش ایسنا؛ این همایش دارای بخش‌های مختلف و متعددی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن علوی و حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون بود.

در ابتدای این همایش، رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر، ضمن عرض خیرمقدم، اظهار کرد: در تلاش هستیم همایش‌ها متناسب با شرایط و نیاز جامعه جهت‌گیری ویژه‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در چندین نوبت هیأت‌ و خانواده رویکرد اصلی ما بوده است، عنوان کرد: در همایش امسال نیز رویکرد اصلی را بر موضوع تربیت قرار داده‌ایم.

دبیر جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: در عرصه تربیت چالش‌ها و مدعیان مختلفی وجدو دارد که برای تشخیص راه درست از بیراهه نیازمند چشم بینا و بصیر هستیم.

وی با بیان اینکه این موضوع یک مسئله خیلی مهم در جامعه فعلی تبدیل شده است، مطرح کرد: اگر هیأت به محل تربیتی تبدیل شود تمام جایگاه‌های منبری و مداح تغییر پیدا خواهد کرد.

آبفروش ادامه داد: این تغییر جایگاه‌ها می‌تواند نتایج بسیار مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هیأت اجتماعی مومنانه است، خاطرنشان کرد: این اجتماع هول ثقلین به منظور احیای امر اهل بیت(ع) است.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه امر اهل بیت(ع) رشد و تربیت مخاطبین هیأت است، تصریح کرد: در نتیجه برای تحقق این رسالت هیأت باید به محل رشد و تربیت تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اتفاقات هیأت‌ها در تعاملات اجتماعی رقم می‌خورد، یادآور شد: هیأت به عنوان نهاد تربیتی باید در جایگاه تعلیم و تربیت خانواده‌ها قرار بگیرد.

آبفروش با بیان اینکه هیأت این چنینی می‌تواند الگوی نظام حکمرانی اسلامی باشد، ابراز کرد: این هیأت می‌تواند حلقه میانی امام و امت بوده و به عصای دست ولایت تبدیل شود.

وی در پایان اضافه کرد: ایام فاطمیه نزدیک است و هیأت‌های مذهبی باید از این فرصت به منظور اثرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت بهترین استفاده را داشته باشند.

در ادامه نیز، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن علوی با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و تربیتی، اظهار کرد: تمام فعالیت‌ها برای فایده‌مند بودن باید یا تربیتی بوده و یا مقدمه فعالیت‌های تربیتی باشند.

وی با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند افراد کارآمد هستیم، مطرح کرد: این افراد کارآمد باید در سنین نوجوانی تربیت شوند و اگر این تربیت‌ انجام نشود شاهد خیل عظیم افراد ناکارآمد خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نباید کار فرهنگی و تربیتی کوچک‌ شمرده شود، عنوان کرد: هرچه در عالم اتفاق می‌افتد انعکاس اتفاقات است و اگر زمانه بد شده، این اقدامات مردم است که بد شده است.

وی با بیان اینکه شبهه و اشتباه چالش اصلی در عصر حاضر است، خاطرنشان کرد: باید معنا و مفهوم دقیق کار تربیتی را بفهمیم تا به اشتباه در مسیر بیراهه گام بر نداریم.

علوی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام صد در صد خدایی است، تصریح کرد: اگر نیت درست در کار تربیتی وجود نداشته باشد  نتیجه تربیت درست نخواهد بود بلکه خود فرد نیز از تربیت ساقط خواهد شد.

وی ادامه داد: کاری که با نیت خداوندی باشد در آن دنیا، اسم و رسم، جایگاه و ... نباید دخالت داده شود.

این خطیب توانا با بیان اینکه محتوا و معنا نیز در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی اثرگذار است، یادآور شد: قرآن، عترت، معارف، احکام و ... باید باشند چراکه تربیت زمانی اتفاق خواهد افتاد که مفاهیم ارزشی عنوان شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر محتوای غلط ارائه شود دچار خسارت‌های بسیاری خواهیم شد، بیان کرد: شعارها و معنای که بکار برده می‌شود سرنوشت‌ساز و هویت‌ساز هستند.

علوی با بیان اینکه قالب و بستر فعالیت‌های تربیتی نیز بسیار اثرگذار است، ابراز کرد: مسجد و هیأت دو بستر اثرگذار فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هستند که هیچ مکان دیگری نمی‌تواند نقش این دو بستر را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه عموم مردم جمعیت مخاطب فعالیت‌های تربیتی هستند، اظهار داشت: نباید کار تربیتی را برای گروه‌های خاصی از مردم انجام داد بلکه باید عموم مردم در آن شرکت داشته باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت یک فعالیت گفتمانی و تبیینی است، عنوان کرد: کار تربیتی یک اقدام کم هزینه و پربرکت است و هر زمانی که هزینه‌های کار بالا رفت بدانید که از اصل هدف تربیتی دور شده‌اید.

وی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام عمیق و پیوسته است، مطرح کرد: تربیت یک اقدام مستمر و همه جانبه است چراکه اگر در یک حوزه غفلت داشته باشیم نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون در این همایش، اظهار کرد: هدف در تربیت بندگی خداوند است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر شاهد رخداد سلطه تربیتی هستیم، مطرح کرد: سلطه‌گران تربیتی به حدی جسارت پیدا کرده‌اند که حتی اسم این نسل‌ها را نیز خودشان تعیین می‌کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از دیگر اقدامات این نظام سلطه، پایین آوردن سطح گروه‌های مرجع در امور تربیتی است تا بتوانند تاثیرگذاری بیش‌تری در افکار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز نقش خانواده‌ها را تاحد تامین نیازها پایین آورده‌اند، عنوان کرد: این موضوع منجر شده است تا نظام سلطه بتوانند به خواسته‌های خود دست پیدا کند.

تراشیون با بیان اینکه ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری نیز هست و ایشان در موارد متعدد به آن تاکید داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای اغتشاشات اخیر بیش از دو دهه برنامه‌ریزی داشته است، تصریح کرد: طی این دو دهه کم‌کاری‌های مختلفی انجام شده که نتایج آن را در جامعه فعلی مشاهده می‌کنیم.

این مشاور حوزه خانواده با بیان اینکه در حوزه تربیتی باید فعالانه عمل کنیم، یادآور شد: همچنین باید برای تربیت نسل آینده نیز یک برنامه منظم و دقیق با شاخصه‌های اساسی تبیین شود.

همچنین لازم به ذکر است، نشست‌های پنج‌گانه تجربه مانا با حضور اساتید و کارشناسان برجسته و کمیسیون‌های پنج‌گانه به منظور ارائه تجربیات و الگونمایی در قالب گفت‌وگو نیز در نخستین روز همایش برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha